Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er full av fordommer, men er det ikke bare damer som er tjukke som får det? Eller kan "hvem som helst" få det. Tenker på de som får det som ender opp med giga-babyer liksom.

Gjennomsnittsvekta på nyfødte har jo gått opp masse de siste årene, fordi det er så mange tjukke damer med dårlig kosthold i svangerskapet. Mye kake og sitting på ræv, eller "uflaks"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Er tjukk sjøl, så er ikke noe innlegg for å rakke ned på andre damer altså. BAre redd for at jeg "må" få sv.skapesdiabetes, siden jeg er tjukk.

Skrevet

Det skal visstnok ikke ha noen sammenheng.

Er ikke bare tjukke damer som får "vanlig" diabetes heller vel, er det? ;)

Skrevet

Nei, men fv.eks diabetes 2 har ofte sammenheng med kosthold da...

Skrevet

Er ikke tjukk idet heletatt, og har nå begynnende sv.diabetes.

170cm og 52 kg før svangerskapet. Opp 7 kg til nå i uke 28

Skrevet

Diabetes2 kan ha sammenheng med kosthold og overvekt ja, men svangerskapsdiabetes trenger ikke ha noe med dette å gjøre igjen.

Skrevet

Både jeg og søstra mi var DIGRE når vi ble født. Jeg veide 5,380 (tenk på å føde en sånn unge som førstefødt....)og søstra mi 4,7 (enda jeg ble tatt 2 uker for tidlig, med min søster ble det keisesnitt 2-3 uker for tidlig pga. jeg var så stor.) Mora mi utviklet diabetes type 1 etter å ha fått søstra mi, men den gangen veide hun vel 60-70 kg og hun er 176cm. Hun fikk ikke påvist sv. diabetes eller diabetes den gangen hun skulle ha meg. Jeg har måtte tatt glukosebelastning pga. min mor (jeg er arvelig belastet, MANGE med type 1 i familien) og fordi jeg har lagt på meg en god del kg i svangerskapet, men har ikke fått påvist sv. diabetes. Tror dette er noe man kan få uansett. Har også en helt gjennomsnitt baby i magen ser det ut til, da ingen mål tilsier noe annet. Når det snakkes om kosthold, tynn eller tykk, ingen bør sitte på ræva og stappe i seg kake i store deler av svangerskapet.

Skrevet

Det stemmer nok ikke at bare "tykke" damer får svangerskapsdiabetes. Gravide med diabetes i nærmeste familie blir definert som risikogruppe og bør derfor ta en glukosebelastning mellom uke 26 og 28. Har selv en eldre søster som har diabetes (slank!!) og jeg har derfor tatt glukosebelastningen. Mitt kosthold er sunt, trener masse og er slank.

Skrevet

Det skal så lite til før de påviser sukker i urinen. Det er min erfaring. En dag da jeg skulle på kontroll glemte jeg å ta prøve av morgenurinen. Etter en frokost med mer søtt en jeg pleier, juice, syltetøy etc. tok jeg prøven som da viste sukker i urinen. Jeg ble jo litt redd da, var ikke akkurat tjukk før jeg ble gravid, trente 6 ganger i uka og har trent under hele svangerskapet frem til de siste ukene. Jordmor begynte å messe om kosthold etc. De tre siste gangene jeg har jeg ikke "glemt" å ta prøve morgenurinen, og prøvene har vært helt fine! Har ikke lagt om kostholdet.

Skrevet

Jeg er litt tykk, men har et kosthold uten mye sukker og med mye grønnsaker, og har ikke fått svangerskapsdiabetes. Ingen i familien min har hatt det heller, enda vi har diabetes generelt i familien (men type 2). En venninne fikk svangerskapsdiabetes - hun er litt slankere enn meg, men litt arvelig belastet (som meg), og fikk komplikasjoner fordi hun måtte ta det HELT med ro (cervix insuffisiens) og har et kosthold med noe mer sukker enn meg. Mitt inntrykk er at arv betyr endel også for svanegrskapsdiabetes, men at noen - sikkert ikke alle - kan unngå at arven slår ut ved å regulere kosthold og trening (hvis man er så heldig at man kan trene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...