Gå til innhold

Bortkastet å gå til legen tidlig?!

Anbefalte innlegg

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid i uke 7 og bestilte time,var hos legen i dag og han ba meg komme tilbake når jeg er i uke 11,for det er kommet nye regler om at man skal ha færre svangerskaps kontroller,så vi kunne heller ta urin og blod prøver og GU neste gang....

Med første mann,var jeg ofte på kontroll og trivdes med det!likte å høre ofte at alt var i sin skjønneste orden lixom!

Fortsetter under...

jeg har nettopp vært hos legen jeg også,da fant vi ut at jeg var 6uker på vei,tok ikke noe GU,men urinprøve og blodprøve..så skulle jeg komme tilbake i uke 11 og han skulle henvise meg til UL..

så jeg syns ikke det var bortkastet..og fikk jo disse bøkene også(til mor)

elsker de bøkene!hehe

Ja, jeg synes det er bortkastet med vanlig kontroll før uke 12 av den enkle grunn at legen kan faktisk ikke si om alt er i skjønneste orden før det og knapt nok i uke 12 heller for den saks skyld... Men da må h*n jo søke om ordinær UL, kan kjenne at fundus(livmortoppen) er der den skal være og fylle ut skjemaet og kanskje muligens finne hjertelyden om en er heldig. Er vel først etter uke 24 at det er nødvendig med litt oftere kontroller. Så jeg synes det holder rikelig med kontrollen i uke 12, så UL rundt uke 18 og ny kontroll rundt uke 22-24.

Jeg fikk nesten litt sjokk når jeg ikke fikk time hos legen nesten med engang jeg fant ut at jeg var gravid, men de kan jo ikke se noe så tidlig.. men det er det å kunne få snakket litt om det da... man har jo så mange tanker. Men jeg fikk en bok av en venninne av meg, og det var kjempe bra! :) Nå har jeg roet meg litt! :)

Ser ikke noe poeng i å gå til kontroll før uke 10-12... Før den tid er ting så usikkert likevel. Liksom da man virkelig kan begynne å glede seg, og bygge forventninger...menmen, det er nå bare min tankegang. Sikkert ikke som mener det samme. Jeg nærmer meg uke 11, og tenker først nå på å ringe legen for time til første kontroll.

Gikk også mye oftere med de tidligere sv.skapene, men jeg er en av dem som nesten syntes det kan bli for mye!

Annonse

Dette er nok litt forskjellig fra de 1.gangsgravide til de som har vært gravide tidligere. Som 1.gangsgravid er jo man litt usikker på hva man kan gjøre, spise, skal kjenne etter osv. Da kan det jo være greit å ta en tur til legen for å få litt tips og råd.

For min del vil jeg ha en undersøkelse også da jeg har en del unormalheter på eggstokker/livmor.

Uansett; bedre med en gang for mye enn en gang for lite:)

Hvorfor ikke bruke de som er eksperter i sitt fag, nemmelig JORDMØDRENE! Det er en lovpålagt tjeneste i alle kommuner. Hun har faktisk tid til den gravide, og i første møte med henne vil hun gi anbefalinger om kosthold, hvile, mosjon etc... Hvorfor skal man bruke leger? Er du syk? I et normalt svangerskap han man behov for jordmor.

Legene vil selvsagt ha de gravide da de er en "enkel" pasientgruppe, og at det er mye penger å tjene på de. Koselig med gravide sjø...for de er ikke syke, nettopp! Det meste slue er at de skriver dere opp på neste time før dere har forlatt døra! Ja, da må dere være klar over at det blir færre kontroller hos jordmor, men det informerer ikke legene om. Vær bevisst i deres valg jenter. Vi har behov for jordmor når vi er gravide.

I følge nye anbefalte rettningslinjer er det mye mindre kontroller pga at norske kvinner har blitt overkontrollert i et normalt svangerskap.

Jordmor kan gjøre alt en lege gjør i et svangerskap, til og med henvise til UL. Blodprøver må dere ta på et legekontor, men trenger ikke time til lege for det. Disse prøvene må taes før uke 10 en gang. Bare ring legekontoret å si dere skal ta svangerskapsblodprøver.

GU er ikke noe man må i et svangerskap, det er egentlig bare tull hvis dere er friske. Det anbefales heller ikke GU etter fødsel lenger hvis alt er ok og det ikke skal legges inn en spiral.

Jenter, en liten apell, støtt jordmortjenesten der dere bor! Ikke la jordmora forsvinne.

Lykke til alle sammen

Det siste jeg skal gjøre er ¨å støtte den lokale jordmora! For hu er ei UGLE!!!!!!!!

Synes det er bedre å gå til legen jeg. Å jeg er ikke enig i at det er tull å gå til lege før uke 12. Jeg dro til lege tidlig, å fikk tidlig UL som dessverre påviste MA! Å hadde jeg gått helt til uke 12 med det vet jeg at det ville vært værre for meg.

Jeg synes det er veldig betryggende å få tidlig oppfølging.

Tror det er viktig å føle seg litt frem selv jeg :o)

Da er legen min Norges mester ja:-)

Forrige graviditet hørte vi den tydelig i uke 9 og har også andre venninner som har hørt det før uke 12.

Men det er store sjanser for og ikke høre den så tidlig og derfor anbefaler de ikke og gjøre det så mor blir unødig bekymret hvis de ikke finner den..

Av den grunn spurte jeg heller ikke om og få høre den denne gangen på 1 kontroll, får heller vente på UL..

Annonse

Det er sikkert litt forskjell på jordmødre, men jeg gikk både til gynekolog og jordmor i den første svangerskapet og merket stor forskjell på kompetansen og vil av den grunn kun gå til lege denne gangen..

Jordmor har god til så man kan spørre spørsmål angående fødsel og vanlige plager, men jeg opplevde og få endel komplikasjoner under svangerskapet og der var ikke jordmor noen ekspert, men kom med mer" det går sikkert bra " type svar.

Hos gynekologen tok de symtomer på alvor og jeg ble henvist til sykehus flere ganger og senere innlagt..

I tillegg vil jeg ikke si at det er tull med GU i forbindelse med svangerskap, ting som celleforandringer er viktig og sjekke og det kan blusse opp i forbindelse med svangerskap..

Ang. GU så er vel det viktig å ta, med mindre man har tatt det iløpet av det siste halvåret og ikke har byttet partner. For man må jo også sjekkes for Klamydia i tillegg til celleprøve, dette er jo kjempeviktige ting!

Det var akkurat dette jeg mente med at Anonym ikke må være så bastant i sine uttalelser når hun ikke har rett...

Til Anonym som skrev at man må ta svangerskaps blod prøver før uke 10 !! Hvis dette stemmer,så hvorfor tok ikke legen min noen prøver av meg når jeg var der i går da?(er i uke 7) og fikk ny time når jeg er i uke 11 for å ta prøvene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...