Gå til innhold

Hva skjer på første legekontroll i morgen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg både gleder og gruer meg til første legekontroll imorgen. Har kun vært hos legen for å få sykemelding. Han har ikke tatt noen undersøkelser tidligere. Spurte bare om når jeg hadde siste mens. Han regnet da ut at jeg var 9 uker på vei. I morgen er jeg ca 11 uker. Han sa at han skulle sjekke livmoren og fylle ut masse papirer. Hvordan sjekker man det, hva er ellers vanlig å sjekke? Noen spørsmål jeg bør forberede meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som legen sa, det er mye papirarbeid første gangen :-) De fyller ut navn på deg og mannen , religion, vaner (om du røyker, drikker ol), evt medisiner du tar, måler blodtrykk, fører inn vekt og høyde, regner ut menstermin osv. Du vil bli spurt om du vet om arvelige sykdommer i din eller barnefar sin famile, eventuelle komplikasjoner som er vanlig i din familie når kvinner føder. Så blir det tatt en gynekologisk undersøkelse dersom du vil (du må ikke) hvor legen kjenner at livmoren er så stor som den skal være osv. Og så blir det tatt masse blodprøver. Kan være at legen vil lytte etter hjertelyd også, men det er veldig vanlig at de ikke gjør det fordi man ofte ikke finner den så tidelig. Legen vil også sende inn søknad til ultralyd for deg, den rutinmessige i uke 16-20 en gang. Etter første kontrollen er det ikke vanlig å gå til kontroll igjen før rundt uke 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Var litt nysgjerrig på om det innebar gynekologisk undersøkelse også. Er ikke så glad i det, men greit å få det unnagjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...