Gå til innhold

En liten prins blev født hjemme

Anbefalte innlegg

hei, jeg har lovet at fortelle om min hjemmefødsel. Og her kommer min historie. Håper den kan få flere til å velge hjemmefødsel, det var en helt fantastisk (men så følgelig også vond) opplevelse. Det hele begynte med at den berømte slimproppen gikk fredag morgen 22 sep. Endelig! jeg hadde termin den 20, så jeg var klar for fødsel. Jeg ringte jordmor som avtalt, og hun sa at det var et tegn på at det var i gang, men det kunne enda ta 2 døgn før det blev fødsel. Ingenting mer skjedde denne dagen, men jeg hadde på følelse at det ville starte natt til lørdag, så vi lämnade lilltjejen på 5 år til besteforeldrene på kvelden. Kl. 03.00 vaknet jeg av den første rien, etter det kom det rier ca. var halvtime. Jeg ville ikke ringe å vekke jordmor for tidlig, hun bor kun 5 min. fra oss, så det var god tid. Men når kl. var 07.30 kom riene med kun noen minutt mellomrom og jeg kjente at jeg nok måtte ringe og vekke henne. Jeg hadde fått beskjed at jeg ikke skulle gå i badekaret for tidlig, det kan stoppe fødselen litt. Men vi blev enige på telefon at fødselen nok var så godt i gang at jeg kunne bade. Et varmt bad og massasje fra min man hjulpet bra, en stund. Jordmor kom rundt 08.30 og undersøkte meg. Jeg var da 3 cm. åpen og babyen hadde det fint. Etter en stund ville jeg ikke bade mer. prøvde så godt jeg kunde å gå rundt og stå, men det var ikke så enkelt som jeg trodde. Etter en stund låg jeg mest over en sakkosekk på en madrass på baderomsgolvet. Vår jordmor var veldig flink, hun låt oss virkelig å ha vår opplevelse og holdt seg mest i bakgrunnen, med jevne mellomrom kom hun inn til oss og lyttet på magen, babyen hadde det helt fint. Kl. 12.37 fødte vi en liten prins. Vi visste ikke på forhånd hva det ville bli, så lykken var stor når det kom ut en liten gutt. Vi har en jente fra før. Alt gikk veldig fint, trengte kun noen få sting(og Ja, man får bedøvelse før de syr). Vi ringte etter storesøster som kom sammen med to spente besteforeldrer (de har vært veldig imot dette med hjemmefødsel). Storesøster fikk hjelpe jordmor med å veie og måle, samt kle på de første klærne. Stor stas! Nu koser vi oss hjemme med lille Linus. Han er utrolig snill, og jeg er i veldig bra form. Jeg g kan i bare anbefale hjemmefødsel til dere har lyst. Min man var vel ikke like klar som meg når jeg planla hjemmefødsel, men nu i etterkant spurte jeg han om han kunne gjort dette igjen, og han sa JA! Hej hopp, tack for meg. Og lykke til Conda, du har sikkert født vid denne tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6526228-en-liten-prins-blev-f%C3%B8dt-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Vi snakket første gang med jordmor når jeg var ca. 5-6 mån. på vei. Vi skrev et kontrakt med henne hvor begge parter hadde rett til å trekke seg når som helst under svangerskapet. Jeg ville nok anbefale deg til å booke jordmor så tidlig som mulig. Hvis du ombestemmer seg er det bare å gi beskjed. Vår jordmor tok 2000 kr, men jeg tror at det er mer normalt med ca. 4000 kr, så vi var heldige. Av dette får vi tilbake 1800 kr av trygdekontoret.

Uansett hva du bestemmer deg for, lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...