Tommage♀♂ Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Er ikke det når du har så mye vann i kroppen at fingrene blir numne? Hadde det selv forrige gang, hadde numne hender til 5 uker etter fødsel! Vanskelig å knappe knapper og kle et lite spedbarn da ja... Veldig ekkelt
frøy@ Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 Det er et syndrom hvor du får smerter, prikking, dovning i hånda pga for trange forhold for en nerve som går gjennom håndleddet..fikses greit vha et enkelt kirurgisk inngrep dersom man skulle være så uheldig å få det.. :-)
februarguttimagen:)høygravid!! Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Hei! hender ofte at gravide er plaget ekstra med dette pga økt blodmengde og vann i kroppen, hos de fleste går dette over... ellers er det ett enkelt inngrep i lokalbedøvelse:)
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Stemmer det som blir sagt over her: medianusnerven heter nerven som blir liggende i klem og som fører til at fingrene dovner bort. Kan også gi smerter/ "svikt" i håndleddet. Men det som mange ikke vet, er at kiropraktor kan ha bra effekt på dette, jeg ble selv helt bra etter to behandlinger!!!
selfangerkjerringa Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Det var nå en heftig forenkling! Ingen kirurgiske inngrep er egentlig enkle og greie. Min jordmor vurderte operasjon for meg tre uker før termin med forrige, pga carpal tunnel. Nervene i håndleddene lå i klem pga vann i kroppen, og jeg kunne verken knytte eller åpne nevene. Både ubehagelig, upraktisk og direkte vondt. Jeg ønsket overhodet ikke operasjon, blant annet fordi kroppen gror tregere når en er gravid enn ellers. Ved kirurgiske inngrep er det alltid en risiko for betennelser og komplikasjoner i sårene. Jeg så heller ikke for meg en fødsel med nyopererte håndledd som særlig gunstig, heller ikke barseltid der jeg ikke kunne skifte og stelle på barnet mitt fordi jeg hadde operasjonssår på begge håndleddene. Heldigvis slapp jeg å gå overtid, og tre uker etter fødsel var alle problemene i hendene forsvunnet Det en bør gjøre hvis en oppdager at hendene hovner uforholdsmessig opp og en merker prikking og dovning i hånda, er å ta flest mulig forhåndsregler på egen hånd så en slipper å gå så langt som operasjon. Det viktigste en gjør er å drikke masse vann, og kutte ned på saltet i kroppen. Unngå bevegelser som strikking, legge sammen klær, spille bordtennis osv. Sitt gjerne med hendene i været innimellom. Bruk støtteskinne om natta eller ved belastende arbeid. Og lytt til kroppen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå