Yo&La+spire Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Prøvde å legge dette ut på "Mødre med funksjonshemming", men fikk ikke svar, så eg prøver lykken her:) Eg har diabetes type 1 og fikk på forrige kontroll vite at de kom til å sette igang fødselen 1 uke før termin, om eg ikke hadde født til da. Lurer på om noen har erfaringer med dette? Tar det lang tid? Hvordan er "behandlingen"? Smerter/ubehag? Lurer også på sånn generelt hvordan det er å føde med diabetes.....Om det tar veldig lang tid, får en insulindrypp da? Og hva med føling? Er førstegangs, så eg har ingen erfaring fra fødsel. Håper noen kan hjelpe meg å svare på spørsmålene:) Også da til dere som ikke har diabetes, men som har fått igangsatt fødselen av andre grunner.
Sommerfugler Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Hei, har ikke erfaring med fødsel/diabetes, men ble selv satt igang 3 dager etter vannavgang, fordi fødselen ikke startet av seg selv. Fikk drypp i armen, og etter at riene hadde kommer skikkelig i gang fikk jeg epidural. Denne er vistnok obligatorisk ved drypp, siden riene blir ganske tøffe. Jeg følte meg litt "låst" til sengen, siden jeg hadde slanger overalt, men det gikk ganske greit. Håper du får svar på alt du lurer på, ellers kan sikkert en jordmor være til god hjelp! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Ikke med diabetes, men med å bli satt i gang før tiden. Det kan ta tid om du ikke er moden. De begynner med tabletter og /eller gele som de setter ved mormunnen. Ubehagelig men greit. Dette kan ta fra en halv dag til en uke... Går det for lang tid blir det keisersnitt. Dette vurderes fra person til person. Når du er moden nok får du drypp intravenøst i armen. Dette er rieforsterkende middel, og det oppleves forskjellig. Har innntrykk av at de fleste som har opplevd naturlige åpningsrier og åpningsrier fremkalt av drypp helst ville hatt de naturlige. Må jeg gjøre dette en gang til kommer jeg til å "kreve" at anestesilegen står klar med epiduralen, har i ettertid hørt at det mange steder gjøres som standard. Jeg fikk bare beskjed om at jeg hadde lenge igjen og at det var for tidlig.... (var mor 1.5 time senere...) Fikk inn en jordmor på slutten som var forbannet for at ingen hadde reagert tidligere og gitt meg epidural. Men det var jo tross alt godt å bli ferdig med det:-) Håper jeg ikke skremte deg nå, men jeg skulle ønske noen fortalte meg om dette før jeg lå der.
Yo&La+spire Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2006 Takk for svar:) Greit å vite litt om hvordan andre har opplevd dette, selv om eg nok får informasjon av JM og lege også. Synes det er litt rart liksom, at det hele skal bli så planlagt, og ikke komme av seg selv på naturlig måte, men det er nok det beste i forhold til diabetesen å gjøre det slik.
Frk. Vable Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg fikk satt igang fødselen pga. 14 dager på overtid, så har ingen erfaring med diabetes... Men fikk stikkpiller, drypp og epidural, alt i alt tok det 16,5 timer. Epiduralen ble ikke satt før etter 12 timer pga. at jeg ikke hadde åpnet meg nok, men HELDIGVIS kom den til slutt!! Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå