Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen..

Er det noen som vet om jeg kan male stua? Eller er det veldig farlig for barnet? Skal kanskje kjøpe oss hus nå, og da må stua males.

Lurte på om jeg kan ihvertfall hjelpe litt til.. kanskje hvis vinduene er oppe for fulllt.

Noen som vet??

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan helt fint male stua hvis du orker, det er ikke noe problem :))

Skrevet

Det er såvidt jeg vet litt uenighet om dette tema.

Som gravid bør man nok i utgangspunktet ikke male i det hele tatt. Det kan være skadelig for barnet. Alternativet er å kjøpe en spesialmaske som ikke slipper inn gasser m.m. Disse får du kjøpt i ulike malebutikker (koster et par hundrelapper).

Noen mener at man kan male med vannbasert maling og lufte GODT.

Vannbasert maling er visstnok litt "skummel" ettersom den er luktfri kan man ikke vite når den er ferdig avgasset... og det kan visstnok ta tid.

Andre mener man bør male med oljebasert maling - og "bake" ut gassene - ved å ha det varmt - med vinduene på gløtt. Når lukten er borte er det ok. Tar et par dager.

Uansett er det nok ikke å anbefale å gjøre dette med babyen i huset.

Jeg mener å ha lest at man bør være ferdig med oppussing helst noen mnd. før fødsel... men det er jo ikke alltid mulig?!

Spm. er om man vil ta sjansen på noe som er såpass "usikkert".

Ulike "spesialister" (leger, maleforhandlere, jordmødre m.m.) gir ulike svar - man får gjøre det man mener er mest riktig selv antar jeg. Det finnes endel info. om dette på nettet - bl.a. her på BIM og babyverden.

Skrevet

Jeg jobber i et firma som produserer og selger maling og er et av de største i markedet i europa. Vanlig "stuemaling" er ikke farlig. Vi har flere gravide rundt i butikkene våre som jobber med å blande/selge maling.

Det gravide skal være forsiktige med og helst unngå er whitespirit og andre løsemiddellignende produkter.

Maling som produseres per i dag, er nemlig ikke fulle av "farlige stoffer" lenger, da dette ikke lenger er lov i følge miljømessige foreskrifter.

Skrevet

Vi har nettopp pusset opp barnerommet. Denne uken malte mannen min taket med vannbasert maling, lister etc. med oljemaling. Jeg har selvfolgelig bodd i leiligheten hele uken sammen med vaar 3 aar gamle datter og i helgen saa hjalp jeg mannen min med tapetsering.

det beste er nok aa ikke utfore saa mye av jobben selv, heller overlate det til andre hvis mulig. Ellers saa maa du bare passe paa at du lufter ordentlig og bruker maske (det gjorde jeg naar jeg var med paa det lille jeg gjorde !).

Lykke til......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...