♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Andre unger som ikke blir oppdratt "riktig"... Med dette mener jeg med: Høflighet Snill Ikke slå andre Osvosv... Sønnen min har jeg lært å ikke slå, sparke,biting, klype eller lugge andre... OG han må spørre pent om noe hvis han vil ha noe... Eks: Værsåsnill, tusen takk... Ja takk og nei takk.... Hater unger som ikke har blitt lært dette....Veeeel det er jo ikke barnas skyld men de late voksene som sier jada det går så bra, de må jo få utløp av sinnet sitt og blabla.... Mne i heeeell... da, hva med å prate til unga da, de kan jo ikke gå rundt å slå og sparke andre for det... Opplever jeg dette igjen så kommer til til be om overflytting av det kreket... Arrrrrrrrg... Sier dette fordi de siste ukene har sønnen min og en annen hvert på tottene på hverandre...Han gutter er så ufordragelig altså.... Han slår lugger og biter sønnen min.... Nå har jeg bet gutten min om å ta igjen, for dette tålerer jeg ikke altså... Ååååå, blir sååååå siiiiiiiiinna...
Lessen Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Nå var det godt å få det ut tenker jeg... hehehehe skjønner deeg kjempe godt, er altfor mange som er sløve i oppdragelsen... det værste av alt er jo at det er foreldre der ute som ikke skjønner bedre... det er skremmende det... huff!!
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2006 Hehehehehe... Puuuhhuuu...Det var godt ja=o) Ja, det er skremmende altså... Håper det ikke treffer noen her altså men det er jo litt sannhet i det... Velvel fikk det iallefall ut=o) Hurra for BIM=o)
*Vetlis* Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Er det foreldrene eller ungene du hater? Jeg har selv en sønn som stort sett er grei og snill og oppfører seg pent.... Han har blitt slått, bitt og herjet med uten å ta igjen. Som mamma er det utrolig vondt å se på! Å JÆVLIG provoserende at foreldra til ungene ikke snakker til dem. Har sett så utrolig mye "puse" og "kose" Snakk fra foreldrene sin side.... Virker som om de trøster sine egne unger fremfor å snakke litt hardt til dem! Men synes det er å gå litt langt å si at du hater ungene!!
*Julie* 4pp Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Det trenger ikke være foreldrenes feil heller, at barna er ufordragelige.. utdanner meg som ped.leder, så jeg har sett endel.. mange flinke foreldre, som kjører en riktig oppdragelse, men som ender opp med trollunger.. Problemet (mener jeg) er ofte at barn som ikke får nok positiv oppmerksomhet eller for lite oppmerksomhet ( og da tenker jeg først og fremst bhg el skole da), utvikler en utagerende atferd, for negativ oppmerksomhet er jo bedre enn ingenting?! Tar ikke foreldrene i forsvar her også.. he he:) Har også sett "helt på trynet" oppdragelse også.. stakkars barn og stakkars foreldre, men da har de jo seg selv å takke... !!!!!! Jajamensann, dette var dagens pedagogiske tanker..
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2006 Nei hater ikke ungene, men det blir litt sånn er det mulig, hvis du skjønner... Gutten det er snakk om her virker veldig god og snill, men det er nok mest foreldrene jeg sikter til da... Ungene kan ikke noe for at foreldrene er litt slappe i oppdragelsen, men det er jo forskjellige oppdragelser... Har man selv hatt en streng oppdragelse, så blir det litt slapper på ungene sine fordi man ikke vil at barna skal ha det som de selv hadde...Skjønner du hva jeg mener??? Jeg hadde en passe odragelse og var snill, mamma sa at hvis noen var slemme mot oss så skulle vi ta igjen, men det gjorde ikke jeg, så det henger nok i gjen der at sønnen min ikke skal mobbe andre... Som du sier, mange som koser og puspus på ungene sine...
starfire Skrevet 2. oktober 2006 #7 Skrevet 2. oktober 2006 Naar vi er inne paa det kan jeg godt synge med... Det absolutt vaerste jeg vet er foreldre som oppdrar barna sine som smaa venner. Barna er med aa bestemmer ALT og faar aldri den tryggheten de trenger av mor og far. Stakkars barn, ikke rart de gaar berserk i forsoek paa aa finne grenser.
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2006 Hehehe... Ja, det er sant... gutten min startet som troll unge men jeg lærte han at det gjør vondt det han gjorde og det fikk han selv erfare, men ikke hardt da... ikke barnemishandling her altså=o) Eks... Kløyp han meg så kløyp jeg litt tilbake...så han fikk kjenne hvordan det føltes... Etter det så har han ikk gjort det... Slår han, så tar jeg han i armene og sier sånt gjør man bare ikke og at det er vondt... Sluttet med det... Sånne ting, som han skjønner.... Gutten min har alltid hvert flink til å leke alene....Det er mange barn som få for mye selskap og det er sånn adferden utvikles... Barn trenger å lære litt selv også, ikke bare mamma og pappa hele tiden... Men som du sier så er det vanskelig å få all den oppmerksommen de ønsker i bhg og skole, men det finnes da grenser da...
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. oktober 2006 ikke sant... Barn trenger trygghet og grenser... Jeg var veldig beskyttende for sønnen min, var sååå redd for at han skulle slå seg... Men fant fort ut at han er en donald og kan ikke gå rundt å passe på hele tiden... Slår han seg veldig hardt som kommer han for å få trøst og da får han trøst i stoooore doser...=o) Hvis han bare slår seg litt på kneet og ikke gjør så vondt så bare leker ahn videre... Barn må få lære seg ting og tang...hva som er vondt og ikke vondt... Og at de vet at de får den trøsten de trenger... Og at de vet hvor grensen er...
*Julie* 4pp Skrevet 2. oktober 2006 #10 Skrevet 2. oktober 2006 Men jeg trur også de som jobber med barn, ped.ledere,lærere, etc.. er ofte for dårlig til å se det enkelte barns behov! de behandler mange likt, men vi mennesker er jo forskjellige og krever ulik preging og tilbakemelding.. (snakker ikke spesbehandling her da... ). Dette gjelder iallefall barn som er i en lære/pregefase... Hehe,lurer på hvordan jeg blir som mor selv jeg.. ?!
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2006 Kommer til å bli så flink så=o) Har lagt merke til i bhg at enkelte blir litt behandlet forskjellige og det er bra.. Har en som forguder sønnen min, og forteller meg alt som har skjedd i bhg den dagen osv.. Og andre bare behandler han som andre... Mens andre bare sier, å ja, det var en som hadde bitt sønnen din, kan ikke fortelle hvem, fordi det er ingen på avd hans idag... Blir ganske nærvøs da ja... Gutten min vet hvem han kan gå til når det er noe som er galt eller lurer på noe... Så det er bra, for da er han jo trygg i bhg... Han gleder seg hver dag...=o) Men som sagt, kommer det til å skje han noe mer i den bhgen så skal jeg virkelig gi dem inn altså...
Spirevipp med go`gutten Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 Skjønner godt at du er sint ja! Men det er vel heller foreldrene sin feil at det har blitt sånn. Jeg har jobbet i barnehage og der hadde vi en unge som til tider kunne være utagerende pga forholdene hjemme, han var fæl til å sparke, hendte jeg fikk blåmerker på beina av det. Det ble tatt opp med mora, og hun mente det at det måtte da være bedre at ungen sparket oss voksene enn at han skulle sparke andre barn. Tenk å si noe sånt! Når det er sagt så tror jeg dessverre at gutten din ikke kommer så langt med å ta igjen, tror det kan bli verre jeg, men skjønner godt at du ble fristet til å la han ta igjen.. Håper dette ordner seg, frustrerende å få en redd og lei seg gutt hjem på ettermiddagen.
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2006 Herregud for en mamma... Hadde blitt sint da ja... Tror ikke han kommer langt nei, mend a får jo den som sparker erfare hvor vondt det er... Men nå er jo dette bhg og barn lærer jo på dette stadiet... Gutten min er ikke lei seg når vi skal hjem, heldigvis=o) Men i det siste så har det vært litt på tottene på alle barna i avd hans pga sykdom og nye vikarer... Må også legge til at gutten min er den yngste på sin avd så han for nok oppleve endel ja...
Gøril og Jesper :) Skrevet 2. oktober 2006 #14 Skrevet 2. oktober 2006 jeg jobber også ped.leder, og må si som Julie sier, det er mange barn som har helt supre foreldre, og topp oppdragelse, men allikvel så oppfører de seg slemt. og det er ikke foreldrene sine feil bestandig Mange barn har behov for å bli sett litt ekstra. Og de vil gjerne få mye oppmerksomhet. De er vant til det hjemmefra, og synes kanskje det er rart at man ikke får det i bhg.. noen vil ha oppmerksomhet uansett om den er positiv eller negativ. De barn som er snille som dagen er lang, de får kanskje ikke så mye oppmerksomhet. Men de trenger like mye de også.. De vil også bli sett, og hørt, men det kan vi voksne ofte glemme, fordi de ikke "viser" det .. Det finnes også barn som slår, biter og reagerer med vold, fodi de har dårlig språk. Da viser de allikvel at de sier i fra, men på feil måte. Språket trenger ikke være noens skyld heller.. noen barn lider av forskjellige syndrom,s om gjør at deres adferd kan være litt ubehagelig for andre. Lista her kan bli laaaaang.. Ikke døm alle barn som slår, biter og sparker over en kam.. Det finnes selvfølgelig barn som har dårlig oppdragelse, som ikke oppfører seg noe særlig. Det er ikke til å legge skjul på. Men jeg synes ikke du bør si at barnet ditt skal ta igjen. Da lærer du at barnet ditt kan slå, sparke viss noe butter han i mot, er urettferdig osv.. Barn må lære at de ikke skal slå, men for noen er ikke dette så lett. Hvis du har lært at barnet ditt ikke skal slå, og han ikke gjør det, så må du for all del ikke si at han må ta igjen med å slå.. han lærer ikke noe da, og vil heller bli frustrert.. Og du må IKKE lære han at man tar igjen med vold!!!!!! Kjenner jeg blir litt hissig. Du klager over et problem, som lett kan bli ditt problem om du lar han få ta igjen med vold. Be han heller si fra til de som jobber der. Ta det opp med foreldrene... Mange måter å løse ting på, vold løser ingen. reagerte litt på dette innlegget, så måtte bare svare. Håper allikvel at folk ikke blir sinte for det jeg sier eller skriver. Har blitt litt redd for å si meningen min her i det siste. Men når det gjelder barn, så må jeg bare si i fra litt allikevel
Gøril og Jesper :) Skrevet 2. oktober 2006 #15 Skrevet 2. oktober 2006 i mine øyne lærer du ditt barn nå, og bli det barnet du ikke likte....
kirsty*2barnsmamma Skrevet 2. oktober 2006 #16 Skrevet 2. oktober 2006 Må si jeg er enig med gøril her. Som pedagog har jeg lært av erfaring at man må ha klare regler, og derfor burde den regelen være at man ikke skal slå. For hvis han lærer å ta igjen blir det at han ikke skal slå, bortsett fra noen ganger som mamma synes er greit, og når er det? Er vanskelig for et barn å bedømme det ja, å vite forskjell... jeg har over 200 barn og må ha klare regler som ikke er fleksible, det skaper trygghet. Jeg prøver å lære "mine barn" at de må finne en voksen og si ifra, da kan vi hjelpe dem å løse konflikten på en fin måte :-)
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2006 Det er det som er problemet i bhg at de gjør ingenting.... Har gang på gang fortalt dem ting som må følges opp og likevel ikke gjør dette... Men som jeg skrev lenger opp at dette har startet nå... det har alltid hvert litt... "harmoni", kan jeg vel si, i bhgen... Fordi det har vært mest sjukdom i avd til sønnen min i det siste og barn får jo enda en person å bli kjent med... Vikarene vet jo ikke hvor de har ungene og da kan det fort komme ut av hånd.... kranglingen er mellom mange barn, og nå vet jeg jo at sønnen min har startet ett par krangel, men som regel så skyr han unna... Og han har fått tilsnakk... Men skal da heller ikke stå å ta imot slag og spark... Det ville ha vært det samme som om eks jeg slår deg og du bare står der og ta i mot... Regner vel med at du ville ha tatt igjen ikke sant...? Det har vel noe med reaksjon å gjøre, at man tar igjen... Det jeg også prøver å få frem her at slår man og det gjør vondt er det jo fint om den som slå får kjenne at faktisk gjør vondt og får håpe at det ikke skjer igjen. og det er mange barn som ikke vet at det gjør vondt å slå eller sparke fordi de ikke har fått kjenne dette... ER selvsagt i mot voldt og mobbing... Det er noe av det værste som finnes blant barn... Og der har vi ALLE foreldrene skylden i, fordi vi vet ikke hvor stort omfanget er.... Må bare si at det flott at du kommer med dine meninger, og veldig glad for at du kom med dine innspill her... Jeg tåler en del=o) Det er som du sier at jeg har snudd om og lært barnet mitt å bli som andre "drittunger" dessverre.... Det skal ikke være lett å oppdra et barn (eller flere) og heller ikke lett å være mor/far..
Gøril og Jesper :) Skrevet 2. oktober 2006 #18 Skrevet 2. oktober 2006 Det er bare det at det er IKKE det samme om du slår meg, og jeg tar igjen. For jeg er voksen, og jeg har lært masse i livet, som ikke et barn har. Man skal aldri slå for å vise at det gjør vondt. Det er jo mishandling jo. Prøv heller med sosial kompetanse. Ikke med vold, det løser ingen problemer, men skaper mange.. Stort sett alle barn vet at det gjør vondt og bli slått, det er veeeeldig få som ikke vet dette.. Alle har falt og slått seg, eller opplevd noe som er smertefullt. ALLE barn har det.. Veldig synd at barnehagen har så mye sykdom, det blir en fortvila situasjon det ja.. Kjenner selv problemet der, det er litt sykdom hos oss også.. Jeg kan dessverre ikke komme med så mange råd, eller hjelpe, men sosial kompetanse, det er viktig. Rollespill, lek. Barn lærer mer da, enn ved å klype han for å vise det gjør vondt. Da kan du heller klype noen annet.F.eks en ting som ikke føler.. Og late som om den tingen får vondt..
Erle85 Skrevet 2. oktober 2006 #19 Skrevet 2. oktober 2006 Om de på avdelingen ikke gjør noe, så ta det om med evt, styrer!! Ikke be barnet ditt ta igjen... Det fører bare til mer bråk..
Erle85 Skrevet 2. oktober 2006 #20 Skrevet 2. oktober 2006 eller avdelingsleder.... Om det er stor utskiftig på asistenter....
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #21 Skrevet 2. oktober 2006 Det er sant det du sier ja, men når jeg sier at at jeg klyper tilbake så klyper jeg IKKE hardt... Det er som du sier mishandling... Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det men ikke hardt... Jeg er bare så lei av at sønnen min til stadighet er i "kamp" mot denne gutten. Vil heller at de skal være venner... Nå er disse to guttene di minste på sin avd og da er ikke språket heller så godt på plass og da er det vanskelig for dem å utrykke seg for hverandre... Mne håper virkelig at det blir mer stabilt på avd demmes... Men prøver jo å lære han hva som er rett og hva som er galt... Han har sluttet med å sparke slå og klype her... Så den saken er da heldigvis over, for denne gangen=o)
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #22 Skrevet 2. oktober 2006 Avd lederen vår er i permisjon og har ikke fått med meg hvem som er den nye foreløpig...(ja det er min feil=o)) men skal ta det opp med dem hvis dette skulle skje igjen...Håper ikke det skjer da... Det var kommet et par assistenter som skulle være der leeenge, men de har jo forsvunnet, etter par uker... det er ikke lenge... Vil jo ikke virke helt hysterisk heller da=o), men hvis det ikke blir skjerpings snart så tar jeg opp med styrer... Virker nesten som om det er bare jeg som reagerer men jeg vil gjerne ha det jeg betaler for... Privat bhg.
Gøril og Jesper :) Skrevet 2. oktober 2006 #23 Skrevet 2. oktober 2006 nei, jeg sier ikke at du mishander, men at jeg synes det kan være mishandlig å klype ett barn for at han skal kjenne at det gjør vondt.. Jeg ville ikke ha kløpet uansett hvor lite vondt det er.. Men vi er alle forskjellige, og jeg tror ikke du gjør han noe vondt Vi har mange kamphaner i barnehagen også, det er veldig normalt. Og som regel er det ikke bare ett barns feil, men en ender opp som syndebukken.. Noen barn liker denne kampingen også, også ender leken litt feil.. Men jeg har ikke sett den de barna i aksjon, så kan ikke si noe om det.. vanskelig for meg dette.. sorry.. Nå vet jeg ikke noe om situsjonen, for jeg har bare lest hva du sier, og det blir litt feil for meg og bare høre bare en side av saken.. Men håper dere finner ut av ting, og at det ordner seg:)
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #24 Skrevet 2. oktober 2006 hehehehe, jeg skjønte at hva du egentlig mente med mishandlingen...Ikke vondt ment å beskylde deg for dette, har vankeligheter med å skrive ned det jeg mener... HAr vanskelig for å ordlegge meg...(alltid hatt det) Ja det er mange kamper i bhg, og det må man jo regne med... Men jeg var bare rett og slett veeeeldig sinna når jeg skrev innlegget, var ikke meningen å hisse noen opp... Føler bare det at jeg er kravstor.... Kanskje jeg er det?... Vel vel, nå tok jeg hvertfall opp biting i dag tidlig, men ble ikke helt fornøyd med "resultatet"... Fikk ikke ordentlig svar... men skal spørre ei morra som jeg vet er ærlig helt ut til neglene sine... Det ordner seg nok, bare det ikke blir så mye assistent bytting..=o) Takk for innspillet, ble ihvertfall mer klokere=o) Klem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå