Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Forrige gang jeg var gravid var det kontroll uke 12, 16, ul uke 18, kont uke 20 osv. skulle bestille 16 uker kont nå , men fikk beskjed om at sånn var det ikke lenger. Kun uke 12 deretter ul uke 18 og så jordmor kontroll etter det?? Syntes det var veldig lenge mellom kontrollene jeg....
rødhette* Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Det varierer fra kommune til kommune hvor ofte de pleier ha kontroller. Hvis du syns det er altfor lenge å vente, kan du be om å få kontroll før den tid. Jeg har hatt hver 4. uke, heldigvis.
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Har kontroll en gang per mnd...er ikke det som er vanlig da?
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Trodde det jeg også, men de på helsestasjonen mente ikke det. Vil ha hver 4 uke jeg......
mayaya Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg fikk utdelt et skriv som helsemyndighetene hadde utformet, og der stod det uke 12, så ul i uke 18, og deretter kontroll uke 24, så det er vel som du sa. Heldigvis har jeg en grei lege, som gjerne tar meg inn oftere. Nå har jeg faktisk latt være å bestille den ene timen, for jeg har ikke følt behov for å komme inn så "ofte". Jeg har riktignok ingen spesielle problemer da, men kjenner en gryende bekkenløsning som jeg sikkert snart må få sjekket ut. Min erfaring er altså at man får oftere enn helsemyndighetene sier, dersom man ønsker det selv. Ta en prat med legen din om det :-)
selfangerkjerringa Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Rutinene rundt svangerskapskontroll ble endret for ca 1-2 år siden, rett etter jeg fikk datteren min på vårparten 2004. Det er kuttet ned på antall svangerskapskontroller, spesielt i den første delen av graviditeten. UL regnes også som en av kontrollene faktisk.
rødhette* Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Som sagt, det varierer fra kommune til kommune hvor ofte som er vanlig. Men hvis du ønsker før den ordinære kontrollen, kan du be om en ekstra kontroll hvis du føler du har behov for det.
En liten mamma Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Hører at det er blitt et nytt system, med færre kontroller og bedre tid... Selv har jeg vært på kontroller hver 4. uke, det er legen som har satt opp timene til meg og jeg har ikke spurt om det. Syns ikke egentlig at jeg har behov for å gå så ofte, men det er helt greit. Svigerinna mi som bor i et anna fylke har mange færre kontroller enn meg. Hun er andregangs, og sier hun gikk oftere forrige gang.
Tommage♀♂ Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Flergangsgravide får mindre kontroller enn førstegangs, om første svangerskap gikk bra... Grunnen til at de gjør det sånnt er at de skal ha beder tid til de som trenger spesialoppfølging
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå