Gå til innhold

forstoppelse!!! Noen som har noe gode råd til hvordan jeg skal slippe det?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig med dette og trenger noen råd om hvordan jeg kan få systemet igang igjen.. Går over en uke uten å gå på "do". Får ofte mage smerter litt utpå kvelden da magen sikkert er helt full etter all maten jeg har spist. Er ikke noe morsomt,så derfor spør jeg her om det er noen som opplever det samme og kan komme med noen tips til meg:)

Fortsetter under...

Hei du!

Samme her, har skikkelig treg mage og er så oppblåst at jeg ser ut som jeg er 4 mnd på vei...Jeg har slitt med dette i perioder før jeg ble gravid også, og da har det hjulpet å: drikke mye vann, spise svisker, drikke te, være i fysisk aktivitet, pluss heller spise lite og ofte enn store porsjoner for da blir magen så veldig oppblåst. Ellers sjekket vi igår at de aller fleste avføringsmidler kan brukes av gravide (for eksempel Dulcolax).

Lykke til!

Masse fiber, som det står i innlegget over her. Prøv "Ingers rugbrød" f.eks. Selges hos endel bakeri/butikker, eller du finner oppskrift på nettet. (PS: Deigen er superklissete og brødene blir gjerne litt flatere enn vanlige). Det setter iallfall fart på ting! :)

Hei!! du har jo fått mange gode tips allerede.... rikelig med vann og fiber er viktig for å øke volumet på avføringen, bevegelse er også viktig for å få igang peristaltikken i tarmen, dvs: sammentrekningene som fører innholdet i tarmen fremover...... Biola er også å anbefale. Ellers har du fått mange gode råd om ulike matvarer.... ville prøvd alt dette før jeg hadde gått i gang med kunstige preparater og anbefalinger...Et annet tips er å massere seg på på " haketippen, samt i "kløfta" på haken... da dette er akupunktur pkt. som stimulerer.... dette er spesielt effektivt når man sitter på do... kjenner det kommer... men ikke får det ut........;-) Høres merkelig ut, men det funker!!

Annonse

NB! Avføringsmiddel skal IKKE brukes av gravide, med mindre legen har sagt det. Dette er veldig viktig. Men man kan ta noe som heter Laktulose. Dette er noe man drikker, det er ikke skadelig for foster eller tarmer og vil være med på å myke opp avføringen og smøre tarmen. Det er sikkert ikke noe galt med Dulcolax, men man MÅ ta det opp med legen først. Selv om det passer for naboen er det ikke sikkert det passer for deg. Jeg vet om ei som tok en miniklyx i uke 28 fordi hun skulle på båt tur og ville tømme litt av tarmen så hun skulle slippe å gå på do. Men noen timer senere ble hun hentet av legehelikopter og hun fødte en liten jente. Det var klyxen som starter fødselen fordi tarmperistaltikken starter sammentrekninger i livmoren.

Håper ingen føler seg støtt på noen måte. (jeg jobber med medisiner daglig) Men husk å snakke med legen først før dere tar noe som helt av medisiner.

Jeg bruker Visiblin som fås kjøpt på apoteket. Funker kjempebra & er trygt for gravide, er et fiberpreparat og skal drikkes med vann (må røre rundt i vannet mens man drikker for ellers samler alt seg på bunn) Beste middel jeg vet om...............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...