Gå til innhold

Duo.prøve/ fostervannsprøve

ramole

Anbefalte innlegg

Tror jeg er gravid og jeg er allered bekymret...At jeg ikke fikk nr 3 for noen år siden! Er 38 år og tenker på alt som kan gå galt, ønsker jo mest av alt et friskt barn...Får ikke til å fortelle noen om graviditeten fordi jeg er redd for at prøver vil vise at det er noe galt, og jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer det da. Er det noen som kan fortelle meg hva duo-prøve og fostervannsprøve er? Er det noe man blir tilbudt uansett hvor man bor i landet? (Bodø) Ikke minst; gjør det vondt og tar det lang tid før man får svar på det....

Fortsetter under...

Hallo Ramole!

Gratulerer med graviditeten. Jeg er selv ganske nygravid og 37 år - blir 38 før termin, jeg også, så jeg må også forholde meg til spørsmålet om fosterdiagnostikk. Ellers har vi prøvd kontinuerlig i flere år - vi har bare ikke lykkes tidligere. Men vi er da ikke så gamle, du! Hvis vi kommer gjennom de første tre månedene, er den overveiende sannsynligheten at vi begge kommer til å føde friske barn. Jeg tror risikoen for Downs syndrom når mor er 38 år ligger på noe mellom 1:100 og 1:200, og andre kromosomfeil er enda mye sjeldnere.

Til spørsmålene dine: Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på fosterdiagnostikk, men litt kan jeg da svare på.

Fostervannsprøve: Utføres rundt uke 15-17 av svangerskapet. Legen stikker en nål gjennom magen inn i fostersekken og henter ut litt fostervann, som så blir sendt til analyse. Jeg har hørt at det ikke er mer smertefullt enn en vanlig blodprøve, men du må vente i ca. 10 dager på å få svar. Fordelen med denne prøven er at du med 100% sikkerhet får vite om fosteret lider av en av de vanligste kromosomfeilene, bl.a. Downs syndrom. Ulempene med fostervannsprøven er for det første at den må utføres såpass sent i graviditeten at man må føde det aborterte fosteret dersom noe er galt og en velger å avslutte svangerskapet. Den alvorligste ulempen er imidlertid at prøven i en del tilfeller fører til at en spontanaborterer, uavhengig om fosteret er friskt eller sykt. Det er relativt sjelden, men skjer likevel i mellom 1/2 og 1 prosent av prøvetilfellene. M.a.o. er risikoen for abort for vår del ikke vesentlig lavere enn risikoen for Downs syndrom.

Duotest: Dette er en kombinasjon av en ultralyd som må utføres rundt uke 11-13 av graviditeten, og en blodprøve som tas av deg. Basert på prøvesvarene får du en justert risiko for å føde et barn med Downs syndrom (den vanligste kromosomfeilen), m.a.o. et tall som enten er høyere eller lavere enn den risikoen alderen din skulle tilsi. Her er ulempen at prøven er langt mindre sikker enn en fostervannsprøve, kun ca. 80%, samt at den bare gir svar ift. Downs syndrom. Men dersom du får et prøvesvar med en beregnet høyere risiko enn i utgangspunktet, vil du også få tilbud om å foreta en fostervannsprøve.

Men du spør også om hvor i landet man kan få utført disse prøvene, og der er jeg ikke godt nok orientert, særlig ift. duotesten, der har jeg hørt at det ikke er så mange som tilbyr den. Kanskje andre vet bedre? Og så må dere andre bare korrigere meg dersom det er noe jeg har misforstått!

Lykke til med avgjørelsen og svangerskapet!

Hei!

Og jeg var fylt 44 da jeg ble gravid for 1.gang!! Tok duotest på Haukeland i mai;uke 12,fikk litt økt risiko tilbake etter bl.pr som ble sendt Danmark,bl.a 1/18 sjans for Downs- nakkefold var normal,var nok alder som dro % opp,

Så da tok vi fostervannsprøve i uke 15 og den viste at vi får et friskt barn om ca 7 uker.!

Alt har gått fint-jobbet fullt til nå nettopp,50%sykem de siste 3 ukene før perm. Jeg er sykepleier som har jobbet mye med nyfødte- det er langt fra mest "eldre" som får de fleste barn m kromosomfeil- hyppigere med yngre mødre-

Skjønner du bekymrer deg,men jeg synes du skal beg å glede deg litt og!

Lykke til!

Hei!

Jeg er også 38 og jeg venter tvillinger. Jeg har to barn fra før, og har prøvd å få tredjemann en stund og vært gjennom to spontanaborter. Nå er jeg i uke 19 og alt ser bra ut foreløpig. Det er litt økt risiko ved en tvillinggraviditet, men jeg bekymrer meg egentlig ikke. Man må uansett takle det livet byr på, er min filosofi.

For meg var det ikke aktuellt å ta noen prøver. Tenk hvis de fant noe feil med den ene tvillingen? Skulle jeg da fjerne begge?? Nei, det er et umulig valg å måtte ta, fant jeg ut.

Jeg blir selv 40 år ved termin. er også 1.gangs, har bestemt meg for ikke å ta fostervannsprøven, men skal ta duo testen.. skal uansett fullføre svangerskapet.

kansje jeg ikke skal ta bloprøver alikevel? kommer resultatet av prøvene til å skape bekymringer for meg??

67 mod

Annonse

Jeg var livredd for at det skulle være noe galt med fosteret, og tok tidlig UL,uke 12, men ble ikke særlig klokere av den grunn. Duotest eller tidlig UL gir ikke fullstendig svar, så jeg var ikke i tvil om at jeg skulle ta fostervannsprøve. Var imidlertid veldig engstelig for abortfaren, men det gikk veldig bra. Var litt medtatt et par dager, men hadde verken fostervannslekkasje eller blødning, kun stiv / øm rundt stikket. Har fått svar på at alt er bra med guttebabyen. Jeg er glad for at jeg tok prøven, og hadde tatt prøven en gang til om det hadde vært aktuelt. Man slapper tross alt mer av. Men jeg følger nå med på disse sidene, og nå vet jeg at det er ikke mer risiko for å få et kromosomsykt barn fordi om man er moden mor. Det er visst like liten risiko om man er yngre. Jeg leste nettopp at 80% av f.eks downsbarn er født av mødre under 35 år...Det er en tankevekker også. Så vi bør vel slappe mer av, tror kanskje vi blir oppstressa av å lese så mye. Men uansett, for min del var det helt greit å ta fv- prøven, når tilbudet er der.

Grunnen til at Downsbarna nå blir født av yngre mødre er jo at disse ikke får tibud om fostervannsprøve.

Dette har endret seg fordi de eldre i større grad tar abort når de oppdager at de bærer på et skadet foster.

Det er ikke slik at risiko er blitt større for yngre mødre.

Jeg tror ikke at alle eldre gravide tar abort hvis fv- prøven viser downs, noen gjør det.Det jeg mener, er at det er en viss risiko for downs uansett alder på mor, ikke bare de eldre gravide. Risikoen er der , enten man er yngre eller eldre mor.Men risikoen er liten uansett.

Heisan. Fant en artikkel som støtter ditt syn på at det er risiko på alle aldersnivåer.

Jeg siterer: "Vi vet at åtte av 10 barn med Downs syndrom fødes av kvinner under 35 år. Motsatt finnes det også en rekke gravide i «høy» alder med lav risiko for å få et barn med Downs syndrom. Alder er et foreldet risikokriterium i det øyeblikk man har en metode som kan peke ut høy- og lavrisikoindivider i alle aldersgrupper. Og den metoden har vi nå. "

Denne artikkelen finner du her:

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2003/2741-3.pdf

Se også her:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=896135

På genetisk beiledning fikk jeg beskjed om at 38 år var valgt som alder for å tilby FV prøve fordi det var da risikoen for å få et barn med downs ble større enn risikoen for abort som følge av prøven.

Risikoen går rett i taket, denne kurven ligger også på nett et sted, skal legge den ut her hvis jeg finner den.

"Dersom hun er 20 år, er det hyppigheten omkring en av 2500 fullførte graviditeter. Når hun passerer 35 år, øker sannsynligheten og ved 40 års alder er forekomsten cirka en prosent."

http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showQA&DocumentId=236

Kurve for risiko for downs syndrome relatert til alder finner du here:

http://www.aafp.org/afp/20000815/825_f1.gif

Som man ser så stiger den ganske bratt fra å starte på 0,1% ved 20 års alter til ca 3,6 prosent ved 45 års alder.

Om risikoen er liten eller stor basert på de tall kan man jo vurdere selv.

Hvis man trekker en annen tanke - Hvis 3 barn av 100 blir påkjørt og drept i trafikken, er det mye?

Som du skjønner så opplever jeg risiko for downs som stor og ikke liten. Men nå er det jo ikke slik at jeg er den eneste som har lov til å ha en mening. :-)

Annonse

Unge kvinner føder flere barn enn eldre, ergo er det også mange flere yngre kvinner som føder flest barn med downs....

Du har ikke noe krav om duotest slik jeg forstår det (i motsetning til fv), mange leger vet ikke engang at tilbudet eksisteret (deriblandt min). De største regionsykehusene skal ha kapasitet/godkjennelse til å gjøre duotest.

Vi fikk flotte resultat... mye mindre sjanse for downs enn en 20 åring. Men testen sier altså bare noe om sannsynligheten- om du er i riskosonen..

Kan være et bra alternativ til fostervannsprøve eller evt. et bidrag inn i vurderingen om dere skal ta en slik prøve. Duoprøven utgjør jo ikke noen risiko for barnet, i motsetning til fostervannsprøve (som de kan ta fra uke 14). Avhengig av mors alder er jo som oftest risikoen for abort/problemer etter fv større enn at det er noe galt med fosteret....(erfaringen til legen som tar prøven spiller vissnok stort inn her)

Du finner tidligere diskusjoner på gravid moden alder om dette tema som kan være av interesse...........

Jeg synes duoprøve er et flott tilbud/alternativ..

Lykke til!

Hei "gammel røy" .

Den logikken med antall barn, holder da ikke. Nå er du villedende.

Hvis det fødes 100 barn ett år og 2 har downs, det deretter fødes 200 barn neste år hvorav 4 har downs, så er det ikke slik at risikoen for downs har steget med 100%, fra 2 til 4. Da har risiko holdt seg konstant på 2%.

Man beregner i % av antall fødsler for hver aldersgruppe, det er derfor antall fødsler pr aldersgruppe ikke spiller noen rolle.

Ang. svar på prøver:

Duotest: På ullevåll kan du komme inn og ta blodprøven i uke 10. Du kommer så inn til utvidet ultralyd i uke 12. Da har de fått tilbake resultatet på blodprøven og kan sammenstille resultatene fra blodprøve + ultralyd. Så i teorien kan du få resultatet allerede mens du er til ultralyd, ivertfall ikke så lenge etter. Etter ultralyd vil de uansett kunne gi resultatet av ultralyden alene, i påvente av resultatet fra blodprøven.

Fostervannsprøve kan tas fra uke 14- det kan ta en 3-4 uker før du får resultatet. Du kan be om hurtigtest, som gir et foreløpig (men ikke helt sikkert) resultat etter ca. 5 dager. Men da må man avtale dette på forhånd ettersom de må ta ut mer fostervann...

Duoprøve er et flott tilbud. Men...

Man må skille mellom tester som gir konklusive svar, dvs tester som med sikkerhet kan si om fosteret har en gitt sykdom, og tester som ikke gir konklusive svar, men som bare kan si noe om sannsynlighet.

Fostervanns- og morkakeprøver gir konklusive svar, blodprøve gjør det ikke.

Ultralyd gir konklusive svar for noen tilstander, særlig ved store anatomiske skader på fosteret, men ikke for alle tilstander.

Hei Anonym, jeg bare forholder med til Gro Nylanders (fødselslege på rikshospitalet) bok der hun indikerer at en av grunnene til at en stor overvekt av de barn som fødes med downs fødes av yngre kvinner (selv om eldre kvinner har en statistisk høyere risiko) kommer av flere yngre enn eldre kvinner føder barn. Men her er det jo snakk om absolutte tall og ikke %.

Hvorfor er du anonym, forresten??

Skjønner. Hvis du tar alle de konkrete fødte barna så er deres mødres gjennomsnittsalder ganske ung.

Men når man beregner risiko så bruker man prosentregning for å se trender i befolkningen. Da må man fjerne den faktoren som er variabel.

Mht spørsmålet om å være anonym så er jeg det fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. :-) "Fosterdødaren" feks.

Tusen hjertelig takk for alle svarene jeg har fått! Det er jammen ikke lett dette her. Før har jeg alltid sagt at jeg ikke ville testet meg, men nå vet jeg ikke....man har vel uansett ingen garantier i livet vil jeg tro. Første skritt blir uansett å fortelle det til samboeren min. Jeg er nok mer "giret" enn han til å få flere barn....selv om han sa det var greit hvis det var så viktig for meg. Nå tenker jeg mye på "tapt frihet" igjen. Ungene vi har fra før begynner å bli så store og selvhjulpne at det er kanskje ikke så greit å få en ny sjef i huset. Legen min sa jeg måtte tenke 10-15 år fram i tid, og det er jeg vel ikke helt sikker på at jeg har gjort....

Hei Ramole. Mitt råd til deg er å ta duotesten, så får du ta det derifra. Si i fra at du ønsker fv- prøve, og bruk tida mellom de to testene til å tenke. Du kan alltids trekke deg fra fv- prøven. Snakker utifra egen erfaring. Jeg visste at jeg ikke klarte å gå 9 mnd uten å vite om barnet har kromosomavvik. Så etter å ha lest, forhørt meg, ja fått mer info, da var saken klar, jeg måtte ha svar og er glad jeg tok fv- prøven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...