Gå til innhold

astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har erfaring med graviditet og astma.....? bruker dere medisiner, som sray el lignende, eller må dere klare dere helt uten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruk astmaspray med god samvittighet, det er farligere å ikke ta enn å ta. allrgitabletter skal du unngå så lenge det er mulig/forsvarlig. om du dropper å ta astmaspray kan du risikere å påføre barnet ditt surstoffmangel, som kan føre til hjerneskade

Skrevet

det var godt du sa det, jeg er så tett om dagen, mye verre enn før, men verst på natten. har hatt så dårlig samv når j har tatt det, men da trenger jeg ikke det da!!

Skrevet

Generelt bør man unngå mest mulig av medisiner når man er gravid, men ubehag for mor gir også ubehag for barnet, så man bør veie risiko for barnet ved å bruke medisin vs ulempe for mor/barn ved å ikke bruke. I gode perioder bør man jo trappe ned på de faste astmamedisinene (forebyggende inhalasjonsprep). Noen greier seg med bare akuttmedisin (Ventoline/Bricanyl) mens andre må bruke kortikosteroider hele tiden. Det er som nevnt i andre innlegg verre for barnet om mor blir dårlig av å kutte ut medisinene.

Når det gjelder allergitabletter er det enkelte typer som regnes som "sikrere" for gravide dersom det er nødvendig med tabletter. Polaramin er en av dem.

Skrevet

jeg har astma, har vært sterkere plaget enn jeg pleier etter jeg ble gravid, kanskje mye pga at jeg ikke bruker allergi tabletter! men astma medisiner bruker jeg daglig, men bruker kun bricanyl.. brukte symbicort før men den måtte jeg kutte ut! men bricanyl er helt trygt! tenker sånd jeg og at ungen har det jo ikke bra når jeg sliter med å puste å har snakka med leger og jordmor og alle sier det er greit!

Skrevet

Hei!

Jeg har astma og går til oppfølging på sykehuset, og legen der sier jeg skal fortsette med Symbicort slik som jeg gjorde før jeg ble gravid, og at dette ikke er farlig for barnet. Er du plaget anbefaler jeg at du tar kontakt med legen din og får tettere oppfølging evt. henvisning til spesialist som kan følge deg opp under svangerskapet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...