Gå til innhold

hvor mange ansatte pr småbarn?

Anbefalte innlegg

Jeg har med gru registrert at det ofte kun er en ansatt alene med opp til 10 ! barn på småbarnsavdelinga til poden min.

Dette kan da umulig være lov.

Er fly forbanna på politikere som snakker varmt om kunnskapsløft og pedagogisk opplegg.

Hva med den faktiske kvaliteten på barnehagene ? Det hadde blitt ramaskrik og annmeldelser til både barnevern og mere dersom en dagmamma hadde hatt ansvaret for så mange barn alene.

Kommer ikke til å gi meg før det blir orden på dette i "min" barnehage, men før jeg går videre med saken vil jeg høre deres erfaringer rundt dette ?

Hva sier loven ? noen som vet ?

dette er snakk om 1 og 2 åringer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6540554-hvor-mange-ansatte-pr-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til stede, ja! Alle normer gjelder for antall ansatte, ikke antall som er til stede. Dessuten, om en assistent er allene med 10 små en halvtimes tid, så finnes det helt sikkert en førskolelærer ett eller annet sted på huset, som hun kan konsultere om det begynner å føles litt hektisk.

Sånn kan det fort være, selv om bemanninga er korrekt i forhold til normen. For barn under tre år skal det i de fleste kommuner være en annsatt pr. tre barn, og det skal være en førskolelærer på en barnegruppe på ni. Så på min avd. er det tolv barn under tre, slik at vi er to førskolelærere og to assistenter. (loven tror jeg sier noe om "tilstrekkelig" bemanning)

Fra 7.30 - 8.30 er det kun en ansatt på avd, det samme fra 16.00 -17.00. Slik kan det fort også være i korte stunder i løpet av dagen pga, møter, pauser osv. På de dagene da vaktene passer aller dårligst er vi fire stykker kun fra 10 - 14, og i denne tiden avvikles også pausene, fortrinnsvis når barna sover. Det er dette puslespillet politikerne ikke har forstått når de stadig vekk foreslår å kutte i grunnbemanningen. I utgangspunktet så høres jo 4 ansatte på 12 barn ganske mye ut, men når man går inn og ser på hver enkelt dag og de ansattes arbeidstid, så er det ikke mer enn akkurat.

I loven er det bare pedagoger som er bestemt i forhold til antall barn. Det heter at en pedagog skal ha ansvar for 7-9 barn under 3 år. Og "tilstrekkelig" bemanning med assistenter i tillegg. I praksis vil det ofte være avdelinger med opp til 14 små og en pedagog pga mangel på førskolelærere. På din avdeling med 10 barn skal det til vanlig være en pedagog og to assistenter fordelt utover dagen.

Har fått forståels av at det skal være 1 voksen som har ansvar for 3 småtter, dvs 1-3åringer.

Men i enkelte barnehager er det gitt lov til å være 10 småtter på tre voksne.

Er du usikker på om dette blir holdt kan det jo kanskje ringe til inntakskontoret og snakke litt med de hvordan det er i den barnehage, hvis du ikke vil evt ta det opp på en foreldresamtale.

Annonse

I den familebgh gutten min går er det 9 barn. Og en førstekolelærer 100% + en assistent 100%. 3 stk er over 3 år. Men alle er over 1 år. På morgenen fram til kl.9 er det en og fra kl.15 til kl.16.30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...