Kjærlighet <3 Skrevet 1. oktober 2006 #1 Del Skrevet 1. oktober 2006 Go jenta vår ble født en klar og kald vinterdag i desember:-) Termin 15.12.04 Lørdag 18.12.04 Våkner om morgenen klokken 9....kjenner ingenting, ikke i dag heller tenker jeg. Så står jeg opp å går på do, tørker meg og det er bittelitt blod. ""hmmm...kan det være tegningsblødninger" ,tenker jeg. Planen var å handle julegaver, vi var veldig sene dette året og di fleste gavene ikke kjøpt inn enda. Går inn i stua der mannen min sitter klar med sofaen. Kanskje vi må en tur på sykehuset i dag fortelle jeg han.. Får bare et usikkert blikk tilbake..jeg var ikke særlig overbevisende i stemmen. Vi får de hvordan det går. Ikke noe mer skjer, så vi drar på shopping. Har litt sterke kynnere men ellers kjenner jeg ingenting. Vi får handlet alt av julegaver, bruker hele dagen og er utslitt når vi endelig kommer hjem. Spiser en god middag og legger oss til å sove. Søndag 19.12.04 Våkner igjen neste morgen, opp på do. Klokken er 0900, blod på papiret igjen. Det betyr vel ingenting skjedde jo igår også det! Går tilbake i senga, snur meg rundt og ....AU! Hva var det?! Legger meg tilrette igjen, er på klokken den er 0915. Lukker øynene, svever avgårde....AU! Klokken er 0920. Sier til mannen min at nå, NÅ skjer det! :-) Etter enda 4 rier, som bare blir sterkere og som etter nr 2 kom med 4 min mellom rom . Ringer vi Ullevål, der får jeg høre at siden jeg er førstegangs fødende kommer det til å ta tid..kanskje tom stoppe opp. Så jeg har god tid :-) Jaja, tenker jeg får ta meg en tur i dusjen jeg da! Er i dusjen ca klokken 0950 og nå er det vanskelig å stå og sitte når det kommer en ri. Det gjør ganske vondt. kl 1025, sier jeg til mannen min at han må ringe sykehuset igjen. Det er intenst og gjør veldig vondt og riene kommer med 3 min mellomrom. Vi får komme inn til sjekk, men sier jordmor du må nok regne med å bli sendt hjem igjen. Vi pakker bagen i bilen og sier ifra til naboene som skal slippe inn og ut kattene om dette drøyer i tid. (Mannen min tror hele tiden at ingneting kommer til å skje enda, vannet har jo ikke gått :-)) Vi ankommer sykehuset kl 11, får komme inn på et undersøkelsesrom, får ctg, som er grufullt å ligge med når en har sterke rier. Ligger der i ca 15 min før jordmor kommer for å sjekke åpning.( Enda er dem ganske sikker på at jeg skal hjem igjen og at dette tar laaang tid) Men neida... jeg har 6 cm åpning !!!! :-) Nå får jordmor fart på seg for det er nemlig ikke plass til meg på avdelingen. Så hun må sjekke med avd A om di har bedre kapasitet der. Det har di og jeg får komme ned. Ble en del stopp fra avd B til A, da riene kommer tett som hagl og jeg går. Klokken er akkurat pasert 1200 når jeg kommer inn på fødestuen hvor jenta vår snart blir født. Får prøve lystgass, men etter et innpust blir den slengt i gulvet. Orker ikke det. Salltvannspipletter (heter det det?) Nei, gjorde bare ting mye værre! Badekaret da? Nei, ikke noe behagelig det heller. Og så må jeg bare på do, kommer litt men guud som det trykker og presse. Kommer meg opp i senga igjen og etter neste ri, sier jordmor, "høres ut som du vil presse?" Ja, takk veldig gjerne!! Hun kjenner etter åpning og den er 10 cm. Så tar hun vannet. Jeg får presse!!! Tar det mye lengre tid nå da? Får jeg frem mellom to rier!Nei, det kan ikke jordmor svare på.... Og jeg presser alt jeg makter, får beskjed om å holde igjen,vente på neste ri. Nå svir det masse... hodet står midt i åpningen. Og påneste ri spretter hun ut. klokken 1331 kom go jenta vår til verden:-) 2903 gram og 48 cm lang. Fikk henne rett opp på magen og det føltes bare helt fantastisk! Måtte bare sy 2 pyntesting, hadde egentlig ikke vært nødvendig sa jordmor. Jeg skalv ukontrollerbart i en halvtime etterpå. Det var litt ekkelt. Fra første ri til go jenta kom tok det ca 4timer og 15 min. Da presset jeg i ca 10 min. Jegvar førstegangsfødende så det gikk jo fort og greit det! Den beste opplevelsen noen sinne:-) Og bare en halv time etterpå sier jeg...dette må vi gjøre igjen :-) 4 dager senere, på lillejulaften fikk vi reise hjem. Bodde i Oslo, men dro nesten rett på flyplassen for å dra på besøk til nybakte besteforeldre og onkel og tanter. (min familie) Dette ble langt så fødsel nummer 2 får komme senere :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6514546-min-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel-gikk-fort-og-fint-men-langt-ble-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå