Gå til innhold

Forliggende morkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har det her? Vet dere om den kommer til å flytte på seg ettersom livmora vokser? Kunne tenkt meg å kjenne bevegelsene mer tydelig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det i forrige svangerskap. Tror den ble liggende foran hele tiden. Men jordmor snakket bare om at det ville ta litt lenger tid før bevegelsen kunne kjennes fra utsiden. Men samtidig var jeg ikke den første til å kjenne liv på innsiden heller da :-)

Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Ble litt i tvil her om du faktisk mener forliggende morkake (placenta previa) eller bare at morkaka ligger foran (posterior).

Jeg hadde delvis forliggende morkake i forrige svangerskap. Måtte da ha ekstra UL i uke 28 for å sjekke at den hadde flyttet seg oppover. Det hadde den heldigvis (det er det absolutt vanligste), så jeg slapp keisersnitt. Har ei venninne som hadde fullstendig forliggende morkake. Hun hadde da store problemer med blødninger og var sengeliggende i flere måneder. Morkaka flyttet seg da ikke.

Hvis du bare mener at morkaka er posterior og derfor demper bevegelsene til babyen, har jeg også det i dette svangerskapet. Gjør regning med at vi likevel vil kjenne bevegelsene tydelig etter hvert som sparkene uansett blir kraftigere?? Jeg er nå i uke 17 og merker ikke noe ennå (men har aldri merket noe før uke 18, så).

Kanksje noen andre som er litt lenger på vei, som også har morkaka foran (det er jo helt normalt, så det må vel gjelde mange), kan fortelle oss når de syntes bevegelsene begynte å bli mer tydelige???

Skrevet

Morkaka mi ligger foran. Er i 24+4, men kjenner fortsatt ikke så mye til den lille. Jordmora sa at i uke 24 burde jeg kjenne liv hver dag, kjenner ikke så mange spark, men litt bobling. Jeg kjente liv første gang i uke 20.

Skulle ønske at jeg kjente litt mere:)

Gjest otilie79
Skrevet

Jeg har også morkake som ligger forran. Har kjennt liv siden jeg var på ul, kjennte faktisk liv på utsiden første gang i dag. Er i uke 21 nå, og var på ul i uke 18. På ul så vi morkaka, og jm mente den var ca 3 cm tykk.

Kjenner ikke noe liv helt forran der morkaka ligger, men kjenner masse liv helt nede i magen og nå i det siste har jeg begynt å kjenne litt øverst i magen også, ganske ulikt det jeg kjente i mine to første svangerskap.

Skrevet

Jeg har visst morkake foran. Er 18 + 4 i dag og har ikke kjent en ting, men jeg vet at hun har det bra :-)

Jormor sier at jeg ikke trenger å kjenne noe før uke 21, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Skrevet

Posterior er at den ligger bak, anterior er foran.

Bare sånn til opplysning :-)

Skrevet

Takk:-) Da har jeg morkaka bak da, kanskje jeg begynner å kjenne noe snart:-)

Skrevet

Hvordan vet dere at morkaka ligger foran? Må man ha UL for å finne det ut? Jeg var på Ul for flere uker siden, og da var alt fint.

Problemet er at jeg kjenner veldig lite liv, er 25+0 nå og synes det er rart. Noen dytt er der jo i ny og ne, men er aldri overbevist om at det er babyen som forårsaker det.

Har også tenkt at det kan være morkaka, men har ikke fått ny UL før 10. november, noe som er litt sent synes jeg...Må legge til at fosterlyd og vekst er helt som det skal.

Skrevet

Hei.

Mente at den ligger på fremsiden av livmora. Ikke foran åpningen nei. Kjenner ikke spark og sånn så tydelig. Fungerer som en støtdemper...

Skrevet

Er 21+3 på vei.

Skrevet

De så det på den ordinære ultralyden. De sjekker hvor morkaka ligger, for å se at den ikke ligger foran åpningen. For hvis den gjør det når man skal føde, må man ta keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...