Gå til innhold

Hva er egentlig alternativene hvis det er noe galt?

Anbefalte innlegg

Vi har etter noen laaaaaange måneder og særdeles forhatte mensperioder bestemt oss for å be om hjelp.

Jeg har vært til samtale hos legen min som ville at mannen min skal ta en sædprøve i første omgang. Rett og slett fordi det er enklere og mindre smertefullt å teste han enn meg.

Han har fått testetime neste uke.

Det jeg lurer på siden vi er såpass nye i gamet er dette:

- hva skjer hvis det er noe galt med svømmerne hans? Hvilke muligheter har vi? Kun donor?

- hvis det er meg da? Hva kan være galt og hvilke løsninger finnes det?

Lurer altså generelt på hva vi bør være forberedt på dersom vi får et negativt svar, enten det er pga han eller pga meg.

Fortsetter under...

Dere bør forberede dere på assistert befruktning. Hvis sæden bare er litt dårlig kan dere kanskje prøve inseminering, hvis den er dårlig blir det IVF (prøverør), og hvis han neste ikke produserer sædceller i det hele tatt blir det nok donorsæd.

Hvis du har tette eggledere må det også prøverør til, er det eggkvaliteten din som er dårlig går det an å bruke donoregg, men da må dere til utlnadet (Finnland er bra!)

:-)

Dersom sædkvaliteten, så tar dere ny test etter 3 måneder for å se om den er generelt lav, eller om det var tilfeldig (f.eks. på grunn av sykdom). Hvis den er lav tror jeg det er ting der kan prøve å gjøre for å få den bedre. Vet at noen har lyktes med div vitaminer og kosttilskudd, og så lurer jeg på om ikke menn også kan få Pergo.

Det kan være mange grunner hos kvinnen til at man ikke blir gravid. Hvis du har cyster på eggstokkene eller endometriose (livmorvev utenfor livmora), eller har sammenvoksninger i buken, så kan det gjøre ting vanskleig for dere. Dette vil de finne ut av på lap, og da kan de ofte fjerne det de finner som ikke skal være der. Husker ikke om det gjelder alt, men sjansene deres kan forbedre seg hvis legene får fjernet noe. Det samme gjelder (delvis) tette eggledere. Hvis de blir skyllet, så kan de åpnes opp nok til at eggene slipper igjennom. Men her mener jeg å ha hørt at det er litt forskjellig praksis rundt om på sykehusene (om de skyller dem og om de mener det skal hjelpe). Dersom det er eggene dine, så kan man bruke donoregg i bl.a. Finland og Spania. Men dette koster endel, ca 50-60.000 kr tror jeg det var.

Det er altså ganske mye hjelp å få i dag, og de fleste blir gravide til slutt. Men det kan ta litt tid. Ventetiden for prøverør kan være opptil 9 måneder. Hvis ingenting annet lykkes, så kan man jo prøve å bli godkjente som adoptivforeldre. Det er mange søte barn rundt om i verden som trenger en mamma (og pappa)! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...