Gå til innhold

Lammeskinn - igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Veit at dette har blitt diskutert flere ganger før, men jeg lurer nå likevel, jeg. Har nemlig nettopp kjøpt lammeskinn til den nye babyen, og jeg skjønner jo at det i alle fall bør luftes - siden det har en ganske karakteristisk lukt - men må jeg i tillegg vaske det? Jeg kjøpte mitt på Bebyshop, siden det var nokså rimelig der, og jeg ikke helt visste om jeg ville like å bruke det (mitt første barn ble født i mars, og da ble det jo etter hvert så pass varmt at lammeskinn ikke var aktuelt - tenkte ikke på det engang). På Babyshop anbefalte de et spesialvaskemiddel for nettopp dette, men jeg sa jeg ville avvente litt. Er det noen som ev. har brukt Milo - med bra resultat? Og så har jeg hørt om dette med lanolin. Noen med erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVis du har kjøpt ett lammeskinn som er behandlet kan du bruke Milo.

Er lammeskinnet ditt ikke beghandlet med kjemiske stoffer, må du bruke spesialsåpe ved vask.

Vi har Nøstebarna sitt og her har snuppa brukt det i senga siden hun ble født i beg. av februar. Vårt er ikke behandlet og trengs bare å luftes.

Skrevet

Det vil alltid lukte litt av et skinn så lenge det ikke er behandlet, er min erfaring. Det lukter fremdeles skinn/lær/ull av mitt skinn som jeg hadde da jeg var lita. Det er ikke behandlet på noen måte. Kan hende skinn som er behandlet har en annen lukt?! Men alle skinn-varer lukter vel litt..

Skrevet

Hvis skinnet ditt er lite behandlet, altså at lanolinen fortsatt er i skinnet (og det er noe av poenget med de fleste lammeskinnene) må du ikke vaske det med Milo - da forsvinner lanolinen. Det går an å tilsette ny lanolin i en enkel vaskebehandling, men det blir ikke så godt resultat. Spesialvaskemiddel som du får flere steder, bl.a. på Nøstebarn og kanskje på Helios, er det rette å bruke. Du skal ikke trenge å vaske det så ofte, heller ikke før bruk, men god lufting kan være nødvendig, også om dagen (eller natten) når skinnet ikke er i bruk. Når du får mindre alvorlige flekker på det, er det visst først tørr og så fuktig klut, fulgt av lufting, som er tingen å gjøre.

Lanolin er sauens naturlige fett som lukter litt, spesielt når det er nytt, eller er blitt fuktig. Gjett om mannen min ble irritert da jeg vasket lanolin-trøyen hans (til fjelltur) med Milo! Den ble aldri den samme....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...