Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm, er ikke helt sikker jeg.

Hos oss ble det lap etter at prøvene til sambo var ok.

Jeg hadde også regelmessige sykluser og ok prøver.

Så da er vel lap det siste de gjør hvis de ikke har funnet ut noe annet?

Spørs vel litt hvilket sykehus du tilhører.

Vi er ved St.Olavs.

Lykke til!

Jeg tror også det er avhengig av hvilket sykehus du tilhører. Jeg/vi tilhører UNN og jeg trengte ikke å gjøre lap. Ei anna jeg kjenner som tilhører samme sykehus gjorde heller ikke det.

Jeg gjorde innvendig og utvendig UL og en saltvannsundersøkelse av egglederne i tillegg til alle blodprøvene.

Håper du slipper...

Lykke til!

Jeg håper jo forsåvidt også at du slipper,

men hadde de ikke tatt lap på meg hadde de ikke funnet ut at jeg har endometriose....

Og det er veldig godt å vite hvorfor ting tar tid!

Meeen, uansett må du vel stole på at legene velger det riktige for deg:-)

Annonse

men det er jo flott ! Skjønt da kan man jo få det uten å nødvendigvis måtte gå igjennom lap først, det er det jeg mener. Altså; det er ikke nødvendig å vite at man har endo på en måte... Endo eller ikke endo; resultatet er det sammen; assistert befruktning. Jeg har fått rekvisisjon til HSG av egglederne. Og håper det holder som siste undersøkelse. Har tatt innvendig UL og blodprøver gjennom en syklus

Som tidligere nevt. endo oppdages best ved lap. ved svært mye endo kan det oppdages ved UL hvis den blir tatt rett sted i syklusen. når det er sagt, det er sant at du får tilbud om ass.befruktning uannsett. forskjellen er nok at hvis du har endo blir i noen tilfeller behandlingen lagt opp litt annerledes. endo betyr at det er slimhud "overalt" på en måte hvor den ikke skal være, i kraftige tilfeller er egglederene tette pga dette. Mange som har endo går lenger på nesespray eller sprøyter som sender deg inn i overgangsalderen, dette for å tørke ut slimhuden, for å ha større sjanse for sukksee. det er også dessverre mange på ass.befr. som må ha flere forsøk selv om ikke noe er tilsynelatende galt. mange som har endo begynner på spray igjen med engang forsøkene ikke gikk til å unngå tilbakefall av endoen.

håper dette hjalp litt. ellers hvis du skal får barn ved hjelp av legene må du nok bare bli vant til å la legene undersøke deg mellom beina.... lap er ikke værre enn andre ting.

lykke til.

Jeg fikk beskjed av gyn om at jeg ikke trengte ny lap fordi jeg hadde tatt en tidligere - hvor alt var bra.

Jeg fikk negativt svar på søknad om ivf, med begrunnelse av at de ville ha en nyere lap.

Så jeg måtte gjennom det en gang til.

Det er ikke noe å grue seg til!

Første gangen konfirmerte jeg meg 3 dager etterpå. I full bunad-stas.

Andre gangen gjekk jeg ut fra sykehuset to timer etterpå. (Men det er tydeligvis ikke vanlig)

Lå på sofa`en ei uke etterpå å kikket på film. Anbefaler ikke komedie. (Det er ikke behagelig å le)

Jeg anbefaler egentlig også lap. Det kan avdekke en god del som ikke andre undersøkelser kan. Egglederne kan være tette av andre grunner en feks emo også.

Vel med mindre du har noen negative erfaringer med narkose ville jeg ikke vært så nervøs. Jeg fikk ingen bivirkninger av den, bare trøtt første døgnet, så var det luftsmerter. men med alt det andre jeg har vært igjennom siden synes jeg ikke det var så ille. som anonum sier at det er mange andre ting som også kan komme fra ikke bare endo. som tette eggledere, evt problemer på eggstokkene. det er mange ting de ikke ser med UL. da jeg fikk lap skjærte de et snitt inni navlen, og rett ovenfor skambeinet. selv om alle prøver har sett bra ut for oss også lap'en tok det allikevel et år med behandlinger før spiren satt (tjoho). Jeg bar innmari glad for at alt som kunne sjekkes var sjekket, utrolig frustrende å gå igjennom den ene behandlingen etter den andre å tro at kanskje noe ikke er oppdaget som kunne ha vært oppdaget hvis du skjønner. forøvrig hvis ingenting er galt får dere sikkert tilbud om inseminasjon mens dere venter på prøverør, noen lykkes med det og da slipper man resten :-) lykke til, det går nok bra, bare tenk at for hver ting er du litt nærmere målet. forøvrig jeg var hjemme fra jobb dagen etter, resten gikk greit, men hadde vondt for å le og hoste ca en drøy uke etter lapen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...