Gå til innhold

Bilstol eller sikkerhetsnett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt litt forskjellig. noen mener det er tryggest med bilstol foran sikkerhetsnett, men barnet skal helst ikke sitte for lenge de første mndene.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter mitt 3.barn nå, så blir bilstol på oss...trangt om plassen! Ang. sikkerheten, sitter babyen tryggest og mest beskyttet i en bilstol! D er jo det som er viktig at barnet har d sikkrest når uhellet først er ute! De korte periodene babyen sitter i stolen går helt fint med dagens konstruerte bilstoler! Konklusjon: Ville kjøpt bilstol om jeg var deg og tenker sikkerthet!

Skrevet

Jeg tør ikke bruke nett! Havner du i en kollisjon fyker jo barnet løst oppi bagen! Skal ha bilstol, men ikkr kjøre så langt den første tiden. Heller ta noen pauser om en har litt avstand.

Skrevet

Hva som er tryggest kan ikke jeg uttale meg om, men jeg har valgt bilstol. Enkelt å greit i tillegg til at bilstolen kan brukes lengere enn sikkerhetsnettet. Vi hadde bilstol til førstemann også og var superfornøyd. Den første tida kjører man ofte ikke så lenge om gangen, de få gangene man skal kjøre veldig langt finnes det sikkerhetsnett å få leid for en billig penge. :) lykke til med valget!

Skrevet

Vi har sikkerhetsnett som vi har brukt på de andre barna. Hva som er sikrest kommer an på hvordan du tenker. Hvis du først er i en alvorlig bilulykke er barnet sikrest i en bilstol, men hva er sannsynligheten for det? Temmelig liten, uten at jeg kan gi deg noe eksakt tall.

Men hva er sannsynligheten for at barnet får senere ryggproblemer fordi den har sittet formye i bilstol. Mye høyere, uten at jeg heller her kan gi et eksakt tall.

Jeg ser at for oss er dem halvtimers regelen i barna skal sitte i bilstol umulig å etterleve. Vi kan ikke reise på hytta f.eks. og stoppe hver halvtime, da vil vi aldri komme frem.

Vi har derfor kommet frem til at for oss - vårt levemønser er nett sikrest for vårt barn. Vi har en stor trygg bil. For oss er sannsynligheten for senere ryggplager pga sete såpass mye høyere enn sannsynligheten for skade pga nett ved bilulykke. Men her må man se på sitt eget forventede bruksmønster.

Skrevet

Bilstol velges her. med mitt forrige barn brukte vi også bilstol. helsesøstrene og legen sa til oss at det er en sånn 30minutters tommelfinger regel. men sover barnet så for all del bare kjør på så lenge hun ikek våkner. de får ikek ryggproblemer av det. uansett man kjører vel ikke på en strekning i mere enn en halvtime hver dag de første månedene uansett?!

så det ble vårt valg da.. og tør ikk etenke på åsse barnet ville hatt det deisende oppi med et nett bare.. *grøss*

men velg de du føler er best for deg o ditt barn og rådfør deg gjerne med helsesøster der du bor..

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at bag i bil med sikkerhetsnett ikke lenger er lov!!!

Skrevet

I Norge er det fortsatt lov. I for eksempel Sverige er det veldig forbudt.

Skrevet

Om man absolutt skal ha bag, bruk da heller boxette... mye sikrere enn nett.

Skrevet

Her blir det bilstol. Kan ikke tenke på at det er liten sannsynlighet for en alvorlig ulykke. Man kan være en god sjåfør selv, men man aner ikke hva man møter på veien. Derfor legger vi heller opp til små turer den første tiden. Og etterhvert blir jo ryggene sterkere, og tåler en lengre tur i bil.

Skrevet

Hei igjen. Jeg vil bare legge til at barnet ligger med dyne og ekstra polstring i bagen. Det er jo ikke slik at babyen ligger løst i bagen med bare et nett over seg. Er det varmt legger vi babyen oppå dyna, slik at den ikke skulle bli kastet rundt.

Jeg vet at forsikringsselskapene har ivret veldig for at babyer skal bruke sete og ikke nett. Det er jo naturlig. De må betale ved trafikkulykke, men ikke ved senere (diffuse) ryggplager.

Skrevet

Da junior var nyfødt måtte vi på sykehuset 1g i uka for å bytte gips. 1 1/2 time i bil hver vei. Da brukte vi Boxette de første ukene.

Da han var ca 4 uker brukte vi bare bilstol.. De nye stolene er jo så flotte og comfy nå, og kan vippes frem og tilbake alt ettersom, så blir nok bare stol her denne gangen.

Skrevet

Vi har begge deler. Kommer til å bruke setet til vanlig, men når vi skal på lengre turer bruker vi bag med nett. Som blir godt polstra. Både samboerens og min familie bor 5 timer unna, så det blir noen turer på besøk, og da blir det litt for mye å ta pause hver halvtime. Men setet kommer nok til å bli mest brukt ellers.. vil jo at barnet skal ha det så sikkert som mulig! :)

Skrevet

Utvilsomt bilstol. Du vet aldri hvem du treffer på veien.

Vi kjørte 11 timer på en dag etter 4 mnd og det gikk kjempefint! Masse pauser og kjørte på når babyen sov.

Skrevet

Gå inn på tryggtrafikk.no og les . Anbefalingen om bilstol er helt klar.

Skrevet

Vi velger definitivt stol. Det er en tankevekker at det er (omtrent?) bare her i Norge at det fremdeles er lov med nett...

Uansett hvor mye man polstrer med dyne i bagen, så er det ikke like sikkert som om ungen sitter i stol. Den "regelen" om maks 30 min gjelder dersom man kjører ofte. Skal du EN eller TO lengre turer i løpet av de første par månedene, så er ikke det nok til at barnet får varige ryggplager...

Men selvfølgelig, det er jo opp til hver enkelt å bestemme selv ut fra egne behov

*fysioterapeut*

Skrevet

Vi har kjøpt High Trek vogn. Den består av tre delar sport, bag og bilstol.

Bagen kan en bruke uten nett, der er nemli sele nede i bagen. Dette skal iallefall vere sikrare enn nett og greit å bruke i begynnelsen når ungen ikkje kan sitte så lenge.

Skrevet

Vi har kjøpt bilstol, men tenkte på å leie sikkerhetsnett hvertfall når vi skal dra fra sykehuset... det er to timers kjøring, å jeg tenker bare da at det kan bli lenge for lillegutt å sitte i stolen?! Noen som heller ville valgt å bruke bilstolen framfor sikkerhetsnettet på den turen også??

Har forresten hørt snakk om at sikkerhetsnettene går ut... noen som har peiling på det??

Skrevet

Å sannsylighetsberegne om en havner i en kollisjon eller ikke tør ikke jeg i allefall!!!! Jeg arbeider i bilen og med sikkerhet på vegene og jeg ser MYE rart ute på vegen i løpet av dagen.

Nett kontra bilstol er vel tallene klare, de fleste organisasjoner anbefaler bakovervendt bilstol (feks Trygg trafikk)

Blir en påkjørt fra siden feks hjelper d vel ikke om barnet har dynen over eller under seg. Da snakker vi masse i bevegelse og fysiske lover gjør da sånn at barnet veie GANSKE mye avh av farten. Jeg har ikke noen tall i hodet nå, untatt at jeg vet at min mobtlf på 200gr vil v kollisjon i 90 kmt veie 14 kg, snakker vi da et barn på 3-6 kg så blir d fort kilo. (Tror 5 kg utgjør ca 500 kg)

Skal en kjøre langt så må jo barnet kanskje ammes og skiftes på endel ganger i løpet av turen? Tryggtrafikk sier at d kan være greit å ta barnet ut av stolen annenhver time.

Får helt frysninger når jeg hører at folk tenker "dette skjer ikke meg".... En ulykke kan skje ALLE og da er d kun en ting som er viktig: At alle i bilen er sikret best mulig.

Ikke meningen å høres streng ut.. men blir litt engasjert:):)

Skrevet

så du ville absolutt anbefale meg å bruke bilstolen allerede fra 1. stund???

Skrevet

Jeg? Ja! Da sitter ungen helt i ro og rikker seg ikke hvis en kolliderer. Self er d alt for mange som ikke etterstrammer selene i stolen godt nok.. (bare for å få sagt d og:)

Men riktig montert er dette d tryggeste:)

Pulsen øker her nå.. for jeg blir sååå engasjert:)

Skrevet

det var deg jeg mente, ja...:) ( lykkeliten i magen- HØYGRAVID)

takk for svar.. man blir så usikker, så da er det godt å få høre andres meninger... har selv jobbet med å selge bilstoler, å sett mye stygge filmer med barn både i sete å i sikkerhetsnett, å det er veldig skremmende... er mange år siden nå, derfor jeg blir så usikker... tenkte kanskje at det hadde forbedret seg til dags dato...?!

Skrevet

Guttebeibi 29.okt

I forholdt til nettet så er sikkert selve nettet sikkert, men barnet vil jo flytte på seg oppi bagen, så d var ei som sa hun hadde seler i bagen, d har jeg ingen formening om, ei heller sett noe dokumentasjon på..

Forhør deg rundt:) gå inn på trygg trafikk, vegvesenet, forsikringsselskaper osv..

Skrevet

Jeg mener at jeg har fått med meg at sikkerhetsnett ikke lenger er lov i Norge fra den 1/1 - 07.

Sjekk det opp før dere kjøper sikkerhetsnett.

Jeg kommer til å bruke bilstol fra første stund. Jeg legger heller et lite hånkle i bunnen av bilstolen slik at babyen får mindre knekk i ryggen til å begynne med.

Skrevet

Har lest at det ikke er sikkert nok med sikkerhetsnett.Hadde tenkt på det selv ,da vi reiser mye rundt,men nå har vi gått helt fra det.Vi får hele stoppe hele tiden,for å hvile ryggen til den lille prinsen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...