Gå til innhold

April: Han slår...

Anbefalte innlegg

Har spurt om dette på Skravle og 1-2 og, men spør her og.....selvom jeg ikke kan se at det er noen andre enn oss som har fått et troll.....

Hva skal vi gjøre? Gutten vår på ca 1,5 år slår når han ikke får viljen sin. Det kan være han ikke får leke med fjernkontrollen, ikke får bolle å spise i stedet for middag osv osv. Han slår oss, besteforeldre m fl. Vi har mange episoder i løpet av en ettermiddag. Han har også begynt å være mer hardhendt mesd andre unger. Dette begynte etter at han begynte i barnehage. Er oppførselen hans normal for alderen? Og hvordan skal vi takle det? Hvor lenge varer det? Vi holder fast armene hans og sier bestemt, men rolig at det ikke er lov å slå for da får mamma (eller hvem nå offeret er) au, au, men vi har øyekontakt med han. Dette skjønner han og blåser eller stryker da stedet han slo også koser han. Likevel skjer det samme neste gang han blir sint. Vi har også prøvd strenger irettesettelse, men da blir han bare ennå sintere og slår mer. Ser altså ut til å virke mot sin hensikt. Noen som har erfaringer å dele? Vi er litt fortvilet over dette....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6544517-april-han-sl%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Dere er så absolutt ikke alene om å ha et troll, vi har et stort troll:-)Har ikke sett på makan til temperament jeg, hun blir rasende hvis hun ikke får det som hun vil. Ting går veggemellom, hun har ikke slått men lugget meg.. hvis pappan sier nei, kommer hun å lugger meg faktisk. Og hun ligger på gulvet å hyler av full hals.. Har ingen råd selv jeg, så jeg tar gjerne i mot jeg også, Føler vi har prøvd det meste. Vi har liksom "unnskyldt" denne hissigheten innimellom, for de medisinene hun går på pga astmaen gir slike bivirkninger som hissighet. Vi unnskylder IKKE at hun lugger.. Vi var nemlig hos astmalegen her for en tid tilbake, og da gikk et puslespill veggemellom, og da sa legen at det kunne komme pga medisinene. Hun har hatt store doser for tiden, fordi hun er så plaget.

Vi har også prøvd streng irettesettelse og gjort som dere, men hun hyler desto høyere... Ikke gøy i det hele tatt. Tenker litt at det kan komme av at de vil så mye mer enn de får til akkurat nå, og så klarer de ikke å uttrykke det. Helsesøster sa også at det var en liten trassalder i 1.5 års alderen, men hvordan i he..... blir det ved 3 års trassen da?????????????????? det orker jeg ikke tenke på en gang.

Storebror var ikke sånn i det hele tatt, han var bare aktiv, så der merker jeg forskjell på gutt og jente..

Hehe...er det noe som går kanskje??

Amanda slår litt...og lugger litt....og biter litt (bare søstrene..) og har et temperament som er eksplosivt :-/

Vi sier nei og vise henne at det ikke er akseptabelt. Vi gjør også som deg, prøver å vise at vi får vondt osv

Det er jo ganske vanlig i denne alderen, særlig før språket kommer.

I barnehagen lærer de av hverandre, små "triks" i hverdagen :-D

MEN det er en periode for de fleste, det går over, men ikke veldig hyggelig når det står på som verst.

Amanda skjønner at hun ikke får lov, men gjør det jo og hun kan se ganske så overrasket ut selv, når hun f.eks har slått - hun venter liksom på responsen fra oss. Både hissighet og "rampestreker" eskalerer gjerne med graden av trøtthet, så rett før leggetid er hun en skikkelig liten "Emil"

Selv måtte jeg lære meg denne regla da jeg var lita: "ikke slå, ikke spark, ikke spøtt" - så jeg kan ikke ha vært så enkel å ha med å gjøre jeg heller!! Arvelig? :-D

Takk, jenter! Det er en slags trøst i å vite at vi ikke er alene.....selvom det ikke hjelper dere :-/ Var en stund her jeg begynte å lure på om noe var galt i bhg..... så for meg skrekkscenarioer der han måtte til barnepsykiatrer og det hele. Forledre som ikke klarer å håndtere en liten tass på 18 mnd.....hvordan skal de ha håp om å holde en 15 åring på rett kjøl.......trodde liksom ikke adferdsproblemene skulle starte alt nå...*s*...Men, det går vel over. Snart håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...