rampen_ Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Har ei datter på 3 1/2 år som har ønsket å bli storesøster leeeenge.. nå er jeg 12+0 og det VISES... er så redd for at andre skal si det til henne.,. og athun ikke får vite det av oss? Men samtidig, så er det så lenge å vente for henne.. er jo ikke før i april...huff.. hvordan gjorde dere det?
cemor c Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Datteren vår (nå 2.8) fikk vite det når vi var på ul i uke 12. Hun storkoser seg med magen! c",)
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Det er noen år siden min datter var så liten som 3 1/2 år, så jeg husker ikke hvor mye de egenlig forstår i den alderen. Men om du klapper på magen din og forteller at der inne er det en baby, så forstår hun nok det. Jeg synes ikke det er noe å vente med jeg. Kjøp dere en fin bok!
rampen_ Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 4. oktober 2006 det er ikke det at hun ikke kommer til å forstå, langt i fra. hun vet at det kan være babyer inne imagen til mammaene.. og vi har ei fin bok som heter "I magen bor det en liten baby" som hun har tittet i maaaange ganger.. så det er ikke det at jeg er redd for at hun ikke kommer til å forstå.. men det at det blir så lenge å vente? huff.. rotete innlegg..
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Små barn har vel ingen tidsperspektiv på slikt. Nå er det først julaften, etter det går tiden fort.. hvertfall for oss mødre..
En liten mamma Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg ville fortalt det nå jeg! Det er dere som skal fortelle henne en slik nyhet, og så kan ho få gleden av å fortelle til sine venner. Jeg syns at barna skal være med i en slik prosess så tidlig som mulig -det er fint om de får fortelle til besteforeldre og flest mulig, fordi de er en viktig del av familien! Tror også dette kan være med å forebygge sjalusi.. 3-åringer forstår veldig mye, så jeg hadde vært rask med å fortelle det nå, som nyheten vel skal ut!
DK+2 Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Har ingen unga fra før, men hadde æ vorre i den situasjonen, ville æ absolutt ha fortalt det tell dattra mi, spesielt om æ va i uke 12 å den "skumlaste" tida va over. Ho bi sekkert kjæmpegla! =)
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Fortalte det til sønnen vår (blir 3 i slutten av denne mnd) da jeg var ca 12 uker. Storesøstra på 10 fikk vite det da, kunne liksom ikke utelate han heller. Har forklart litt underveis om at han skal bli storebror...Vi venter jo babyen til jul, så han har liksom litt å sammenligne ventetida med. Først skulle han begynne på storavdeling i bhg, så hadde farfar bursdag, pappa, og nå han selv snart. Ei lita stund etter det kommer babyen, eller "lillesøstra mi" som han så stolt sier!
Snartstudent? Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg har en datter på fire som fikk vite det da jeg var ca 12 uker. Hun sa ikke så veldig mye akkurat da, men det kommer litt spørsmål innimellom. Hun liker veldig godt å kikke på foster- og babybilder og spør mye om det hun ser på bilder og sånn. Jeg tenkte at om hun fikk vite det nå eller når magen blir så stor at hun hadde sett det selv, så vil det uansett være veldig lenge til for henne. Hadde vi kunnet skjule det til det var 1 mnd igjen tror jeg nesten det også hadde blitt veldig lenge for henne
selfangerkjerringa Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Datteren min er straks 2 1/2, hun fikk vite det da jeg var 12 uker på vei. Jeg fikk tidlig mage, og vi fant ut det ikke var noe vits i å skjule det for henne. Vi ville hun skulle få høre det av oss og venne seg til tanken sammen med oss, istedet for å høre det av andre. Hun gleder seg til å bli storesøster, men det skjer så mye i livet hennes uansett nå (barnehage, familie, nytt hus osv) at hun har mer enn nok å tenke på fram til babyen kommer. Unger takler ofte sånt mye bedre enn vi tror, de har også et helt annet tidsperspektiv enn det vi voksne har.
Doubichou Skrevet 4. oktober 2006 #11 Skrevet 4. oktober 2006 Det er jo fryktelig lenge for en liten venn aa vente! Jeg har en soenn paa 2 1/2 aar, og jeg ventet til han merket at jeg hadde stor mage. I sommer, da jeg var 14 uker eller saa paa vei, sier han plutselig: "Mamma, du har en stor mage!" Og da bestemte jeg meg for at det var paa tide aa fortelle hva som var inne i den store magen til mamma. Det gikk kjempefint. Vi har kjoept boeker som vi titter i om kvelden, greit for aa forberede han (mamma blir eeenda stoerre - joda det gaar an - babyen kommer og det er fortsatt tid til deg osv. ...). Lykke til!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Vi fortalte den glade nyheten til vår datter da jeg var ca 8 uker på vei(!) fordi vi har strevd så lenge og fordi hun har ventet og ventet selv. Vi gjorde det ved at jeg visket til henne "fortell farfar at du skal bli storesøster" For henne så er det veldig stort. Når hun blir storesøster, da blir hun stor da! Hun har klare forventninger om å kjøre bil og ligge i den store senga sammen med de voksne Uansett så må man ta med ungene på denne prosessen, som tidligere nevnt så har ungene lite tidsperspektiv men samtidig skal man ikke undervurdere dem heller. De må få glede seg og vente litt de også. Tror også at hvis ungene får føle seg delaktig så minsker man risikoen for sjalusi senere. Magen min får en liten egenkomponert morgensang hver morgen, babyen i magen sparker ivrig tilbake til den vordende storesøster. Ville ikke vært det foruten!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 hei. gutten min på 3.5 år fikk vite det igår. 14+5 dager. syns det var greiest sia andre vet det , så slipper jeg å si at jeg er syk-bare at babyen lager litt bråk-....
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 4. oktober 2006 #14 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg vil nok vente litt til, kanskje et pr uker ihvertfall. Jeg er gravid i uke 28 og fortalte vår datter 8 år ganske tidlig, men samtidig angret, hvis det i tilfelle gikk skeis. Heldigvis gjorde det ikke det. Min svigrinne ble gravid etter meg, ca. 8 uker bak meg og fortalte sin 4 åring, rundt uke 8, i uke 14 aborterte hun. Gynokologen mente at fosteret var nok dødt føre, men ble ikke utstøtt før uke 14. Hun trodde at så lenge hun var over uke 12, var jo alt greit. 4 åringen tok det hardt, siden hun og hennes 8 år gamle kusine ( min datter ) skulle bli storesøstre samtidig. Det gjorde ikke saken bedre at 4 åringens, 4 år gamle venninne ( som var datter av min svigrinnes venninne ) var den som fortalte henne det, at babyen din er død. Hun ble sint. Min svigrinne tok det greit, vi får prøve igjen sa hun. men hjelper sin 4 åring. Det går nok greit for hun nå Men om det går, vill jeg anbefale å vente
aprilbaby2007 Skrevet 4. oktober 2006 #15 Skrevet 4. oktober 2006 jeg har enda ikke fortalt det til mine barn, men kommer til å fortelle det til helgen. Blir lenge å vente til april, men så er det verre om de får vite det av andre. Har ikke sagt det ut til folk, men magen røper meg nok snart.
Prestedattra Skrevet 4. oktober 2006 #16 Skrevet 4. oktober 2006 Vi bor på et lite sted og nyheten om at jeg var gravid spredte seg fortere enn vi hadde tenkt. Da jeg var 10 uker på vei var vi på UL, alt så bra ut og vi fortalte det til henne da. Var redd for at noen andre skulle fortelle henne denne nyheten som vi hadde venta så lenge på:-) Hun er tre og et halvt, og skjønner at magen må bli kjempestor, og at vi må feire jul først. Stoltere storesøster finnes ikke:-))
rampen_ Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 4. oktober 2006 Jepp:-) takk for gode råd, folkens etter å ha henta tuppa i bhg klarte vi ikke vente lengre:-) vi følte nå var den rette tiden for å si det, og hun blei såååå glad:-) skikkelig glad:-) for det er mange andre som vet, og da er jeg så redd for at noen skal si noe, eller at hun skal forstå av seg selv:-) var så ubeskrivelig deilig å se uttrykket i ansiktet hennes når vi fortalte det:-) ville aldri vært det foruten:-) klem fra en lykkelig mamma..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå