Gå til innhold

Dårlig oppfølging eller normalt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på sykehuset i forbindelse med utredning av en forstørret eggstokk gynekologen fant på første infertilitetsundersøkelse.

Ringte ned til gynekologen i dag etter avtale og sa resultatet etter sykehusundersøkelsen. Det virker da som de ikke hadde tenkt å ta meg inn på ny undersøkelse før jeg hadde gjennomgått 4 Pergotime runder - med en mnd mellomrom. Det vil si ikke før om 8 mnd!! Resepten fikk jeg nemlig forrige gang jeg var der. Da jeg spurte om det ikke skulle taes noen blodprøver (det har jeg ikke tatt i det hele tatt), så var det litt forskjellig praksis på det, men hun skulle undersøke med gynekologen. Jeg ba henne også spørre om det var mulig å søke om IVF før det har gått 8 mnd, noe hun nølende skulle gjøre. Plutselig føles veien videre veeeldig lang :-(

Jeg håper jo selvsagt at Pergotime skal være nok, men ser på det som er mareritt å måtte prøve i 8 mnd for så å vente 6 mnd på å komme til på sykehus for samtale om IVF. Ja, jeg vet at mange venter lenge men det er vel lov å bli oppgitt likevel...?

Takk til dere som leser/svarer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringte til sekretæren til gynekologen igjen. Hun hadde spurt for meg, og jeg skal ikke komme til gynekologen igjen før i mars! Ingen oppfølging mens jeg går på Pergotime, ingen henvisning til IVF før det har gått 2 år. Dette på grunn av at de ikke har funne noe gale med noen av oss, og hun vil at naturen skal få en sjanse til å ordne opp.

Og her sitter jeg å griner. Hva visst det ikke går med Pergotime da? Og hva visst det ikke går med IVF? Er jo i teorien ikke ferdig med dette før om et par år. Dersom jeg skal adoptere vil jo det ta ytterligere 2 år. 4 år til jeg i verste fall blir mor. Faen og.

Uff, nei jeg skal tørke tårene og slutte å syntes synd i meg selv. Kanskje alt ikke er så mørkt som det føles akkurat nå.

Beklager...

Skrevet

Huff fikk skikkelig vondt av deg nå.........

Synes at selv om det ikke medisinsk setter nødvendig med gjevnlig oppfølging av slitere, så burde det ha vert det for psykens skyld.

Selv er jeg så heldig at jeg ikke er sliter lenger, men det var to tøffe år, med lite oppføling og masse usikkerhet.

Det positive er at vist jeg ikke hadde måttet vente i 2 år, så hadde jeg ikke hatt akkurat denne gutten i magen min akkurat nå, så til syvende og sist er jeg glad for at jeg har måttet ventet så lenge, for det er akkurat denne babyen jeg vil ha.

Så når du en dag får et barn så tenk på det, at uten all ventingen og slitet hadde det ikke blitt akkkurat han/hun.

Mager trøst, men, men.......

Ønsker deg/dere lykke til

STOR VARM TRØSTE KLEM

Skrevet

Tusen takk for svar!! Det er godt å få "tømt" seg og godt at noen har tid til å "høre" på...

Fornuften min sier at det å måtte vente 2 år før en bli henvist til IVF er lurt så lenge en ikke vet hva årsaken til infertilitetet er. Og jeg er vanligvis et VELDIG rasjonelt menneske. Men det er likevel vanskelig å akseptere så lenge det er knyttet så mye usikkerhet til det. Nå må jeg i alle fall fokusere på tiden fremover. Det er ingenting galt med noen av oss, så i teorien kan vi bli gravid i neste pp eller den etter det...

Godt å høre at det har vært riktig for deg å vente Simåne! Ble du gravid når du gikk på Pergotime?

Lykke til med resten av svangerskapet!

Varm klem tilbake, fra

Skrevet

Hei på deg!

Jeg synes faktisk ikke du får godt nok oppfølging. Hvis det ikke er tatt noen blodprøver av deg er dette merkelig da det er et minimum av hva man gjør i forhold til barnløshet. Man bør også ta blodprøver rundt dag 23 for å se om du har effekt av pergo. For har du ikke det kan man øke dosen ved neste kur.

Når det er sagt behøver du heller ikke å gå på alle fire kurene før dere søker om ass.befruktning. Det er såpass lang ventetid rundt omkring at den papirmølla er grei å få i gang og det er ingenting i veien for at du går på pergo mens du venter på å evt komme i gang med ass.befr. Skulle det klaffe mens dere venter er det jo bare å avlyse.

Så min konklusjon er nok at du bør bytte gyn. Evt gå til privat gyn.

Klem

Skrevet

Takk for svar Susse!

Jeg spurte akkurat om det du nevner - om det ikke skulle taes blodprøver for å konstantere EL når jeg gikk på Pergo, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. Grunnen hun oppgav var at jeg hadde positive EL tester, regelmessig menstruasjon og at det ikke var funne noe unormalt på utvidet GU. Er i tvil om hva jeg skal gjøre nå... Dumt å bytte gynekolog også, siden det er lang ventetid og dyrt å gå til privat når offentlig budre ordne opp i dette...

Kan fastlege eventuelt privat gynekolog henvise til IVF?

Fremdeles takknemlig for svar!

Skrevet

Du har nok kommet lenger i denne prosessen en meg, og jeg har nok ikke så mye å komme med. Vil bare si at det første min fastlege gjorde var å ta blodprøve, for å sjekke om jeg hadde hatt EL, og om diverse hormoner var som de skulle. Jeg har hatt positive EL tester selv og regelmesig mens, men han valgte altså allikevel å ta blodprøve. Trist å høre hvor nedfor du er, synd at det skal være slik at man ikke får den hjelpen man føler behov for. Mener å ha hørt her inne tidligere at både fastleger og gyn kan sende søknad om IVF. Du får bare stå på ditt og gi beskjed om hva du ønsker at de skal gjøre. De kan vel ikke nekte å ta blodprøver om du ønsker det?! Lykke til med pergo, håper det funker for deg.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om en fastlege kan henvise deg til ivf da det er en god del informasjon som skal følge med en slik henvisning som jeg ikke tror en faslege kan finne ut av......

Gyn er de som helst skal henvise deg og om de er offentlige eller private har ingen betydning

Skrevet

Stakkars deg, vet akkurat hvordan du føler deg nå. Det er ikke moro å oppleve at "ingenting" skjer- og at månedene går uten at man føler at man kommer noen vei. Jeg har hatt det sånn de siste månedene etter snart 2 års prøving. Jeg byttet lege og det var bare glede! Endelig skjer det ting- hun har satt i gang riktige prøver, og nå har vi funnet ut hva som kan være problemet mitt. Hun satt meg rett på behandling!!

Det jeg prøver å si er at du kanskje kan ha glede av å bytte gynekolog du også?

Dessuten syntes jeg du bør presse igjennom for å få tatt blodprøver. Da får du undersøkt hormon-nivåene gjennom syklusen...

Skrevet

Jeg syns det høres ut som du får for dårlig oppfølging ja, hvertfall i forhold til min erfaring som jeg gjorde meg i går hos gyn.

Jeg ble henvist til en privat gyn via urolog, og hun sa til meg i går at selv om jeg har positiv el test så er det ikke sikkert jeg har el fordet om. Neste pp skal jeg inn å ta 3 blodprøver, en på dag 2/3, en på dag 9/10/11 og en på dag 23. Så skal jeg få noe stimulerende mnd etter der igjen, sikkert pergo, og da skal jeg ta 3 nye blodprøver for å sammenlikne. Samboeren min er henvist til å ta en ny sædprøve, de andre var ikke så bra.

Gyn sa at nå kunne vi bare slutte å prøve og bare kose oss når vi ville, så skal vi inne til samtale når blodprøvene og sædprøven er tatt. Da får vi bestemme selv hva som skal skje videre, vil vi prøve ivf sender hun inn søknad på det osv. Jeg betalte 800 kr, syns det var mye penger. Men jeg betaler heller 800 kr for å få bestemme selv hva som skal skje videre enn å få høre at vi må prøve selv så og så lenge før vi får mer hjelp.

Jeg syns nok du ville vært tjent med å bytte gyn for å få fart i ting, og det minste du kan forlange er å få ta blodprøver. Det er jo ingen som kan vite om pergoen virker eller ikke hvis dem ikke sjekker det. Syns det var skikkelig rart jeg...

Bare holdt motet ditt oppe, du skal se at du blir gravid en gang! Og som noen sa over her, så er det jo en fin tanke å vite at man blir gravid med akkurat den ungen man skal få når tiden er inne :-) Det tenker jeg hvertfall, at når tiden er inne da blir jeg gravid med akkurat det barnet jeg ønsker så sterkt :-)

Lykke til videre, håper du slipper 8 mnd med prøving før det skjer noe mer.

klem fra

Skrevet

Så kjekt å se at så mange har lest og svart på innlegget mitt!! Blir mer og mer sikker på at jeg må undersøke om jeg skal bytte gynekolog. Eneste innvendingen jeg har mot det er at da havner jeg kanskje "bak i køen igjen"? Hmm...

Setter uansett stor pris på omtanken dere viser! Måtte vi alle bli gravid før jul!

Klem til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...