Gå til innhold

Fedmeoperasjon.. noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre alt..

Har 50 kg overvekt, og jeg har litt blandede følelser ang det å ta steget videre. Jeg sliter jo med lavt stoffskifte, og har så og si slanket med 40 kg allerede.. men det sliter på psyken og hele tiden "slankeseg", kostholdet er lagt om, men jeg står bare stille.. pga det stoffskifte.

Legen foreslo enten fettsuging eller en annen type fedmeoperasjon..

Noen som kjenner noen, eller vært borti det selv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6548263-fedmeoperasjon-noen-som-har-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring, ville bare si at jeg skjønner tankegangen din, selv om jeg ikke har stoffskifteproblem, så er det veldig gjenkjenbart det du sier.

Har tider hvor jeg tenker på om det hadde vært riktig vei å gå. Gir meg selv litt mer tid nå med å klare det på egenhånd. Hvis ikke jeg nå får det til, så er jeg åpen for andre løsninger.

Ikke meninge å kuppe tråden din, er bare også veldig nysgjerrig på hva slags erfaring de som har gjennomgått dette sitter med nå.

..........er problemet at du ikke greier å styre det du pakker inn i kjeften, er munnlås/kjevelås tingen for deg. Automatisk stopp på inntak av alt fra sjokolade til slankepiller til junkfood til hva som helst.

......og siden dette i utgangspunktet ikke er bergnet som en slankeside vil jeg heller anbefale deg http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-5749.html

Ubehagelig? Vel, det er vel operasjonen som er det?

Har vært dødsfall i bøtter og spann etter slike operasjoner.

http://www.nettposten.no/nyheter/banner/banner/nyheter.php?newsID=801&katID=1%20-%2041k%20-

Er ikke noe hokus-pokus slikt, og derfor er kjevelås helt ufarlig, og et langt bedre forslag.

Jfr Lommelegen får faktisk over fem prosent av alle alvorlige komplikasjoner.Med alvorlige komplikasjoner menes lekkasje i skjøtene mellom magesekk og tarm eller mellom tarmavsnitt, samt hjerte- og lungekomplikasjoner og blodpropp.

Mindre komplikasjoner opptrer noe hyppigere, og det er sårinfeksjon som er vanligst (ca. 5% av tilfellene). Selv om komplikasjonstallet er lavt, kan det være alvorlig for den som rammes. Det er derfor særdeles viktig at fordeler og ulemper ved behandlingen er nøye gjennomgått og diskutert med pasienten på forhånd, og at fedmekirurgi representerer siste utvei for pasienten.

http://www.helsenytt.no/artikler/genetisk_fedme.html

Stadig flere plages av overvekt og fedme. I vårt overflodssamfunn, med mer enn nok av mat og drikke og mye stillesitting, veier de fleste av oss noen kilo over det normale. Heldigvis er det mulig å komme tilbake til idealvekten med trim og riktig kosthold.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426320.html

Tallet på nordmenn som venter på operasjon mot sykelig overvekt vokser stadig. Totalt venter nå 1.560 nordmenn på fedmeoperasjon, men bare 255 av dem kan håpe på å få hjelp i år

Altså, så er ikke en slankeoperasjon hverken fort gjort, en enkel sak, eller noe en får over natta.

Derfor er kjevelås et langt bedre forslag, så fremt man er skikkelig utredet, og det ikke er noen tilleggssykdommer som kan behandles.

Dessuten er det slik at en slik operasjon IKKE er evigvarende. Magesekken blir med årene UTVIDET, og skyldes dette uvanene med å pakke unødvendige ting i kjeften er det faktisk ikke noe spesielt stort poeng med en slik operasjon.

Men, dette er vel bagateller en god del desperate jo-jo-slankere hopper over.......

Annonse

Hvilke leger fraråder dette da?

Hiv ut noen linker da takk.

Vel, ja jeg er overvektig, men årsaken til at jeg er her nå og da på dette forumet er nemlig IKKE slanking, da dette IKKE er et slankeforum. Selv om enkelte prøver desperat å gjøre det om til akkurat det.

Hvis JEG EVENTUELT skulle ønske å diskutere slike ting som kjevelås, ville jeg gjort dette med min FASTLEGE, eller på et av de andre internettforaene som er BEREGNET for dette.

Og siden vi snakker om å kaste stein i glasshus;

Du er vel overvektig selv siden du er her?

Eller er du kanskje bare en av slankeokkupantene?

Sure oppgulp? Bare fordi man opplyser at det er farlig med slankeoperasjoner, at man bare vil legge på seg igjen, og at kjevelås er et bedre forslag for å komme inn i nye rutiner hvor man oppnår et bedre spisesett......

Beklager, glemte jo at dere tandre slankere ikke ville høre fakta men heller vil at hele verden skal synes synd på dere, og at alle skal være enige med dere osv osv osv.

Neste blir vel at dere kommer og raserer +90 på bim'en også????

Og før du peser igjen; Ja, det går fasktisk an å være både på bim og db samtidig.

Ja, jeg kaller det sure oppgulp når det du kaller for å "opplyse" blir gjort på den måten du gjøre det. Det minner ikke mye om å "opplyse" men heller om å angripe.

Hovedinnlegger kom med et spørsmål her og blir regelrett angrepet av deg.

men, men, dette er jo ikke første gangen heller.

Ja, nå skal jeg jammen oppfordre alle til å "rasere" 90+ på bim..

Og du, jeg peser ikke med mindre jeg er i en heller privat sammenheng med min mann.

Ja, nå skal jeg jammen oppfordre alle til å "rasere" 90+ på bim..

-----------------

Akkurat det forbauser meg ikke det spor.

Det neste blir vel at du anbefaler alle å be om abortråd inne på siden for de som har mista en unge også.

Er mer enn tydelig at despo-slanking og pillespising gjør alt for mange inntrengere her urasjonelle.

Peser du sammen med mannen din?

Vel, her på østlandet betyr pese enten å mase eller puste som ei bikkje..... Så siden du ikke beskriver deg selv som ei masekjerring er du da en *sensurert* i *sensurert*.

men i SVARTE! Hadde du hatt et minste vink om hvordan jeg har stått på for å klare meg, så hadde du fader meg ikke kommet med slikt!!

Kjevelås? for hva? for alle gulrøttene jeg stapper i munn?

Jeg spurte om erfaringer, ikke oppgulp fra negative anonyme som ikke klarer å se hva andre har prøvd og fått til!!

80 kg har jeg tatt av på egenhånd på 2år skal jeg si deg!! men nå er det stopp, jeg står STILLE uansett hvordan jeg vrir på vekta og en mindre gulrot eller 3..

• 2 måneder senere...

Annonse

TWIG,

makan til tullsvar det ble..

Tror ikke fettsuging er en loesning,,Det blir nok mer som en "finnpuss " etter at du har gaatt ned i vekt. Men har noen i familien som har satt i saann magebaand, og det har fungert bra.. Men det er jo ikke bare positive sider ved det da..Ja de har gaatt ned i vekt, da magen er mindre og du blir fortere mett, de koser seg med det de vil av soetsaker og alkohol, men kan feks ikke spise fruktskall(slik som paa druer, epler osv), da kommer maten opp igjen..Og om du spiser for fort, kommer maten opp igjen...Men generelt tror jeg det er verdt det

Til twig

Jeg skjønner veldig godt at du vurderer vektoperasjon. Du har vært kjempeflink til å gå ned selv, men det er vanskelig å holde seg stabil, og gå videre ned. Kroppen vil rett og slett ikke.

Hvis du ønsker å lese mer om operasjon og høre andres erfaringer kan jeg anbefale deg å lese på:

http://vektoperasjon.no/phpBB2/index.php

Hvis du legger ut en adresse som du kan nås på via mail eller msn så kan jeg ta kontakt :)

Nå har jeg egentlig ikke noe her inne og gjøre men bomma med et tastetrykk og havna her og kom til og lese denne tråden.

Har null erfaring selv men vi har en venn i familien som utførte mageopprasjon, eller forminsking av magesekken.

Han fikk utført denne opprasjonen i spania, han var ekstremt overvektig, Er et par år siden han tok denne opprasjonen nå og han er ikke til og kjenne igjen, han har mere energi til dattera si, drar i fjellet, går masse turer og han sier selv at han har fått et nytt liv.

Og han hadde også prøvd alt for og gå ned i vekt, men han la på seg han bare ved og se på mat nesten.

Så for hans del har det vært redningen.

Heisann, ser det er mye snakk her og lite faktum her. Det er 2 stk som har dødd i Norge av slankeoperasjoner, hun ene kjenner jeg. Hun hadde masse tilleggs sykdommer da hun tok den og legene sa det var 50/50 % sjanse at det skulle gå. det ville hun ta sjansen på.

Skal selv snart under kniven å operere meg.

Dere må ikke tro at det er en lettvinn løsning man velger, men det er en hjelp på veien.

Kjenner ei som har veid 162 da hun ble operert og 1 1/2 år etterpå veier hun 77 kg. Ei dame kom å lurte på om hun hadde tatt fetsuging siden hun hadde blit så tynn. Så uviten er folk. Ja fra panna og ned til tåa svarte hun.

Jeg har selv slitt i alle mine år og dette er min siste løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...