Simåne Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er i uke 28 nå og mannen begynner å "mase" om at jeg kansje burde melde meg på et slikt kurs. Når er det vanelig å begynne på slike kurs? Hva lærer man der? Ser for meg en gjeng med gravide kvinner med partnere som sitter i en ring og puster å peser, blir litt skremt av det...... Har bare godt til legen så langt, hva er det dere gjør hos jordmor?
Hemmeline Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Her er det jordmor som har slike kurs...jeg skal på det i november over 4 kvelder, og har termin 22 des. Tror ikke det er så mye å sitte rundt i ring og puste og pese (er ikke det bare på film da?). Her skal det taes opp, gjennomgang av fødsel, ledsagers oppgave under fødsel, amming, fødestillinger, fødselsfilm, råd og tips når den nyfødte kommer hjem... Det som gjøres hos jordmor er måling av blodtrykk, sjekke urin, måle mage + prat om hvordan man har det generelt. Får alltids noen gode råd av jordmor, så jeg vil anbefale en tur til henne også ved siden av legen. Her har ihvertfall jordmor goood tid til meg....
Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Ang kurs så har jeg aldri gått på det. Venter nr 4 nå. Den hjelpen du trenger får du fra jordmor på sykehuset...........
4skatter Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Hei, hvor mye betalte du for kurset? Her får jeg tilbud om et kurs som går på en dag, og koster 950 kroner,,, synes det er litt dyrt, og jeg har jo født før, så jeg vet hva jeg går til...
ina:) Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Var på et sånt kurs forrige svangerskap. Holdt på fra tidlig morran, 09 tia til ettermiddagen, 15- tia. Kjempe slitsomt, var rundt uke 32. Lærte ingen ting der som jeg fikk brukt for under fødselen, jo hvilken inngang vi skulle bruke på sykehuset hvis vi føda ettert kl 21 om kvelden (og det gjorde jeg hehe:=) Dessuten kosta det masse penger, og lunsjen som skulle være fresh og fin var svette baguetter. dette ble negativt, men jeg syntes det var helt bortkastet for min del. Så det gidder jeg ikke denne gangen, men hver sin lyst:)))))
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #6 Skrevet 2. oktober 2006 jeg skal ikke på noe kurs.. sånn pust og pes kurs som jeg kaller det er ikke noe for meg..
Mille-k Skrevet 2. oktober 2006 #7 Skrevet 2. oktober 2006 Vi var på ett sånt kurs for fem år siden, på KK i Bergen. Ingen pusting og pesing der i gården! Var gjennomgang av fasene i fødselen, smertestillende.. Når tar man kontakt med sykehus etc.., litt om barseltiden og amming. Det jeg satte mest pris på var omvisningen på fødeavdelingene og pasienthotellet. Husker ikke hva det kostet, tror det var to kvelder.
Tommage♀♂ Skrevet 2. oktober 2006 #8 Skrevet 2. oktober 2006 Var på et sånnt kurs i fjor, varte en dag og vi lærte ikke noe vi ikke visste fra før. Gikk gjennon fødselsforløpet osv, men jeg lå da ikke og tenkte at "ja nå er babyen så langt nede, nå er den så langt nede og nå er den så langt nede"... Tror ikke noe av det vi gikk gjennom på det kurset var i hodet mitt under fødselen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå