Gå til innhold

mange som bruker gravid belte i bilen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte det under forrige graviditet, og har tenkt å lete det frem igjen nå (13 uker på vei). Jeg bærer magen lavt, og synes derfor at det er ubehagelig med vanlig bilbelte som strammer akkurat der magen er. Er ganske lav også, kanskje det har noe å si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig!!

Hvordan tror dere beltet ligger i en ulykke?? Tror dere det blir liggende på hofta hvis det ikke er festet??

Herregud, ........ dette kan faktisk redde baby`s liv!!

Skrevet

Jeg brukte gravidbelte i forrige svangerskap,men leste nå at gravidbelte kun er for komforten,at under en kollisjon så legger bilbelte seg opp i vanlig posisjon, jeg skrev mail til Trygg trafikk og dette er svaret jeg fikk:

Hei,

Vi baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved VTI i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men de kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet. Her er det VTI skriver om dette:

Vad ska jag som gravid tänka på?

För gravida finns en kudde som man skall sitta på och som skall hålla höftbandet borta från magen. Olika produkter som florerat på marknaden har haft namn som BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid.

Gravida frågar ofta om det är farligt med bilbältet direkt över magen. Det hamnar ju gärna där. Vad händer om man krockat? Skadas fostret? Dessutom anges ofta att bältet är obekvämt, klämmer över mage och blåsa, vilket skapar besvär.

Det kan inte uteslutas att ett foster skulle kunna skadas av ett bilbälte vid kollision, men man får inte glömma att alternativet alltid är att mamman och fostret löper ännu större risk om de är obältade. Vid en kollision slår då en obältad mamma i såväl sig själv, mage som foster hårt i bilens inredning eller möjligen i ratten om hon är förare. Därför är riskerna med att åka obältad alltid större än risken med bältet över magen.

De här produkterna, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, är samtliga helt verkninglösa vid kollision, vilket faktiskt är mycket bra. Man får inte förändra typgodkända skyddssystem, till vilket t.ex. bilens bältessystem får räknas. Produkterna drar, med resårband i grenen, ned mittendelen av höftbältet något från magen. Det slack som bildas skulle ev. ha kunnat hindra rullbälten och bältesförsträckare att fungera korrekt, men tester har visat att så inte är fallet. Produkterna är för klena för att påverka bilbältet negativt. Så vid kollision återtar bilens bälte sin korrekta geometri helt opåverkad. Detta gör att man vågar säga att det inte är förbjudet att använda dessa produkter, som man därför helt och hållet får hänföra till kategorin komforthöjande produkter. Om de dessutom får någon enstaka gravid kvinna att behålla bältet på så får det väl räknas som en säkerhetshöjande effekt.

Möjligen skulle man kunna lägga till att i sen graviditet kan det vara riskabelt att sitta bakom ratten, särskilt om den har krockkudde. Om man har möjlighet är det bättre att vara passagerare, dvs. sitta långt från islagsytor, än att propsa på att vara förare.

http://www.vti.se/templates/Page____2648.aspx Her er lenke til siden.

Med vennlig hilsen

Kristin Øyen

Kommunikasjonssjef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...