Gå til innhold

Oss røykere med dårlig samvittighet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som ikke har klart det ennå....

Har snakket med legen, og han sier at 5-6 om dagen (har kutta ned fra 20 om dagen) ikke har noe å si. All nedtrapping er bra!

Det er bedre å ligge i magen til en mamma som har litt dårlig samvittighet hver gang hun tar seg en røyk, enn å ligge i magen til en som er pottesur og rastløs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du sier noe der.... Du kommer til å få mye pepper for dette innlegget. Jeg skrev nesten det samme for 1 mnd og ble bombandert med hvor stor ego osv jeg var ;o)))

Ønsker deg lykke til med røyk, baby osv.

Ha en super dag ;o)))

Skrevet

Samme beskjeden jeg fikk for snart 7 år siden. Da hadde jeg en max-grense på 3 til dagen.

Og alle anti-røykerne kan gi meg så mye pepper de vil,for jaggu gjør jeg ikke det samme denne ganga:)

Skrevet

Synes dere er kjempeflinke jeg:) Men et spørsmål: hvorfor slutter ikke dere å røyke FØR dere blir gravide (dersom det ikke var et uhell da, he he..)

Skrevet

Nå er jeg en av de "uheldige" som blei gravid under p-sprøyte,så å planlegge å slutte,var liksom ikke noe jeg trengte prøve på...trodde jeg:)

Skrevet

Er så enig så enig med deg :) er i 26 uke,og jeg har heller ikke klart å stumpe røyken helt. Klarte det ikke med de to eldste heller,og fikk kjeft så det holdt av han jeg brukte som lege da. Har nå bytta lege (han er oxo røyker) og han sa det samme til meg som legen din sa til deg :) så jeg er mye roligere under dette svangerskapet enn de to forrige.

Skrevet

Skjønner at det er godt å ha noe å forklare seg med, og klart at det er verre med 20 enn med 5.

Men fortsatt er mors røyking under svangerskapet hyppigste årsak til bl.a krybbedød (og den forskningen sier ingenting om at en må over et visst antall sigaretter pr. dag for å bli rammet)!

Dersom dere skulle være så uheldig å oppleve det, så tror jeg kanskje ikke at dere føler at "de bare 5-6" var så ubetydelig allikevel...

Skrevet

Skulle nesten tro at eneste grunn til krybbedød står og faller på om moren røyker eller ikke. Ikke for å forsvare at jeg røyker,men vil tørre å påstå at det er MANGE faktorer som spiller inn. Og mange som er så uheldige å oppleve den skjebnen er ikke-røykere. Ja,de har sikkert en ren samvittighet,og ja,de har sikkert god grunn til å ha det.

Har også måttet bruke endel medikamenter,som det står: Ikke påvist foster-skade,men fordi det ikke er påvist,betyr ikke at det ikke kan være farlig. Har valgt å trappe ned på disse også,i tillegg til røyk.ALLE mennesker vet at det er farlig med røyk,uavhengig om en er gravid eller ikke,og trenger ikke andre til å fortelle oss det.Er MEKTIG imponert over å ha trappet ned fra minimum 20 sig. til dagen til max 5.

SÅ STÅ PÅ JENTER.....SYNS VI ER FLINKE:)

Skrevet

ja, dere er kjempeflinke..

jeg er også en av dem som røyka før sv.skap, men hadde trappa ned av en eller annen grunn i løpet av sommeren, aner ikke hvorfor.-. fikk bare mindre og mindre behov for røyken...

så da... plutselig var jeg gravid, ikke planlagt og veldig velkomment, selvfølgelig:-)

så da var det bare å kaste røyken, og jeg har ikke hatt noe lyst på etter dette.. så kanskje var det underbevisstheten min som visste at jeg skulle bli gravid? ikke vet jeg, men jeg vet ikke om jeg har klart det om jeg ikke hadde trappa ned.. tror ikke så mange ikke-røykere som vet hvor tøft det er å væære avhengig av 20 sigg om dagen, og plutselig over nattta kutte til 0.

så dere er kjempeflinke synes jeg, og det er modig å stå fram med et slikt innlegg.. stå på. Jeg skal iallfall ikke være den som "kjefter" på dere:-)

Lykke til, alle sammen, både ikke-røykere og røykere!!!

Gjest otilie79
Skrevet

Jeg slutta å røyke da jeg ble gravid med minstejenta mi, men begynte igjen etter noen mnd. Røyka max 5 sig om dagen, og fikk ei frisk og sunn jente.

Da jeg ble gravid denne gangen slutta jeg etter et par dager, trodde det skulle bli tøfft, men det gikk utrolig bra. Tror det som hjalp meg var at jeg ikke tenkte på røyken.

Kjenner røyksuget når jeg blir stressa eller irritert, men heldigvis er det skjeldent:)

Hadde en tung periode for litt siden, la inn innlegg her under anonym, da jeg var litt nede og skulle ta meg en røyk. Gikk ut på baksia og tente røyken og tok et lite trekk. Stakkars lita i magen reagerte og sprella med en gang! Da fikk jeg skikkelig vondt i meg og bestemte meg for at ALDRI MERE! Om enn hvor jævlig jeg har det med meg selv så skal ikke lillemor i magen straffes, for det er hun som får det stakkar.

Ønsker ikke å dømme noen av dere som røyker under svangerskapet, som sagt røyka jeg selv under forrige svangerskap,og fødte ei sunn og frisk jente på 52 cm. Ville bare dele opplevelsen min da jeg "sprakk" denne gangen og merka at lillemor reagerte med en gang.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at dere tør satse på at de sigarettene dere røyker pr dag ikke skal skade babyen deres...Det er jo litt som å spille russisk rulett! Når dere klarer å kutte 15 av 20, hvorfor ikke bare kutte resten også?

Men for all del, bedre med 5 enn med 20 da...

Lykke til med røykestoppen!

Skrevet

Jeg klarte ikke slutte helt å røyke når jeg gikk gravid med datteren min, røykte fra 1 til 5 om dagen. Hun er 3 år og frisk som en fisk, mens sønnen til en jeg kjenner døde i krybbedød når han var 16 (!) mnd. Moren har aldri røykt og gjorde alt "rett"... Mener bare det samme som noen andre sa oppi her, at det er nok mange faktorer som spiller inn når det gjelder krybbedød, ikke BARE røyken.

MEN vil samtidig si at jeg ikke forsvarer røyking i svangerskapet, men vet inderlig godt hvor utrolig vanskelig det er å slutte og syns at de som klarer kutte ned såpass skal være stolt av seg selv. Klarte heldigvis slutte helt selv denne gangen, så er stolt jeg også!! :))

Bare stå på, det er bare midlertidig om man ønsker det!!

Skrevet

Hei du, jeg hører også til i denne gruppen med folk med dårlig samvittighet...Trodde det skulle bli så enkelt å slutte den dagen jeg ble "nødt" (dvs. gravid), men det var det ikke. Slutta med en gang på jobb, og der røyker jeg ikke nå heller (nederlaget blir for stort...). Dessuten går jeg rundt og smugrøyker da, synes det er kjempestygt å røyke når maven begynner å vises, og føler meg så "teit" selv når jeg gjør det. Derfor blir det røyking stort sett bare hjemme (rundt 5 hver dag). MEN i dag har jeg en plan - hadde ikke røyk hjemme før jeg dro på jobb i dag, og har ikke tenkt å kjøpe meg etter jobb heller. Skal virkelig prøve å stålsette meg nå...Lykke til alle sammen - med eller uten dårlig samvittighet for røyken (eller andre "farlige" ting...)

Skrevet

Jeg synes dere er flinke jeg......! Det er jo helt tydelig at dere alle virkelig ønsker å slutte! Og mye bedre å røyke 5 om dagen en 20! Var selv røyker før jeg ble gravid! Men pga mye kvalme orket jeg ikke lukten eller smaken av røyk! og da hadde jeg på en måte sluttet! Men de få gangene behovet for en røyk kommer, kjøper jeg meg en kjærlighet på pinne og sutter på den! Det fungerer for meg! Men er jo mange leger som annbefaler røykere og ikke stumpe røyken helt, da blodtrykke kan bli høyere.... og det er mere skadelig for barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...