Gå til innhold

Graviditet og jobb

Anbefalte innlegg

Hei. :)

I og med at det er tidlig i svangerskapet og jeg ikke har noen flere enn min samboer å lufte tankene med prøver jeg nå her... Jeg startet i ny jobb i august, og fra november innebærer denne jobben nesten bare nattevakter (80%). Har i utgangspunktet bare takket ja til denne jobben for å komme meg videre i sytstemet, hvilket vil si dagtidsjobb. I og med at vi lykkes så fort med å bli gravid er jeg nå i et dilemma angående at jeg egentlig ikke er innstilt på å jobbe så mye natt nå i svangerskapet - leste senest i går en forskningsrapport om at sjansen for SA er 50 % høyere dersom man jobber natt... Dette er en risiko jeg ikke er villig til å utsette meg selv og barnet for! Det ville være realt av meg å gå i dialog med sjefen min nå for å prøve å finne en løsning på dette, men jeg vil ikke fortelle han om min graviditet enda (er bare i uke 4). Skal prøve å komme i dialog med lege/jordmor for å få noen råd om hvordan jeg bør nærme meg dette. Noen som har noen tanker?

(Jeg vet at mange har jobbet natt gjennom hele svangerskapet og at det har gått bra, men denne risikoen er jeg altså ikke villig til å ta - i og med at jobben er ny vil jo det også føre til at jeg blir mer sliten)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6544678-graviditet-og-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fortalt sjefen hvordan situasjonen var - bedre at han/hun skjønner at man ikke vil ha nattevakter pga graviditet enn at man plutselig har ombestemt seg eller blitt "lat".. Så får heller sjefen få fullstendig munnkurv ovf alle andre når det gjelder graviditeten.

Jeg ville også forklart situasjonen til sjefen, og også fortalt hun/han om den nye forskningen de har funnet ut med at det er 50 % større risiko for SA når man jobber nattevakter. For det er jo ganske mye det, og selvfølgelig skal du ta hensyn til deg selv og barnet og ikke til jobben. Alternativet er jo å være sykemeldt fra nattevaktene, og da vil sikkert sjefen din heller prøve å ordne dag- og kveldsvakter for deg istedet. Kanskje det til og med er noen som jobber dag/ kveld som ønsker flere nattevakter istedet, det er jo noen som synes nattevakter er best.

Håper sjefen din tar deg på alvor og at du får ordnet det, hvis ikke får du sykemelde deg, for du og barnet er jo viktigst:o)

Lykke til, det ordner seg nok helt greit:o)

Hei og hå.

Jeg jobber rundturnus og jobber en del nattevakter.. Jeg var hos bedriftshelsetjenesten til nyansattsamtale (5 mnder forsinket) og da skulle jeg egentlig fått hepatitt c vaksine. Men da sa jeg i fra at jeg var gravid og ikke kunne ta den..

I forbindelse med nattevakter sa hu at det måtte jeg bestemme selv utover svangerskapet hva jeg orket.. MEN arbeidsgiver har PLIKT til å finne ett annet alternativ, som for meg enten eller dag eller kveldsvakter.. Jeg kommer til å fortelle sjefen at jeg er gravid når jeg har vært hos lege..

Dere har nok rett! Situasjonen er likevel mer spesiell enn det som kommer frem her. Dag og sen kveld/natt- personalet er helt adskilt, slik at en blir ansatt enten på dag eller sen kveld/natt - jeg søkte egentlig bare på dagjobb, og slik situasjonen er hos oss er det ikke noen som ønsker å "bytte". Parallellt foregår det nå interne utlysninger på vikariater til dagtidsstillinger (utlyses torsdag), og jeg syns det er ubehagelig å skulle bruke min graviditet som "pressmiddel" - vil ansettes ut i fra kvalifikasjoner. Om jeg da faller utenfor i denne runden får det tilrettelegges for at jeg kan gjøre administrative oppgaver eller eventuelt sykemeldes. Uansett oppleves dette særdeles ubehagelig fordi arbeidsplassen sliter med å få tak i nok folk til å jobbe i kveld/nattestillingene... Jeg må vel bare gå i dialog...

For meg dreier det seg ikke om hva jeg orker, når det vises fra forskning at sjansen for SA er 50 % høyere ved nattjobbing. Jeg utsetter ikke meg selv for røyk, alkohol, mat det anbefales mot å spise nå etc - nettopp for å redusere risikoen, og er heller ikke villig til å ta den sjansen i forhold til jobb. Selv om det ikke går på at jeg ikke orker! Men hver og en må vell ta et standpunkt til dette selv.

Annonse

snakk med sjefen.

arbeidet skal legges opp tild eg når du er gravid.

I og med at det er helseskapdelig for deg og barn at du blir for sliten.

du har rettigheter selv om du er i ny jobb.

lærte meg akkurat det samme denne uka jeg og.

er 4 uker på vei, begynte i ny jobb i august. sjefen bare la seg flat og spurte meg hva hun kunne gjøre. de er pliktet til å gjøre det mulig for deg å arbeide. ingen instanser ønsker at du skal være sykemeldt.

Uff nei, arbeidslivet kan vøre tøft for gravide selv om det liksom ikke skal være det. Skjønner godt at du har et stort dilemma, er ikke noe moro når man står oppi det, alt blir liksom letter sagt/skrevet enn gjort.

Men prøv å kun ha i hodet dette med statistikken på SA ved nattevaktsarbeid, så dersom du ikke får vikariat på dagtid eller arbeidsgiveren din kan omplassere deg på dagtid så sykemelder du deg, dersom du ikke tør ta sjansen på å jobbe natt (og det skjønner jeg godt, graviditeten er viktigere). Ellers så kan du jo kanskje være aktivt sykemeldt, dvs. 100 % sykemeldt men at du f.eks. kan jobbe på dagtid "oppå" de som allerede er på jobb, dersom det blir kjedelig for deg å ikke jobbe.

Håper alt ordner seg, lykke til:o)

Hei!

Jeg er selv i uke 5, har mistet to stykker, mens nå er jeg sykem frem til jeg er over tre mnd.

Jeg er ikke dårlig, men legen anbefalte at jeg skulle slappe av og ikke stresse.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sykem meg til du var over tre mnd, og så be om dagvakt.

Jobben er ikke vært det!

Lykke til

Betty 26

Dette høres helt ut som min jobb! Hehe.. Jeg jobber også nattevakter, begynte i August, har vært sykemld siden uke 7 pga kvalme og tretthet. Jeg har ikke mulighet til å bytte til dag eller aften pga det "kun er nattevakter" hvor jeg arbeider. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre da jeg ikke vil utsette meg eller den lille for mer enn jeg bør. Jeg går også på skole ved siden av, så har ikke mulighet til alltid å kjøre rett hjem å sove etter jobb, men må rett på skolen i 3- 4 timer:-(

Sjefen din vil ikke se på det som "pressmiddel" for å få bytte vakter, det er hennes plikt å legge tilrette arbeidsforholdene for deg. Om det ikke lar seg gjøre på noen måte så kan du igjennom lege/ jordmor søke om svangerskapspenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...