Gå til innhold

angst for våken ks

Anbefalte innlegg

er nesten redd for å spørre etter alle drømmeopplevelsene her inne, MEN har opplevd to skrekk-ks. kort fortalt så får jeg ikke puste. nederste del av lungene blir lammet avspinalen. er bare 163 cm. Legen sa at han kunne ungå dette neste gang men det samme skjedde igjen. Det er en panisk opplevelse hvor jeg ikke klarer og glede meg over barnet eller noe. Denne gang er det helt utelukket å føde pga for tynne livmorvegger og jef er livredd. Legene vil helst at jeg er våken og mener det er større fare for kom plikasjoner ved narkose.

Mener ikke å skremme noen men er det noen som har opplevd noe lignende og hva gjorde dere.

Noen som har erfaring med ks under narkose og event hvordan man føler seg etter på?????????

Gruer meg veldig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6518889-angst-for-v%C3%A5ken-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!

Har ingen erfaring med ks under narkose, men har tatt to ks i våken tilstand, første med epidural og andre med spinal. Jeg har samme høyde som deg, men har ikke opplevd pustebesvær/kjent noe i lungene ved noen av ks'ene (og dette var på to forskjellige sykehus, med 5 års mellomrom). Du sier du føler en panisk opplevelse, kanskje det er derfor du får pustebesvær? Angst gir seg jo ofte utslag i dette, og kan være enormt lammende på alle måter.

Utrolig vanskelig å råde deg til noe, da det er du selv som må føle på redselen og hvordan den gir seg utslag. Dersom angsten er altoverskyggende, vil det jo ikke bli en hyggelig opplevelse å være våken, men det er jo, som legen sier, større sjanse for komplikasjoner ved narkose.

Du har ikke mulighet for en samtale med en lege/sykepl/jm som kan litt om både ks og fødselsangst? Kanskje det kan hjelpe noe?

Håper det går bra for deg, og at du klarer å nyte svangerskapet litt, selv om du gruer deg. Masse lykke til!! =)

klem

Jeg fikk epidural under KS. Det var et komplisert KS hvor det tok 30 min fra de begynte til den lille var ute. Tror det var før de hadde fått henne ut at jeg begynte å merke at det ble vanskelig å puste. Var skikkelig ekkelt. Er akkurat like høy som deg og epiduralen hadde tydeligvis gått alt for langt opp. Kjente jeg var nummen i fingrene og det var vel bare på de siste 5 cm opp til halsen at jeg kjente det var kaldt når legen igjen testet hvor epiduralen virket. Prøvde bare å puste så rolig som mulig og ikke få panikk. Tenkte som så at det vel hjalp litt med oksygenet jeg hadde i nesen også. Mener også at operasjonsbordet ble tippet litt slik at ikke epiruralen skulle fortsette å "renne" feil vei. Hadde på forhånd fått beskjed om at dersom komplikasjoner skulle oppstå under snittet ville jeg bli lagt i narkose. Kanskje jeg burde vært litt mer panisk men jeg tenkte som så at de må jo vite hva de gjør og må jo på et eller annet vis sørge for at jeg får den luften jeg trenger om jeg etterhvert ikke skulle klare å puste. Samtidig følte jeg at de ikke tok problemene jeg hadde med å puste helt på alvor. Kanskje det var deres måte å forsøke å berolige meg på men det gjorde meg vel kanskje aller mest bekymret. Mistet en del blod og husker jeg bare lå der og følte meg skikkelig slapp og bare konsentrerte meg hardt om å klare å puste. Men det gikk seg til til slutt.

Der hvor jeg tok KS bruker de helst epidural og ikke spinal. De kan da også fylle på med mer epidural som smertestillende etter selve snittet. Slik jeg forstod anestesi legen var imidlertid spinal bedøvelsen "sterkere" på et vis, samtidig som epiduralen var tilstrekkelig for et KS.

Kanskje epidural vil være bedre i forhold til dette med pusteproblemene da det virker som om det er en mindre "brutal" bedøvelse?

Men er det slik at man ikke får puste så vil jo legene vite hva de skal gjøre. Var jeg deg ville jeg fått dem til å forklare på forhånd hva de vil foreta seg om du ikke får puste. Det beste er jo å unngå narkose. Men det går vel også an å få be om narkose under selve opperasjonen dersom du synes ting blir ekkelt. Jeg fikk ihvertfall beskjed om at jeg kunne gjøre det...

Lykke til!

Jeg hade IKKE angst for operasjonen men det å ikke få puste eller bare puste med de øverste 5 sm av lungene ga meg angst.

Legene forklarte at det var spinalen som gikk forlangt opp og at de kunne unngå det neste gang men det samme skjedde igjen så nå stoler jeg jo ikke helt på det. Opplevde heller ikke at de virkelig forsto hvor lite jeg kunne puste selv med rikelig oksygen i maska. Skal spørre om det med epidural kontra spinal, men er virkelig redd denne gangen.

Skulle så inderlig ønske jeg kunne føde vanlig for smertene er jeg ikke redd for og da kan jeg jo oppleve det at barnet kommer, ikke bare ligge å tro at jeg holder på å dø. Det skal jo liksom være en fin opplevelse selvom det er ks.

Ingen som har prøvd disse pusteproblemene første ks og likevel hatt en fin opplevelse neste gang...............please, trenger litt optimisme

Har hat både narkose og spinal.Med førstemann var det hasteks,så det vart utført med narkose.Synst selv at det var bedre med spinal,men no fik ikke jeg noen pusteproblem,( e 160 cm).var mye dårligere etter narkosen,kvalm,sov mye det første døgnet,fikk ikke se jenta mi før det var gått tre og halv time, og var ikke ute av senga før det var gått 1,5 døgn, mens med andre mann var eg oppe av senga etter 6 timer.

Så var det veldig vondt med en gang du våknet etter narkosen,mens med spinalen, går det sakte ut.......

Håper svaret mitt hjalp deg litt..

(men som sagt, har ikke jeg hatt samme problem med pustinga,så jeg

kan vel ikke sammenligne mitt med ditt)

Håer alt går bra med deg og ønsker deg lykke til

klem:)

Pga babyen vil de jo helst unngå narkose hvis de kan. Hos meg var det større rissiko for komplikasjoner enn det som er normalt. Jeg var derfor forberedt på at jeg kunne få narkose dersom de f.eks. skulle få problemer med å stoppe blødninger etc, men da etter at babyen var ute.

Kanskje det er mulig å avtale en lav terskel for å få narkose når selve operasjonen er i gang dersom det er antydninger til at bedøvelsen igjen virker på samme måte som den har gjort tidligere?

Nå overvåker de vel også pustingen ved hjelp av en maskin under KS. Ihvertfall gjorde de det hos meg. Jeg aner vel derfor at når de bagatelliserer dette med pusteproblemene er det vel kanskje fordi det føles verre enn det kanskje egentlig er.

Kanskje det du egentlig trenger bare er mer informasjon slik at du kan føle deg ordentlig trygg?

Annonse

Hei!

Jeg fikk først spinalbedøvelse. Den hadde desverre ikke ønsket effekt, og jeg måtte ha full narkose. Jeg fikk først se babyen etter to timer, og følte meg veldig snytt etterpå. Skal prøve spinalbedøvelse igjen med babyen jeg nå venter. Håper det fungerer denne gang. Om det ikke gjør det, og jeg må ha full narkose igjen, skal jeg ikke føle meg så snytt og skuffa. Tror bare det gjør ting verre. Nå er jeg forberedt på at det kan skje, og tror derfor det vil bli lettere å akseptere.

For øvrig kom jeg meg rimelig fort etter narkosen. Var oppe og gikk etter 12 timer. Hadde noen vonde følelser med det samme jeg våknet, men de gikk fort over.

Du får ha masse lykke til:-)

takk for gode råd. Må prøve å få en ordentlig samtale med legen. Men siden de lovte de kunne unngå problemet neste gang og det samme skjedde igjen så er jeg vel litt usikker på om jeg stoler helt på legen. Men kanskje jeg kan prøve det at de er rask med narkose hvis jeg får problemer igjen.

Uff blir skikkelig engstelig bare ved å tenke på dette.

Men takk for svar.

Huff. hørtes ikke bra ut i det hele tatt.

Jeg hadde haste keisersnitt under narkose. Skal ha nytt keisersnitt nå om under 4 uker. Jeg VIL være våken.

For det første så tar narkose så hardt på kroppen min at jeg var i komatøs tilstand i 2 dager etterpå. Hadde hatt besøk på sykehuset i flere timer, og ikke visste at de hadde vært der. Derfor vil jeg gjøre alt for å være våken denne gangen.

Men jeg forstår deg faktisk, tror jeg ville bedt om narkose hvis jeg var deg, selv om de kanskje forteller deg at det ikke skjer igjen så vet du jo at du har opplevd det 2 ganger tidligere.

Utenom at jeg var trøtt så var jeg i kjempefin form.. Og husk ikke alle reagerer likt på narkosen.

Tror du må føle og kjenne litt på det jeg, drøfte litt for og i mot hva som kan være det beste.

Jeg følte at jeg skulle vært våken, for jeg fikk liksom sønnen min i armene 3 timer etterpå og beskjed om at denne er din. Gratulerer!

Jeg føler at jeg mistet muligheter, bare det å høre barnet gråte osv..

Masse lykke til..

• 4 uker senere...

takk for gode svar.

Skulle så gjerne født vaginalt eller ihvertfall vært våken under ks, men............Det å ikke få puste er bare så utrolig fæl opplevelse at hele gleden ved babyen og alt sammen blir borte. Men narkose gir vel også mer kvalme osv

uff, Tenker altfor mye på dette allerede.

er vel ikke sikkert at det er opp til meg heller hvis fødselen skulle starte fortidlig, da blir det jo hastesnitt,

Så vi får se

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...