Gå til innhold

Rører dere aldri alkohol??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler egentlig helt det samme som deg. Tok det glasset sist og da angret jeg som bare det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mitt andre svangerskap. Jeg drakk ikke når jeg gikk med snuppa og gjør det heller ikke denne gangen. For meg er totalavhold viktig.

Skrevet

Rører ingen ting. For meg hører ikke alkohol og graviditet sammen.. selv om det helt sikkert ikke er farlig slik du har gjort ;)

Skrevet

Nei.

Det vil si, jeg drakk et glass vin før jeg visste om graviditeten, men har ikke rørt noe siden jeg fikk vite det. Og det kommer jeg heller ikke til å gjøre.

Tror ikke bebisen liker alkohol ;0)

Skrevet

Hei

Jeg råder dere til å ha nulltoleranse overfor alkohol i svangerskapet! Det er dessverre slik at selv en liten mengde alkohol kan skade fosteret dersom det inntas i en kritisk fase i utvikling i fosterlivet. Det er jo også slik at det er mest skadelig i starten av svangerskapet, gjerne da noen ikke enda har oppdaget at man er gravid. Men dette betyr ikke at man kan drikke med "god samvittighet" senere i svangerskapet, faren er tilstede hele veien. Jeg har gjennom min jobb som psykolog møtt flere barn med alkoholrelaterte skader, og angrende og fortvilte mødre. Tenk på farene og konsekvensene før du velger å "nyte" alkohol er mitt tips! Vurder fordeler og ulemper - da vil jeg tro alkoholen ikke smaker så godt likevel...

Skrevet

Hei :)

Jeg har ikke drukket etter at jeg fant ut jeg var gravid, og jeg fant det heldigvis ut veldig tidlig. Nå i helgen var jeg i 30 års dag, og min samboer hadde kjøpt ei flaske alkoholfri hvitvin til meg. Den var faktisk kjempegod! Husk at all alkohol går også rett til barnet....

Skrevet

Dette er mitt tredje svangerskap.Første gang drakk jeg ikke noe alkohol,andre gang så tok jeg et kvart glass rødvin ved spes anledninger og det kommer jeg til å gjøre nå også dersom jeg får lyst det.Men drakk ikke noe alkohol de første tolv ukene.

Skrevet

Jeg har nettop vært på kurs om dette temaet. Der ble jeg utrolig skremt over at det faktisk ikke skal så mye til for at barnet skal få skader.. Det er ikke nødvendigvis skader man kan se men mer ting som går på psyken ol.. De tolererte ikke annet enn nulltoleranse ovenfor alkohol i svangerskapet, og det kan jeg forstå etter å ha vært der. I dagens samfunn er det et økende problem med barn som har ADHD og andre adferdsproblemer. Bare "enkle" ting som konsentrasjonsproblemer kan oppstå etter alkohol i svangerskapet. Så i tillegg snakket de om at fostervannet ble et slags reservoar for alkohol:( I tillegg Barnet fikk mye mer promille en det moren som drikker får. Det pga nyrene til barnet ikke er gode nok til å skille ut slik at konsentrasjonen blir høyere.. Det er 9 mnd man er gravid og hvis man da tenker på hvilken skader man kan påføre barnet hadde jeg holdt meg langt langt unna alkohol..:)

Skrevet

Ingen alkohol her nei. Syns ikkje det er vanskelig å la vere. Drakk heller ikkje med nummer ein. Var i brylløp før eg fann ut eg var gravid denne gongen. Då drakk eg, men fannt det ut ved 4+2, så det var tidlig. Ingenting etter dette. Likar egentlig veldig godt å drikke litt vin fredag eller lørdagkveld, men det får vente til seinare:)

Skrevet

Ingen alkohol her nei. Syns ikkje det er vanskelig å la vere. Drakk heller ikkje med nummer ein. Var i brylløp før eg fann ut eg var gravid denne gongen. Då drakk eg, men fannt det ut ved 4+2, så det var tidlig. Ingenting etter dette. Likar egentlig veldig godt å drikke litt vin fredag eller lørdagkveld, men det får vente til seinare:)

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Hei, jeg har vært i 30 årslag, 40 årslag og masse andre hyggelige tilstelninger i sommer og høst uten å være så mye som fristet til å prøve.

Hvorfor skulle jeg det? Min lille frøken ville nok ikke like det...

Skrevet

Nei det har ikke fristet, lukta og smaken har bydd meg helt imot! Forrige svangerskap tror jeg jeg tok et glass vin gjennom hele graviditeten, da var det også sånn at jeg fikk grøssninger på ryggen av lukta hehe:)))) jeg som er så glad i rødvin til vanlig:=) Dessuten etter forrige svangerskap har jeg ikke greid smaken av øl!! Helt merkelig, har fått helt avsky for det, men får jeg ble gravid syntes jeg iskald øl var veldig godt. Litt rart hvordan hvordan følger et svangerskap kan få :))))

Skrevet

Æ kan telle på ei hand korr mange gång æ har rørt alkohol det her året, så det går bære strålanes å ikkje drekke. Æ drakk en gång ætte æ bei gravid, det va då æ va i uke 2-3 (va ganske så foill ja..), men det hadde inga betydning sa legen min, ætte det har æ ikkje tadd en einaste slurk, å det bi æ å holde mæ tell.

Skrevet

Hei.

Jeg rører ikke alkohol fra det øyeblikk testen er positiv. Det er liksom bare "feil" for meg. Synes ikke det lukter godt med hverken vin eller øl heller når jeg er gravid.

Skrevet

Jeg har ikke drukket en dråpe alkohol etter at jeg testet positivt. Er egentlig veldig glad i både øl og vin, men synes ikke det er noe problem å la være, til tross for at samboeren min koser seg med et par øl en gang i blant. Tror min dårlige samvittighet ville lagt en stor demper på hele kosen :)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke tenkt på at jeg skal engang!

Vinkveldene mine er byttet ut med brus eller eplemost, og det gjør meg ingenting at min kjære tar seg noen øl -jeg vil mye heller ha baby enn alkohol!

Skrevet

Jeg er førstegangs, og rører ikke alkohol. Er bare snakk om 9 måneder av livet mitt som jeg er totalavhold, og det syns jeg bebisen min fortjener :o)

Skrevet

I mitt første svangerskap tok jeg meg en halvliter øl. i andre og tredje rørte jeg ikkke noe. I dette tok jeg 2 slurker av ølen til mannen min. han hadde kjøpt en ny type øl jeg ville smake på.

Skader nok ikke med så lite.

Skrevet

Nei! Er avholds til vanlig, og da skal jeg hvertfall IKKE begynne nå.. ;)

Som noen sa her oppe et sted, bekymringer er det nok av...

Hadde jeg drukket alkohol (om så i aldri så små mengder) og noe hadde vert galt med barnet, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort...

Skrevet

Jeg drikker til vanlig kun på fest, og føler derfor ingen trang til å drikke nå. Kommer ikke til å røre alkohol under svangerskapet, men vet faktisk om ei som måtte ha en flaske øl hver dag under svangerskapet, så mannen hennes måtte kjøpe med en øl til henne hver dag da han kom fra jobb. Før svangerskapet hadde hun ikke likt øl, og heller ikke etterpå, men hun bare måtte ha en øl hver dag....

Skrevet

Har hatt en samtale med ei som er forsker på barn av narkomane og alkoholikere, som har reguleringsvansker.

Hun har fulgt 20 barn fra svangerskap til de nå er 12 år. Hun har doktorgrad og liiitt peilig, kan man si! Hun har kartlagt flere sykdommer hos barna som er et resultat av misbruk... ikke ett glass eller to...

Fordi jeg i forrige svangerskap fikk høre flere ganger at ET glass skader ikke, valgte jeg å spørre henne om hva hun synes om utsagnet...

Hun sa at: " Det kan gå bra, men det kan gå galt. Man vet aldri hvor barnet er i utviklingen, og er du villig til å gamble på det. Barnet har ikke utviklet nyrer før langt uti svangerskapet... så hvor blir alkoholen av i den lille kroppen?"

Om du kan leve med at barnet får et varig mén, uten å ta det trekvartglasset i betraktning og du klarer leve med det uten dårlig samvittighet... så er det jo et valg å ta.

Men for meg har det aldri vært noe spørsmål... Jeg klarer å vente...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...