Gå til innhold

Keisersnitt

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja.

Nå snakker jeg ikke ut fra egen erfaring, men ut fra hvordan venninner har opplevd det og hva jeg har lest.

Kort sagt:

Keisersnitt er en operasjon og er forbundet med mer risiko enn en vanlig fødsel.

De kutter opp magemuskelene for å få ut babyen og det vil ta lang tid før de gror (hvis de gror helt??). Man ligger på sykehuset fra 4-7 dager etter operasjon og det tar lenger tid å komme seg etterpå. Man har ikke lov til å løfte den første tiden etter et keisersnitt. Man kommer seg fortere på beina etter en vantlig fødsel.

hei !

bare litt info : ( jeg har tatt ks selv..) De kutter IKKE opp magemusklene!! De deler de fra hverandre. Et hastesnitt kan føre med seg mer komplikasjoner enn ett planlagt ks.Men trenger ikke gjøre det ! Etter 1-2 uker er formen fin og du har ikke så vondt i snittet. Veldig mange er oppe noen timer etter et ks og klarer seg helt fint. Man får selvsagt smertestillende.

For meg var det å føde vaginalt bare barnematen i forhold til keisersnitt, både fysisk og psykisk. Jeg hadde så vondt etter operasjonen og ble frustrert over å ikke klare å ta vare på barnet mitt slik jeg ville. Med nr 2 var jeg oppe på bena med en gang og kunne nyte av den lille babyen på en helt annen måte. Så har man et valg ville jeg føde vaginalt, men det er jo ikke alltid man har. Og sett i ettertid er begge barna like fine og smertene borte for lengst, så man behøver ikke å grue seg for mye for hverken det ene eller det andre. Det er bare noen dager eller uker det snakk om uansett....

Undskyld meg, men jeg blir så irritert når folk svarer ja, eller nei på et sånnt spørsmål!! Kom gjerne med erfaringer, men det blir så feil å si at, ja, det er værre med ks enn vaginal fødsel. For noen er det det, og for noen er vaginal fødsel desidert det værste de har opplevd.

Jeg hadde ks. Ble på operert på morgenen, og samme dagen var jeg oppe. Dursjet, og var i kjempeform. Søsteren min fødte en unge på 5,2 kilo, revnet til endetarmen (til og med tarmen måtte de sy), kunne ikke sitte på ei uke. Fikk ikke fast føde på sykehuset, for å unngå at hun fikk avføring.

Så det er like umulig å forutsi hvordan du vil oppleve et snitt, som å begynne å sammenligne vaginale fødsler!!

Annonse

Amen!!!!

For det første skal en ikke sammenligne haste ks med planlagt ks.

2 forskjellige ting, særlig hvis de må i fullnarkose med haste ks. Pluss det at mange går i sjokk når de plutselig må ta ks, de er simpelthen ikke forberedt på at fødselen kan ende i et ks.

Vaginal fødsel kan være flott, men det kan også mer eller mindre invalidisere moren i ekstrem tilfeller.

Det en skal være klar over er at ca 30% av førstegangsfødende bli forløst med haste ks eller ved bruk av sugekopp eller tang. De 2 siste ville jeg aldri tillatt at de brukte på mitt barn, pga komplikasjoner sener (for barnet).

Tok selv ks, og er fornøyd med det valget. Var oppe etter 7 timer, og kunne selvsagt bære mitt eget barn fra dag 1.

KS er et mye mindre inngrep en det var for 10-15 år siden, pga forbedrete operasjonsmetoder. Legen min sa at han kunne ikke fraråde meg ks, for det er IKKE så farlig som tidligere. Da var moren mye svakere etter operasjonen og det oppstod flere komplikasjoner pga det, det er annerledes i dag. Men det er fortsatt en stor operasjon.

En fødsel kan være perfekt, eller forferdelig - umulig å si på forhånd.

Det er et valg enhver må ta på egenhånd, for en må selv leve med konsekvensene. Og om noen velger noe annet enn en selv, så skal en respektere det. Det er deres liv og deres valg.

Det kommer vel an på sikkert...Da jeg fikk min første, lå jeg i mange timer, fikk epidural og alt stoppa opp utover kvelden. Så ungen ble tatt med tang, revna helt bak i 'tuten' , sydde mye og hadde problem med å sitte i mange uker. Med nr to var det hastesnitt noen uker før termin dato, jeg var inne for å sjekke opp fordi jeg hadde smerter i magen.Det ble bråbestemt ks, jeg var vettskemt ,mest fordi ingen hadde tid å fortelle meg noe som helst. Men kom meg mye fortere etter ks .

Alle fødsler oppleves vel forskjllig, selvom jeg hadde to tøffe har det ikke skremt meg fra å få fler ;o)

Nå har jeg kun erfaring fra KS - men syntes jegkom meg veldig kjappt og greit.

Snittet ble foretatt i hui og hast kl. 22 om kvelden, og neste morgen var jeg oppe og dusjet og stelte meg (riktignok med smertestillende innabords ;-))

De ville sende meg hjem fra sykehuset etter 3 dager pga fullt på hotellet - og hadde det ikke vørt for at jeg slet medammingen, så hadde det gått helt greit ut fra min fysiske form.

Jeg gikk hele veien hjem fra sykehuset (4km) dag 5 og bortsett fra den halvtimenman skal ligge på magen hver dag for å få livmoren til å trekke seg godt sammen - noe som var jævlig vondt ! - så merket jeg ingen smerter i snittet.

Men man får jo ikke løfte noe tyngre enn baby på 6-8 uker, det er vel annerledes enn en vaginal fødsel.

Sammenlignet med min venninne som fødte normalt så var jeg mye bedre i form enn henne, hun hadde mye smerter nedentil i forb. m hemoroider og sting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...