Håp25 Skrevet 2. oktober 2006 #1 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hei. Jeg har vært passiv bruker her en stund nå, og ble veldig glad da jeg så at det fantes et forum for oss store jenter =) Men gleden den forsvant egentlig ganske raskt. Desverre virkere det som om man til tidere har vært mer opptatt av å små krangle om hvem som er velkommen her inne, og hvem som ikke er det - basert på tallet som vekta vår viser. Jeg er forsåvidt enig i at en som kanskje ikke har mer enn 10-15 kg for mye ikke passer like godt inn her, men synes ikke vi skal henge oss så mye opp i disse tallene jeg da. Det er tross alt hvordan vi føler oss som er det aller viktigste. Hvis man er misfornøyd meg seg selv og har et dårlig selvbilde pga av vekta, så spiller tallet tross alt ikke så stor rolle. Hvis først vekta er et problem, så er den jo det uansett tall!! Men jeg skjønner også at vi som kanskje har 50 kg for mye føler at 30 kg mindre hadde vært en drøm, og da kanskje blir irritert over de som bare har 20 kg for mye. Poenget er at det er jo tross alt ikke deres feil at de bare veier 20 kg for mye, og strever med det. Vi burder heller backe dem, som alle andre og heller oppmuntre dem til å ikke havne i samme situasjon som oss - Det er tross alt mye vanskeliger å ta av 50 kg enn 20 kg. Først og fremst skulle jeg ønske at det var mer aktivitet her inn, men jeg mistenker at dette henger sammen med at dette ikke alltid er et trivelig forum. Videre savner jeg et forum hvor vi backer hverandre opp, smiler og oppmunterer hverandre.Et forum hvor vi kan føle oss trygge, og ikke hele tiden angriper folk som er "for tynne" i våres øyner. Jeg ser også at det er noen veldig få spydige anonyme her inn, og jeg er ganske sikker på at de er bare inne på dette forumet for de ansere oss litt stopre damer som lett byttet. Jeg synes bare at vi skal overse dem tvert!! Jeg skulle ønske at dette var et forum hvor vi kunne ha chatta med hverandre både titt og ofte, og ikke bare når vi en gang i ny og ne har et spørsmål vi lurer på. Jeg håper og tror at vi kan snu stemningen her inne, slik at dette blir et veldig trivelig forum. Jeg er dessuten sikker på om alle tar litt hensyn så kan både folk på 90 kg og 130 kg trives godt i lag. Jeg vil bare for odrens skyld nevne at jeg er mye nærmere 130 kg enn 90 kg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #2 Del Skrevet 2. oktober 2006 Veldig gode og fornuftige ord som jeg støtter 100%. Takk for at du skrev et slikt innlegg!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6529547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håp25 Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober 2006 Tusen takk for det, er utrolig kjekt å høre at det er noen som er enige =) Alt jeg ønsker er jo bare et forum som er litt mer aktivt, og hvor de fleste kan trives godt!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6529639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussa85 - snart 2? Skrevet 2. oktober 2006 #4 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er veldig enig:) Alle er velkommen her...selv om de veier 20 eller 50 kg for mye.... Men syns ikke mennesker som f.eks er 165 høy og veier 70 kg skal komme hit å si at de er smellfeite.....hva er jeg da? flodhest? hehe.... Neida...alle er velkommen....men man kan passe seg for hva man sier:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6530166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håp25 Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 2. oktober 2006 Er enig med deg der Sussa. Det å være overvektig er et ømfintlig tema for mange, og det er derfor lett å analysere og vektlegge ting som kanskje den andre parten ikke hadde tenkt over i det hele tatt når den skrev innlegget sitt. Jeg tror de aller fleste her inne ikke mener å kritisere andre når de skriver inn, enten de veier mindre eller mer. Synes bare at alle ska tenke litt over hvordan man ordlegger seg før man skriver. Samtidig som vi som leser innleggene kan gjøre vårt beste for å ikke legge for mye i det som ble skrevet, og ikke over analysere ting. Vi bør bare vise genrelle hensyn !! Jeg har sett at du er mye inne på "bli gravid" forumet Sussa, jeg henger der en del selv også. Skulle ønske vi kunne hatt det sånn her også, mye prat og mye gøy =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6530318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussa85 - snart 2? Skrevet 2. oktober 2006 #6 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ja...skulle jeg ønske og..men jeg orker ikke å engasjer meg så mye i begge forumene..blir for mange kjente..hehe...og for mye tid... Og siden det er såå koslig der blir jeg der:) Håper du kommer dit og! Eller er du gravid du kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6530357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håp25 Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 2. oktober 2006 Neida jeg er ikke gravid enda. Er i min 2pp, og IKM nå denne uken=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6531073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #8 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hei! Vil bare si at dette var et kjempeflott innlegg! Jeg har tenkt de samme tankene selv, er stadig innom for å kikke, men synes det er lite aktivitet og da blir det ikke til at jeg engasjerer meg jeg heller. Nå kunna jeg selvsagt skrevet et innlegg selv :-) Men vi kan forsøke allesammen. Jeg synes også det blir litt lite snakk om følelser og tanker knyttet til overvekt, det blir mest praktiske tema, noe som forsåvidt er helt grei, men jeg er ikke så opptatt av det. Jeg er foressten 33 år, gravid i uke 12. Veier ca 106 kg. Men var nede i 96 før sommeren.......(Vektoppgangen kan ikke bare skyldes på graviditeten....) Men jeg trøster meg med at jeg var 114 kg tidligere i år, så noe positivt har jeg da greid det året her :-) Hva betyr foressten 2pp og IKM? Blei nyskjerrig. :-) Lykke til ihvertfall! Fiona Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6536076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Sol Skrevet 3. oktober 2006 #9 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har også bare vært passiv bruker frem til i dag.. Jeg har ikke vært inne på dette forumet før i dag, og jeg må si at du har helt rett. Det er til tider veldig utrivelige samtaler her gitt.. Heier på dine ord jeg! "Jo mere vi er sammen..." hehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6536173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
doffine Skrevet 3. oktober 2006 #10 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kjempebra sagt HI..... Jeg har et forslag også, jeg.. Hva med om vi kan møtes over en kaffe kansje?? Siden vi ogås er prøvere, men vi har da en ting til til felles... vi er store:-) Jeg for min del skal gå ned minimum 10 kg og jeg stopper nok ikke der, for det er nok å ta av. Noen som vil møtes til kaffe???? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6536728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håp25 Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei Fiona. Så at du spurte litt etter noen forkortelser, jeg har kopiert noen av de forkortelsene som blir brukt en del inne på de forskjellige forumene her på barnimagen. Hvor i landet landet bor du forresten doffine? Er så koselig å se at denne tråden har fått mye respons, jeg håper at dette forumet dermed allerede har blitt litt mer aktivt =) Her kommer forkortelsene: *Forkortelsene vi bruker på Bim * ------------------------------------------------ IH - artificial insemination husband. Inseminering. Sædcellene føres opp i livmor/eggleder via skjeden,.gjennom et rør AID - artificial insemination donor- Samme som AIH, men med donor istedetfor ektemann. Det er ikke forbudt i Norge for kvinner som er gift med en mann. Enslige og lesbiske må imidlertid utenlands for å få kunstig inseminasjon med donorsæd. BO - blighted ovum, tom fostersekk uten fosteranlegg inni BPD - biparietal diameter. Den største diameteren rundt babyens hode, målt ca rett over ørene BT – blodtrykk CB – Clearblue graviditetstest CD - cycle day. Dag i menstruasjonssyklusen CP - ClearPlan eggløsningstest CRL – crown to rump length. Fosteres lengde fra issen til rumpen CTG – cardiotokografi. Elektronisk overvåkning av fosterlyden, altså fosterets puls DPO – days past ovulation. Dager etter eggløsningen EL – eggløsning FAM – fertility awareness method. Når du planlegger samleie ved å sjekk alt mulig for å finne eggløsning og sannsynlighet for å bli gravid, temperatur, skjedesekret osv. Fl./min - hjerteslag i minuttet FSH - follikkelstimulerende hormon. Folikler er posene hvor eggene ligger FTD - forventet test dato når du er under fertilitetsbehandling GU – gynekologisk undersøkelse HATCHING- hormonbehandling som gjør veggen i egget tynnere så det lettere fester seg i livmoren HB – hemoglobin. Som regel fulgt av en verdi, som er angivelse på blodprosent som altså er hemoglobinnivået i blodet hCG - human chorionic gonadotropin. Eggløsningssprøyte, også kalt Profasi, som er en sprøyte med eggløsningsfremmende hormon / HCG finnes i gravide kvinners urin - et hormon som normalt bare dannes i placenta, Det er et glukoprotein sammensatt av 2 subenheter (a og ß) som ved graviditet øker raskt - eksponensielt - fra ca 3 uker etter siste menstruasjons første dag. Maksimale verdier omkring 60 000 U/L nås normalt mot slutten av første trimester med gradvis fall mot halvert verdi ved slutten av svangerskapet. Foruten ved graviditet kan hCG påvises ved enkelte tumorformer, chorion, epiteliom/blæremola, og enkelte testistumores. H/F – hodeleie/festet – hodet til babyen har festet seg i fødeposisjon i bekkenet HSG – hysterosalpingograf. Røntgenundersøkelse av egglederne ICSI - intracytoplasmic sperm injectio. Mikroinjeksjon der en enkelt sædcelle injiseres i et egg JM - jordmor IKM – ikke kommende menstruasjon, den dagen du normalt ville fått mensen, som du håper ikke skal komme fordi du prøver å bli gravid Insu.res. – insulinresistens IVF – invitro fertilisering. Prøverørsbefruktning der egget befruktes utenfor kroppen, for deretter å føres inn i livmoren KS – keisersnitt L – leukocytter. Hvite blodlegemer. Lap – Laproskopi. Såkalt kikkhullskirurgi, der instrumentene førs inn gjennom et lite hull, gjerne i navlen, for å se på livmor, eggstokker, eggledere osv. LH - luteiniserende hormon. Hormon som stimulerer eggløsning MA – missed abortion. Fosteret dør, men må fjernes med en utskrapning – se også SA MAD – middelabdominal diameter. Diameteren rundt babyens mage, målt rett over navlen MM – morsmelk MME - morsmelkerstatning MR - magnetisk resonans. En type røntgenundersøkelse. Dessuten bruker man ikke røntgenstråler som kan være skadelig for fosteret. Alikevel blir den sjelden brukt på gravide, for det brukes et veldig sterkt magnetfelt og radiobølger, og man vet ikke helt om det kan være skadelig for fosteret...... NG - New Generation (graviditetstest) NTD – Ny testdato OS – overgangsstønad PCO - polycystiske ovarier PCOS - polycystisk ovariesyndrom PCT - post-coital test. Undersøkelse av livmorhalsslimet etter samleie Pergo - pergotime. Et preparat som brukes for å stimulere eggproduksjon PP – prøveperiode. Brukes i forbindelse med fertilitetsbehandling og angir hvor mange ganger du har forsøkt, f.eks 2. PP QP -- Quick Respons (graviditetstest) SA – spontan abort. Fosteret dør og kommer ut av seg selv – se også MA Spotting - brun utflod man gjerne får før mensen TK – trygdekontoret TR – tante rød. Menstruasjonen UL – ultralyd UVI - urinveisinfeksjon XU – ekstrauterin graviditet. Altså at fosteret vokser utenfor livmoren ************************************************** Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6541586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cam_gutt_4_6 Skrevet 4. oktober 2006 #12 Del Skrevet 4. oktober 2006 WOW, Håpefull_81! Du er jo rene leksikonet! Jeg er "ny" bruker her inne (var her da jeg var gravid med nummer 1 i 2003-2004), og allerede den gangen var det diskusjoner om hvem som burde være her og hva som er kravet for å "være velkommen" her. Vil bare henge meg på innlegget ditt! -Jeg oppfatter dette som ett forum der alle som er overvektige hører hjemme. BMI for for en på 1.80 med 115 kg er ikke mye mer enn 85 kg for en på 156, og da tar man ikke hensyn til kroppsbygning, muskler o.l. Vi er alle forskjellige, men har en ting felles, vi burde strngt tatt veid litt mindre for helsens skyld. -Om det er 10 eller 50 kg for mye, det er forskjeller vi bør kunne leve med! -Noen har vi mer til felles med enn andre! Det viktigste er tross alt at vi er siviliserte, og bruker det vi har av folkeskikk! -Og når noen går over streken, så bør vi gå rett til administrator i steden for å la oss ergre.. -Synes iallefall jeg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6555232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Videlivi Skrevet 4. oktober 2006 #13 Del Skrevet 4. oktober 2006 Godt sagt Cam! =) Ja til bedre humør, og mindre snakk om vekt og ikke-vekt her =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6528519-ang-dette-forumet/#findComment-6561410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå