Gå til innhold

Tidspunkt for første legetime + morsom bokanbefaling

Anbefalte innlegg

Det var spm om dette tidligere og på hjemmesiden hos fastlegen min står det:

Første time til svangerskapskontroll hos lege skal helst gjøres før det er gått 8-10 uker etter siste menstruasjon (= 8.-10. svangerskapsuke), og iallefall før det har gått 12 uker.

Men kanskje det er forskjellig praksis?

Også kom jeg på en meget morsom bok jeg leste i forrige svangerskap: 9 måneders helvete (husker dessverre ikke forfatteren akkurat nå) - den anbefales! Om hormoner, kjæresteri etc...

Fortsetter under...

Jeg var hos legen i går, er i 7 uke. Der veide jeg meg og tok en blodprøve for å måle jernlagrene mine. Mange må vist ha ekstra tilførsel av jern i svangerskapet, og dersom man trenger det er det greit å finne ut det tidlig. Man kan bli ekstra slapp og sliten hvis man har for lite jern i kroppen.

Takk for bokanbefaling. Jeg leser så masse om dagen, at kjæresten min sier at jeg kommer til å ha doktorgrad i svangerskap når jeg er ferdig :)

er i uke 7 nå å fikk besjed at jeg ikke trengte å kommme til legen før 24 nov det er leeenge til!!!syntes nesten det er på grensen til uforsvarlig!!!hadde en SA for 2 år siden og er bekymret for at det skal skje igjen!men legene vet vell best som de siere

Jeg forstår at du blir frustrert, men hva forventer du egentlig at legen skal gjøre da før den tiden? Mener overhode ikke å være frekk eller noe sånt nå altså, men det er faktisk ikke noe en lege egentlig kan gjøre med at man har mistet før. Du kan evt be om henvisning til UL, men leger har ikke lov til å henvise til ekstraordinære ultralyder med mindre de har en medisisnk grunn til det (f.eks blødninger, 3 tidligere aborter el). Når du er kommet til rundt uke 11-12 kan legen derimot kjenne livmoren tydelig og dermed vite om den har vokst tilfredsstillende, de kan forsøke å lytte etter hjertelyd og man er som oftest over den tiden hvor det er fare for å miste slik at det bir naturlig å søke deg til den ordinære ultralyden. Vis du er veldig nervøs, så bestil deg en privat UL, det har jeg tenkt å gjøre også :-)

Annonse

En smule hormonell, Alva? Jeg skrev bare hva som var praksis hos min lege. Nå har jeg fått time 8. nov, da er jeg begynt på uke 11. Nei, legen kan ikke gjøre noe fra eller til ang. MA/SA, men kan sjekke blodprosent, f.eks, slik at man kan starte med jern om man trenger det.

Ja, ja, les boken jeg anbefalte alle sammen! Det får tankene over på noe annet, eller i alle fall noe morsomt!

Jeg spurte legen min om det der med kontroller og sånt da jeg var hos han i uke 8. Da sa han at etter at de nye reglene kom har det blitt opp til legene i hver enkelt kommune å fastsette når man skal komme på 1. gans kontroll og hvor mange kontroller man skal ha hos lege/ jordmor i løpet av svangerskapet. Samtidlig la han til at dersom det var noe jeg lurte på el. lignende var det bare å stikke hodet innom for det var tross alt gratis å komme til legen når man er gravid. (Jeg har fått påvist bekkenløsning og har vært så heldig å ramle over verdens mest forståelselsfulle turnuskandidat.)

Hei..

Jeg ringte legekontoret i går. Og jeg har fått time om to uker.. Min uke 7.. Saå jeg tror det er litt forskjellig fra sted til sted.. Nå bor jeg på landet, og i ei bygd med 6000 innbyggere... Litt lettere å få time her enn i storbyen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...