Gå til innhold

Andre norske i Baden, Tyskland?

thomchen

Anbefalte innlegg

Hei,

eg bur ikkje so langt fra Freiburg og har enda ikkje vore so heldig a treffe andre nordmenn som ogsa bur her nede. Eg e no gravid i 16 veke og lurte paa om det fantest nokre andre i omraadet som ogsaa er gravide eller nettopp har fatt barn? Det hadde vore so kjekt aa kunne utveksla litt erfaringer og tips om det aa vere gravid i Tyskland !

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei,

tror ikke det er mange norske i Tyskland. Selv er jeg 18+6 og bor i Koeln, jobber i Bonn. Saa et stykke fra Baden, men iallefall i samme land som deg. Postet et innlegg selv for noen uker siden, uten aa faa noe svar.

Er ellers veldig fornoyd med gynekologen min her, hun er veldig relaxed og ikke bekymret. Virker som om mye som er standard i Tyskland (UL, termin hver 4. uke etc.) er veldig spesielt i Norge...hva er dine erfaringer?

Hei!!

Kjekt at det er nokon som melder seg :o)!

Har eigentlig gitt litt opp og tar derfor berre ein titt innom i ny og ne. Har forstaatt at det ikkje er mange av vaart slag her nede..

Ja, eg har òg etterkvart fortstatt at det er ein noko anna standard her nede. Har òg UL-bilder fra uke 7 og fram til no, noko som venner i Norge berre maaper av. Er no i uke 22+2. I Norge gaar ein heller til kontroll hos jordmor enn til gynekolog. Kan i so fall seie meg enig med deg; er òg veldig fornögd med min lege. Ettersom at eg òg hadde ein MA i April, kan eg ikkje seie anna enn at han har stötta meg fullt opp denne gangen( daa eg har vore x-tra engstlig..).

Har du vore i kontakt med jordmor/Hebamma til no? Eg lurer no litt paa korleis vegen gaar vidare. Skal paa kontroll no paa onsdag (store UL-undersökelsen med pappaen tilstede :o) (spent!), so eg faar vel litt svar der. Daa dette er mitt förste barn, kan eg vel seie at eg lurer paa bade det eine og det andre.. men eg pröver aa taa det etterkvart.

Noko anna som veninner i Norge ogsaa maaper av, er sokalla abulant födsel. Der eg kjem fra i Norge (Förde i Sogn og Fj.) er dette heller VELDIG uvanlig, mens veninner her nede ser paa det som det einaste aktualle alternativ.

Vi er jo ikkje so langt fra kvarandre saan terminteknisk, so kanskje vi kan utveskle litt tips og raad undervegs? Og kanskj eogsaa etter födsel?

Bur du her i Tyskland eller er du berre paa kortvisitt (les: 1._2- aar)?

Hei!!

Sjölvsagt kan vi det! :o)

Eg er ikkje so skrekkelig ofte paa nettet, men pröver aa svinte innom i ny og ne.

Kor bur i Bayern og kor lange har du bodd der? Jobber du her? Blir du, eller er du berre paa kortvisitt (1.aar el. to..?)

Sjölv bur ved Freiburg (Kaiserstuhl) sidan 2002 og det ut til at eg blir her ei stund til,(sjölv om heimlengsel ikjke er ein avslutta kapittel). Er etterkvart ogsaa gift her nede og no altso gravid i 6. maanad.

Oppr9nnelig er eg vestlandsjente, nermare bestemt fra Förde i Sogn og Fj.

Og du?

Hei,

jeg har bodd i Tyskland siden 1999 og kommer nok ikke til aa flytte med det foerste....kjaeresten min er ogsaa tysk, og jeg jobber for et stort tysk firma.

Har samme erfaring som deg mht. reaksjoner fra norske venninner ang. ambulant foedsel - en bekjent av meg dro hjem fra klinikken etter 3 timer, det er ikke uvanlig, stemmer det.

Ang. hebamme - jeg spurte min gynekolog hva hun synes, siden jeg ogsaa er uerfaren og ikke visste helt. Hun sa til meg "falls Sie gerne betuedelt werden wollen, bestellen Sie sich eine fuer den Geburt - ich finde es aber oft gut, dass neue leute bei lange geburten dazu kommen, die nicht genauso wie Sie und die feste hebamme erschoepft sind."

jeg har altsaa bestemt meg for ikke aa ha en foer og under foedselen, men aa ha en som kommer paa hjemmebesoek de foerste ukene.

Jeg hadde stor UL denne uka (skal om 4 uker igjen...gynekologen vil se meg hver 4. uke) og alt er i orden - veldig glad. H*n har ogsaa begynt aa bevege seg ganske mye..

Hvis du vil skrive til meg privat, saa er e-mailen min [email protected].

• 3 uker senere...

Annonse

Hei,hei alle sammen!

Og hei du som flytter til Freiburg. Det e` jo veldig artig:o) Bur sjölv i Riegel ved Kaiserstuhl, knappe 20 Min med tog fra Freiburg.

Eg har dessverre vore veldig travel i det siste og har hatt lite tid til internett-besök.... Beklager stort og lover aa bli flinkare! Om doke vil skrive til meg privat er mi e-mail-adr: [email protected]

Hei alle sammen,

jeg bor i Frankfurt-omraadet og er 24+3. Artig aa se at det er andre gravide i Tyskland...

Selv har jeg bodd her i nesten 9 aar naa og har tysk samboer og jobb i et tysk firma. Altsaa er det ikke aktuelt aa hverken foede eller flytte til Norge med det foerste. Er forresten ogsaa veldig fornoeyd med oppfoelgingen her, faar UL hver gang jeg er paa kontroll hos gynekologen, altsaa hver 4 uke. Regner med at kontrollene blir litt hyppigere framover, tror det er hver 2 uke etter uke 30 eller noe. Jeg hadde en MA i januar i aar og var og er derfor ganske stressa i forhold til at noe skal gaa galt. Heldigvis er alt helt fint til naa! Men hvis jeg hadde bodd i Norge og hatt saa sjeldne kontroller som jeg skjoenner at det er der, hadde jeg vel blitt helt sproe.

Ang. hebamme/ jordmor - saa hadde jeg faktisk en paa besoek i dag tidlig. Har ogsaa lurt paa om jeg skulle ta kontakt med en eller ikke, og hvordan det i det hele tatt fungerer. Er litt plaget med bekkenloesning og endel kynnere, i tillegg til at jeg som sagt er ganske stresset med tanke paa alt det faele som kan skje... Hvertfall saa ringte jeg en hebamme i gaar ettermiddag og hun kunne allerede i dag tidlig kl 9. Synes det var veldig OK aa snakke med henne, hun beroliget meg ganske mye i forhold til kynnere osv., og vi har naa avtalt at vi skal treffes en gang i maaneden framover. Det her er jo ikke noe alle trenger, men jeg synes det er et godt tilbud! I tillegg ga hun meg tips om hvor det er OK aa gaa paa foedselskurs i naeromraadet og om hvor det finnes barneleger osv. Om akkurat hun skal vaere med paa foedselen eller ikke har jeg ikke tatt stilling til, synes ikke det er saa viktig. Det blir heller aktuelt at hun skal foelge opp etterpaa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...