Gå til innhold

mange som bruker gravid belte i bilen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kjøpte det for ca ei uke siden, hørte at det var veldig viktig å bruke...

flere her som bruker det??

viste ikke det fantes noe sånt en gang jeg, så var jo bare flaks at jeg fikk overhørt det her om dagen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når bør man begynne å bruke det? Jeg er i uke 14, og har ikke kjøpt det hittil..

Skrevet

på pakken så står det fra den dagen man tester posetivt...

men det er viktigest fra 12 uker forstod jeg på hun dama i butikken...

så da burde du kjøpe det:)

Skrevet

Jeg bruker det heller ikke.

Syns å huske en gang på 1. tri. noen som sa at det ikke er sikrere å bruke gravid-belte, det var bare for å ha det mer konfortabelt....??

Så de med vanlig belte trenger ikke løpe å kjøpe...?

Skrevet

Jepp, bruker "bump-belt" så ikke lille-frøet blir skvisa hvis jeg skulle være uheldig. Er en del på veien, men det er jo like viktig hvis man skal en snartur på butikken =)

Skrevet

mer komfortabelt.......?????

den er jeg ikke helt med på, kjennes jo ut som man har på seg bleie jo...så tror nok ikke det er derfor det brukes...

men det presser beltet ned, slik at viss man bråstopper, så får ikke babyn noe trykk fra beltet....

Skrevet

Det avhenger vel veldig av hvordan man bærer. For min del var det på'n å begynne å bruke allerede fra uke 10 eller noe. Jeg var mye kvalm, og har framoverliggende livmor - altså veldig ubehagelig med bilbeltet nederst på magen. For min del handler det altså ikke kun om sikkerhet, men også om komfort. Dessuten tenkte jeg som så at om det faktisk medførte ubehag å ha bilbeltet foran livmor, hvordan skal det gå hvis vi var ute for en kollisjon tenker jeg...

Skrevet

jepp.. jeg kjøpte allerede i uke 7, jeg.. og har brukt det hver dag siden, på pakningen står det at man skal starte med det med en gang..

Skrevet

Her er hva trgg trafikk sier om saken:

Gravid – hva bør man tenke på?

Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men har ikke betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Slike beltestyrere kan kjøpes eller leies i barneutstyrsforretninger.

Jeg kjøper ikke, brukte heller ikke i fjor. Beltet ligger under magen alikevel når den kommer

Skrevet

Om det ikke er like viktig om man skal en snartur, blir vel det samme som å si at det ikke er nødvendig å bruke bilbelte heller på snarturer. Har hørt om flere som har mistet barnet i magen i kollisjoner og bråbrems. En her inne fikk løsnet litt av morkaka pga presset mot morkaka. Men hun hadde besafe, og det kunne gått helt galt om hun ikke hadde hatt besafe.

En ting er i alle fall sikkert, og det er at det er farlig for babyen om beltet strammer seg brått over magen. Om besafe er trygt nok, er en egen diskusjon, men det er det enste hjelpemiddelet vi har så langt. Maks 399 kr, synes jeg ikke er dyrt, om man har den minste tro på at det kan hjelpe i en ulykke. Synes absolutt det skulle komme noe på markedet som er dokumentert og påbudt å bruke for gravide.

Skrevet

Jeg kjøpte det når jeg var ca i uke 12 og har brukt det siden. Til å begynne med var det veldig uvant med denne greia mellom beina, men jeg fløy til Stavanger nå i helgen og kjørte litt der uten gravidbeltet og synes det var ekkelt, så det er bare en vanesak.

Skrevet

Jeg ringte vegvesenet og trygg trafikk og sjekket. De anbefalte bruk av dette beltet. Du sier at beltet ligger under magen når den tid kommer? Ved en eventuell kollisjon vil jo beltet uansett presse mot nederste del av livmor - og det er der faren ligger.

Skrevet

tja..jeg bruker ikke, og jeg er 22 uker på vei. det er jo ikke påbudt, så SÅ viktig er det vel ikke ?

Skrevet

jeg bruker det og har brukt det siden uke 10 tror jeg.

Har lest mye frem og tilbake ang om det er nødvendig eller ikke.

Men har funnet ut at det er iallefall ikke skadelig, og om det er noe i det så spanderer jeg heller de kronene istedenfor å kanskje være superuheldig. Bedre føre var :-)

Skrevet

Jeg har brukt det fra uke 10, jeg tror skadne v evt kolisjon er mindre v bruk av be safe enn med bare vanelig bil belte, fordi trykket sansyneligvis blir mer gjevnt fordelt utover bekken og lår istede for bar på magen.

Skrevet

jeg kjører en del bil på jobb,ofte ulike biler..skal jeg drasse med meg gravid belte der da? eller burde jobben skaffe ett?

er 6 mnd på vei.. er skeptisk til å kjøre med vanlig belte,og når jeg sitter på med andre,sitter jeg alltid med en hånd på magen under beltet..

Skrevet

Jobben trenger ikke skaffe deg det så lenge det ikke er påbudt. Jeg hadde drasset det med meg.

Skrevet

Jeg har det og brukt det siden 8 uke...:)

Skrevet

Har det og bruker det.. :)

Mulig det ikke er påbudt (enda..?), men jeg velger den fine løsningen med "bedre føre var".. :)

Skrevet

Jeg var en av de som ikke brukte det først, da jeg hørte at det ikke hadde noen betydning sikkerhetsmessig. Men så var det noen her inne som kopierte noe fra en side, der det stod at det var tryggere for babyen å bruke det, at det var Trygg Trafikk som hadde sagt det. Jeg fant ut at det var verdt å bruke disse ekstra hundrelappene (kjøpte det via hts sine nettsider til halvpris), og heller ta styret med å flytte det fra et bilsete til et annet, og føle meg litt sikrere da - enn å ta sjansen. For hvis det skulle skje noe og man ikke bruker det beltet - vil man sitte og ha dårlig samvittighet for at man ikke kjøpte det?

Skrevet

Jeg bruker det ikke. Er i uke 13. Jeg legger alltid beltet på hoftene likevel. Er det ikke bare det de gravidbeltene også sørger for da? At beltet holder seg på hoftene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...