Gå til innhold

Å skryte av sitt eget barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

går ikke an i Norges land ser det ut til. Janteloven står sterkt dessverre. Janteloven hindrer oss ofte til å gjøre det vi egentlig vil i frykt for hva andre mener. Samtidig finnes det jo de som overdriver til de grader over hva barnet deres kan. Hva synes dere? Har lest innlegg av noen som synes at denne siden er kvalm.. Hvorfor? Misunnelse???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg !

Janteloven er uhyggelig sterk !

Skrev på innlegget "misforstått" at jeg har en begavet datter hvis IQ er særdeles høy og hun er rett og slett ufattelig flink tatt sin alder i betraktning. Det er dokumentert. Vanligvis sier jeg ikke noe om dette til folk flest, men noen lurer jo på hvorfor hun hoppet over et trinn på skolen. Da svare jeg oftets at hun er en moden jente som er født tidlig i januar og dermed sto det bare om 14 dager at hun hadde gått i en klasse høyere opp i allefall.

Det sier jeg fordi jeg var så uheldig å svare et menneske at min datter viser seg å være veldig dyktig på skolen og kommet langt videre i forhold til sine jevnaldrende barn. Svaret jeg fikk fra vedkommende var at hvordan kunne jeg tro at mitt barn var noe bedre enn andres barn?

Jeg oppfatter det som misunnelse og har funnet ut at det er like godt å holde kjeft. Det er mange flinke barn rundt i Norges land, at noen synes det er kvalmt er jo virkelig synd.

Skrevet

Enig med deg Laurine! Lykke til videre med datteren din:)

Skrevet

åååå ja jeg merker jeg blir utrolig provosert!!! Ja selvsagt skal du holde kjeft!!!

Vi skal ikke heve oss over andre ved å si noe som får andre til å se dårligere ut, for det er ikke tilfellet. Selvsagt har noen barn som er både mer begavet, mer intelligente og mer empatiske og mer sympatiske enn andre. MEN for all del, må en jo ha litt følese for motparten inn i samtalen her, hva svikter når man ikke har det. Det er jo rett og slett direkte DUMT spør du meg.

SÅ ja, det er lov å være bedre enn andre, og ja det er lov å fremheve seg selv og andre hvor det er naturlig. Det viktige i forhold til janteloven er å ikke undervurdere seg selv for å passe inn, men det er ikke ensbetydende med å si det høyt til alle og enhver men å prestere godt og dermed også bli respektert for det du tør å vise av deg selv.

selv har jeg to veldig begavede barn, men skryter ALDRI av det til andre. Selvsagt sier jeg de er to flotte gutter og skryter av de når de gjør noe bra (spesielt i forhold til å ta hensyn til andre) men jeg sier det ikke direkte til andre foreldre for å vise de hvor fantastiske smarte barn jeg har. Slike temaer ungår jeg så langt det går for jeg blir bare utrolig provosert.

SKRYT er noe annet enn motsatt jantelov!!!!

Skrevet

Beklager litt det forrige innlegget mitt.

Jeg leste hva som stod skrevet en gang til og forstod at det jeg svarer på her ikke helt er i forhold til det dere har skrevet. Jeg svarte på i forhold til å skryte av barna våre. Dette er noe jeg ikke liker at man gjør, spesiellt ikke foran andre foreldre.

Like fullt mener jeg det jeg mener: Vi skal ikke skryte og fremheve egenskaper der hvor det er direkte rom for å sammenligne barna, for eksempel hvor flinke de er på skolen.

Noe du kunne svart i forhold til datteren din som jo er veldig flink på skolen er rett og slett sannheten. Hun har en veldig høy IQ og er derfor veldig moden for alderen sin. I tillegg er hun født tidlig på året osv.

Grunnen til at jeg mener dette er en bedre måte å svare på er fordi dette blir mere spiselig og et unntakstilfellet mer enn at du sier hun er veldig flink på skolen ( flinkere enn mine barn tenker den andre moren da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...