Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Hei. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt. Lurer egentlig på det meste rundt denne formen for smertelindring og hvordan den fungerer i forhold til epidural. Gjerne fordeler og ulemper. Har ikke så lenge igjen til fødsel og fikk plutselig litt panikk over hvor lite jeg vet om dette. Takker på forhånd for eventuelle svar
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Har bare prøvd lystgass og for meg var det perfekt. Siste halvtimen før full åpning gikk helt ok med dette. Det føltes akkurat som om jeg ble litt beruset og ikke kjente smertene. Jeg vil ha det igjen denne gangen også...
Grigri m/3 gutter Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har ikke født enda, men jeg har hørt at lystgass er sånn som man enten liker eller hater. For noen er det kvalmt eller kanskje det ikke har god effekt, mens for andre er det himmelen. Jeg håper på det siste for min del.. Lystgass kan gis hele tiden og effekten blir borte med en gang du tar av maska. Epidural gis først etter 6-7 cm åpning tror jeg det er, og kan ikke stoppes når det først er satt. Jeg har tenkt å prøve lystgass først og be om epidural senere hvis det ikke er nok.
Snart er vi 5 "07okt" :-D Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Lystgass er bare noe du tar når smertene er der ikke hele tiden for bruker du det for lenge av gangen så blir du kvalm. Men er yppelig til å ta bort toppen av smertene.
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Prøvde lystgass første gangen. Men det fungerte ikke noe særlig for meg. Tok så vidt toppen av et par rier. Følte meg som om jeg hadde vært på fylla i 14 dager av det så stoppet fort pga det. Men vet det er stor forskjell på hvordan opplevelsen av lystgass er.
Angela83 #superstolt mamma# Skrevet 2. oktober 2006 #6 Skrevet 2. oktober 2006 eg brukte kun lystgass... funka bra for meg.. tok ikkje vekk smertene då men den hjalp nå litt. pustet i masken gjennom hver ri...hadde press rier i 4 timer,så det ble en del pusting i maska ja:) men det er viktig at du puster dypt inn og ut...vist ikkje så funker det ikkje,det fikk eg beskjed om hos overlegen som var med på fødselen. lykke til:)
lykkeliten født-23.10 Skrevet 2. oktober 2006 #7 Skrevet 2. oktober 2006 Litt utenom her men Angela83#superstolt mamma# hadde du PRESS RIER I 4 TIMER?????????? Har hørt at de setter en grense på d på ca 1 time.... nei nå.. mista eg helt motet!!! Skjønner ikke hvordan du klarte d. Hvilket sykehus er dette? Så til HI`s spm. Jeg bare kastet opp av lystgassen, så den funket ikke på meg, men har veninner som sier d er d beste de har prøvd:)
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Har brukt lystgass ved 2 av mine 3 fødsler, og må si at for meg var det perfekt. Jeg fikk slappet litt av samtidig som at jeg konsentrerte meg om pustinga og ikke så mye på riene. Så var helt perfekt for meg, lå og tviholt på maska så ingen skulle ta den fra meg.;o)
HanneL Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg fikk epidural først, men da den ble skrudd ned etterhvert for å øke effekten av riene, fikk jeg lystgass de siste 3 cm. Jeg var veldig redd for å miste kontroll og bli ruset, men må si dette var bare helt supert! Jeg lo og klarte endelig å skifte fokus vekk fra smertene. Skal definitivt ha det igjen. Det er jo uansett verdt å prøve for om du ikkelliker det så er effekten der kun i 10 sekund og da kan du bare slutte å bruke masken til neste ri. Lykke til:) Klem
Rabalder "Fødeklar" Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Prøvde lystgass under min forrige fødsel. Og det skal jeg skrive under på at jeg aldri skal gjøre igjen. Visste det at man lett kan bli kvalm av det men ikke at det faktisk skulle bli helt svart for øynene mine. Det rett og slett svartna for meg. En veldig ekkel følelse av å ikke være tilstede i det hele tatt. Fikk til slutt epidural og det var himmelsk....
snøbaby Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 De setter en grense på 1 time med pressrier....tror de av og til strekker seg litt lengre (spesielt dersom man har fått epidural)...jeg lå litt lengre sist (nesten 1 1/2 time), men da satte de foten ned og ut måtte han med sugekopp...jeg hadde nok orket litt til og babyen hadde det bra, men man vet jo aldri hvor lenge.... De har ikke lystgass lengre ved Haukeland...gassen lekket vist ut over alt....helt ut til kiosken ved inngangen...så den er det slutt på...har derfor ingen erfaring med den.
Luna Emilie & Mamma Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg fpdte for tre uker siden og begynte med lystgass, helt i begynnelsen syntes jeg ikke noe om det, ble bare helt rar i annsiktet, så tok jeg en dusj også begynte jeg med lystgass igjen. syntes det fungerte veldig bra, klarte å øuste roligere og følte at jeg hadde mer kontroll på en måte, men etter 6 timer med lystgass med 3-5 min mellom hver rie ba jeg om epedural, og legen var ening at om 45min skulle jeg få det, etter en halvtime orka jeg ikke mer å ba om å få de, men det tar litt tid før legen kommer.. å få eøedural lindrer ikke smertene så mye, jeg syntess det var like vondt utentatt at jeg fikk slappe av mellom hver rie og det var kjempe deilig, lå å halv sov der jeg hang over prekestolen.. fikk også "vepsestikk" før epedural, det gjør sinnsykt vondt, og hjeløer litt men går fort over... lykke til...
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 3. oktober 2006 #13 Skrevet 3. oktober 2006 Under min første fødsel fikk jeg epidural som var helt fantastisk mht. åpningsriene. Kjente kun litt murring i magen under hver ri, omtrent som litt menssmerter. Pressriene derimot kjentes godt. Under fødsel nr. 2 var jeg 100% innstilt på ny epidural noe jeg ikke fikk. Fikk derimot lystgass. For mitt vedkommende hadde lystgassen null effekt som smertelindring. Eneste opplevelsen jeg fikk av lystgassen var en alldeles dårlig rus. Vi har alle ulike opplevelser, jeg for min del vil styre langt unna lystgass. Hvis jeg skal si noe positivt om lystgass må det være at man har noe å klamre seg fast i slik at man slipper å klype mann/samboer blå under riene. Noen sier at det gjør vondt når de setter epidural. Men der har vi også forskjellige erfaringer, jeg for min del kjente ingenting da de satte nålen i ryggen min.
Angela83 #superstolt mamma# Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 lykkeliten i magen-HØYGRAVID ja eg presste i 4 timer men eg synest tida gjekk veldig fort...eneste eg tenkte på va å få pressa ungen ut:) men eg hadde ein veldig fin fødselsopplevelse og kan godt gjøre det igjen:) eg fødde på stord sjukehus.
hemmeligvemmelig Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Lystgass fjerner ikke smertene, men man bryr seg liksom ikke om dem... hehe På noen sykehus får du fortsatt en saftig dose lystgass så effekten er god, mens sykehus som ikke har hatt råd til riktig ventilasjon tilbyr lysgass i en konsentrasjon som ikke hadde fått kaninen min til å fnise en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå