Simåne Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg er svært i tvil på hva jeg skal velge. Besafe har et sete som er godkjent fra 0-18 kg, der sitter babyen veldig oppreist, det skal ikke vere så bra for babyen, men hvor skadelig er det med en 15 min tur en skjelden gang? For meg virker det sete, som det sikreste v en kolisjon, og ved en kolisjon tror jeg at babyen får mindre skader v å sitte oppreist, siden trykkflaten blir større enn i babysetene, der de ligger mer bakover og mye av trykket da sansynligvis vil komme på hodet. For meg er det tryggheten til babyen som er viktigest, men selvsakt, vist faren for skader v å sitte så oppreist er stor, er det ikke aktuelt. Da vurderer vi Besafe sitt nye barnesete som kan legges ned, er det noen som vet om tester av det setet, har dere evt nett adr til testen? Synes det babysetet var det som sto best/fastest i setet. Takk for svar ;-)
hemmeligvemmelig Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Tror dere bør velge et som er i klassen 0-13 kg først, mener å ha lest at disse er bedre for spedbarn enn de som er 0-18 kg. De som har vunnet tester er vel Maxi Cosi Cabrio(fix) og Britax/Römer Babysafe Plus (det har vi kjøpt). BeSafe Izi Sleep som kan legges ned må under INGEN omstendighet legges ned under bilkjøring!
Hanne og jentungen Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Setene SKAL være installert i 40 graders (tror jeg) vinkel på grunn av sikkerhet. Dette gjelder fra den dagen de fraktes hjem fra sykehuset og er ikke farlig for ryggen til babyen med mindre de sitter i setet veldig ofte og veldig lenge. Utover det tror jeg nok de fleste setene som selges i norske, seriøse, butikker er ganske trygge selv om noen slår andre i diverse tester.
Simåne Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2006 Joda jeg vet at det er babysetene 0-13 kg som er anbefalt, men av hvem og med tanke på hva, sikkerhet,skader v å sitte oppreist eller komfår? For meg betyr det ikke noe om babyen sitter ukomfortabelt i et ikke skadelig sete som beskytter best mot alvårlige skader v ulykke, kommer ikke til å kjøre så mye bil de første månene uansett, og de turene vi kommer til å ta vil nok ikke vare mer en max ca 30 min. Var besafe izi sleep med i den testen? Har ikke klart å finne tester på den stolen ennå, siden flere av testene ble tatt før den var kommet ut på markedet.
hemmeligvemmelig Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Her en en test for eksempel: http://forbrukerportalen.no/test/bilbarneseter IziSleep er så nytt at jeg tror ikke det er med i noen tester enda. Oppreist i bilsetet vil de være uansett. De skal ikke ligge, da vil de jo bare skyte ut av setet ved kollisjon.
m-mamma Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Hei, hei. Har en sønn på 5,5 mnd. Har nettopp kjøpt BeSafe setet 0-18 kg nå. Det er altfor tidlig å bruke det helt i starten. Det sa også hun som solgte det. Lei/kjøp et 0-9/0-13 kg sete først, det er mye mer tilpasset nyfødte. Husk at 0-18 setet kan du uansett bruke til ca 3-4 år.
Simåne Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2006 Grunnen til at jeg vil ha det besafe setet fra 0-18, er fordi jeg synes det virker sikrere v en kolisjon, men er redd det kan være skadelig for ryggen (skal spørre fysilterapaut), eller at hodet kan falle fremmover. Synes desse babysetene ser så ustødige ut. Prisen bryr jeg meg ikke om, ville ha kjøpt et for vert år vist det hadde ver det tryggeste.
hemmeligvemmelig Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Du ser jo lett ut i fra den testen jeg la link til hvilke seter som fikk flest poeng. Og de to av de beste setene er 0-13 kg.
Simåne Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2006 Det setet jeg vurderer besafe ixi combi x1 er ikke med i den testen.
miapia Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Det går ikke an å ha babyer i de setene. De vil falle fremover med hodet, og det å få en sleng på hodet vil heller ikke være bra i en kollisjon. Det er ikke snakk om at det er ubehagelig for de, det vil sikkert være vondt å sitte sånn. Vi prøvde setet ved fire mnd og det var helt uaktuelt da. Vi ventet til ungen var syv mnd med å kjøpe det, og til ti mnd med å bruke det fast. Har du prøvd babyseter med base? Antar at de er mer stabil enn de "løse"
Simåne Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 3. oktober 2006 ok, det var det jeg var redd. Tror vi går for besafe izi sleep, den skal komme med base i jannuar og det var det setet som virket mest stabilt. takk for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg gledet meg også til det setet, men det er desverre altfor tungt for meg. Bekkenet krangler allerede, og med en toåring på slep blir det uaktuelt. En baby veier fort mange kg. Vurdere selv maxi cosi med base. Hørte det var best i en eller annen test, og selve setet er veldig lett. Har ikke sett hvor stabilt det er.
Simåne Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 3. oktober 2006 Er helt enig i at det er for tungt sete til å bære på, jeg kommer ikke til å ta det ut og inn av bilen. Vurderte om jeg skulle kjøpe vogn som den passet til, men føler stolen er for åpen til at jeg vil la babyen ligge i den mens jeg er på feks handletur. Jeg synes izi sleep sto mer stabilt i setet enn maxi cosi, men jeg har ikke funnet tester av setet ennå. Setet var ikke kommet på markedet da forbrukerombudet tok sine tester, der maxi cosi vant.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 Brukte aldri setet på handletur sist, men det var veldig greit å løfte hele setet ut istedenfor å vekke en baby som netopp hadde sovnet. Mindre sjanse for at han våknet når vi la han over i seng el. lign. når vi hadde med setet inn. Vet at hts-setet virker mer stabilt løst siden "foten" er større, men har du prøvd maxi cosi med base? Har liksom litt tro på det....
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Vi skal ha izi-sleep. Ja, det er tyngre enn andre seter, men SÅ tungt er det da ikke syns jeg. Dessuten skal jeg ikke akkurat gå rundt å bære på det. Vi har vogn som setet passer på i tillegg. Dessuten syns jeg det er så greit at man kan legge ned ryggen når setet ikke er i bruk i bil. Da kan man bruke det på vogn når man handler uten å tenke på å være så rask, eller man slipper å dra med seg bag etc når man skal på besøk til andre for babyen kan bare ligge i stolen, spesielt kjekt om babyen har sovnet i bilen så slipper man å løfte den ut av stolen osv. Bare å legge ned ryggen å ta med inn. Å så kjekt med vippefunksjon. man får dessuten skjerm og pose til stolen, så den blir lun og god. Grunnen til at vi velger dette setet er at det kan brukes utenom bil også. Skulle vi kun hatt bil stol som skulle stå fast i bilen hadde vi valgt maxi-cosi da denne er noe billigere. Dessuten syns vi den står mye bedre og fastere enn de andre vi har sett på og prøvd og så er den lett å feste/ta ut av bilen. HAr hørt mye negativt om flere seter med base. De sitter dårlig ved kollisjon i flere tester jeg har lest. Savner en skikkelig test hvor alle seter er representert, mer eller mindre ihvertfall, gjort av en seriøs organisasjon, ikke disse bil-bladene m.m.m
Lystpåentiljeg Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Vil bare gi et lite innspill til seter med base. Regner med at det er isofix disse setene er festet i? Blir jo stadig mer populært, men det er omdiskutert om det er så bra som man har tenkt, fordi stolen da bare blir festet til bilen i bunnen av "ryggen" på setet. Dermed blir all vekten som stolen får i en kollisjon - belastet på de to punketene i bunnen av setet hvis dere skjønner. Har selv kjøpt iZi sleep setet, og synes det virker bra. Kommer til å la det stå i bilen sånn stort sett hele tiden, men greit å ha muligheten til å ta det ut og legge det ned hvis man er på besøk hos noen. Kan uansett ikke la ungen kjøre bil, og så sitte i setet i butikken eller liknende, i akkurat samme stilling. Det er ikke bra for ryggen til barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå