Gå til innhold

noen som røyker??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er like feig og er anonym jeg oxo...hehe er helt forferdelig og tenke på at jeg ikke klarer og slutte altså, men er jo flere so røyker gjennom hele svangerskapet og barna er jo like friske... huff... jeg burde skamme meg altså:( og min forlovede tror jeg har klart og slutte så røyker i smug her

Jeg er og like dum og røyker fortsatt,har ikke redusert røykinga no særlig heller.

Jeg er langt i fra stolt av det-men jeg kommer ikke til å slutte heller med det første.

Samboeren min blir like sur hver gang jeg tar meg en røyk-så jeg prøver å la vere å røyke når han er i nærheten,går heller en tur med hundene.

Jeg har gått over til prince EKSTRA mild da;)

Alle vet at det ikke er no særlig sundt å røyke,,,og jeg syns ikke det er no pent å se en gravid dame stå utenfor kjøpesenteret å røyke.

Jeg gjemmer meg heller litt bort.

Men jeg tror ikke det er sååå ille som det beskrives flere plasser.

Jeg har flere nabodamer som har røyka seg gjennom alle sine graviditeter og ungene deres er skjeldnere syke enn andre sine som ikke har røyka.

jer fortsetter med å vere anonym,plutselig kommer det noen som ikke klarer å holde seg med å gi oss en lang lekse med hvor hensynsløse vi er.

Dere trenger ikke si noe-vi vet at det ikke er sundt,og vi har sikker nok av folk rundt oss som forteller oss det hver dag...

godt det ikke bare er meg da:) har røket barclay hele tiden og det er jo ikke det sterkeste slaget mener jeg... hører ofte at jeg er dum osv.. men gjemmer meg bort jeg oxo når jeg røyker klarer og la være og røyke når jge er på byen og kjøpesentere:) føler meg rett og slett dum som røyker... men tør ikke si noe til min samboer om dette for da tror jeg han flår meg levende.. huff...

Annonse

Håper ikke dette blir tatt ille opp, men jeg er tidligere røyker, og må ærlig innrømme at jeg har større sympati med dere som ikke klarer å slutte nå enn før jeg ble gravid. når jeg satt der med kaffikoppen i den ene hånda, rullingsen i den andre og en positiv test foran meg, tenkte jeg: jaja, så får jeg slutte da...

Røyka ut dagen, men likevel klarte jeg liksom ikke å ha så dårlig samvittighet som jeg føler jeg burde... har aldri tenkt på at det kan være skadelig :) føler mer at jeg ble "presset" til å slutte pga hva andre ville si hvis jeg ikke sluttet....følte liksom ikke at det var ett alternativ å IKKE slutte :)

Synes forresten at det er veldig flott at dere kan snakke litt om det her uten at noen kommer med pekefingen :)

Jeg har vært røykfri i 7 mnd nå, og er litt over sju mnd gravid:) Har ikke samvittighet til å røyke når jeg har ett barn i magen. Men skjønner dere som ikke klarer å slutte, det er IKKE lett! Jeg var kvalm i begynnelsen av svangerskapet, og det hjalp meg til å kutte ut røyken!!

okei, jeg stiller med mitt eget nick, for håpe jeg ikke får noe refs forde om.

jeg stumpet røyken med en gang jeg testet positiv, var ikkeno tvil i det hele tatt. røyken ble lagt på hylla samme dagen som jeg testet positivt. babyen min skulle ikke få nikotin i seg.. jeg ble en av de som HATETrøyken og røyklukt. ble helt anti....

men så, når de gravide vennene mine som både røykte i svangerskapet, og trappet mye ned, spurte om hvordan jeg klarte å slutte..."joda det var enkelt, tenkte på at babyen min lå å risten i en halvtime og ikke hadde det noe godt" sa jeg. men det jeg fikk til svar, hos alle var "en og anna røyk går ann,når du trenger det, husk på at før i tiden både drakk og røykte hvordene mødre"

det gikk rett i toppen på meg.... men begynte ikkeå røyke med en gang... men for tre uker siden var vi på mallorca i en uke, og samboern min begynte å ta seg kveldsblås på altanen mens vi satt å så ut over havet. å gud hvor jeg savnet den "vennen" mellom fingrene.. jeg begynte da, kjøpte EKSTRA mild,har siden da tatt meg en røyk i ny og ne..

ikke ofte. prøver å tenke på barnet jeg bærer, jeg SKAL slutte igjen. men det er ikke så enkelt nå.... hadde de bar ikke sagt det de sa, så har jeg hatt samme instillninga....huff..

og til dere som har lyst til å fortelle oss hvor galt det er LA VÆR!!!

vi vet det så godt, men er ikke så enkelt bestandig.... vi trenger INGEN som skal rakke ned på oss nå.... vi vet det så godt!!!!

Snart 6 mnd siden jeg tok min "siste" røyk! I sommer har det vært TØFT å la være, men jeg skal holde ut noen mnd til.... Sier til meg selv at jeg har pause... Vet det er DUMT, men regner med at jeg kommer til å begynne igjen... Håper det ikke blir i samme mengder........ Også håper jeg at neste gang så slutter jeg for min egen del! Nå har jeg pause for baby sin del...... forskjellen er nok der.

Det er ikke lett!

Lykke til til alle de som prøver å slutte! Alt hjelper!

Jeg har aldri røykt, og jeg må si at jeg reagerer når jeg ser gravide som røyker. jeg vet selvfølgelig heller ikke hvor vanskelig det er å slutte. Man kan ikke bare se på naboen og si at dens barn ikke har problem så da vil ikke mine få det heller. Vi har alle ulik genetisk disposisjon f.eks for astma og røyking i svangerskapet kan være den utløsende faktor for at din barn får det. Kjenner ei som kom gråtenede hjem fra legen fordi han hadde sagt til henne at barna hennes har astma og allergi og det pga av hun røykte. Det verste jeg har hørt er ei som røkte fordi ho ville ha små barn og lettere fødsler.

Eneste positivet med røyking i svangerskapet er at det reduserer risikoen for svangerskapsforgiftning.

denne tråden handlet om det var noen som røykte.

ikke de som ikke røyker som ønsker å si oss noen formaninger...

vi alle vet det så godt, at det er farlig osv....

men det er ikke så lett å slutte som alle tror....

så alle de som har lyst å fortelle hvor skadeli det er.. VI VET DET...

hold det for dere selv... vi er fullt klar over det, men det er ikke så lett!!!!

Annonse

Sorry altså, men det må være lov for folk å kommentere det...

Jeg for min del vet GODT hvor vanskelig det er å slutte å røyke. Har røyket i 14 år, halve livet, og har prøvd 100 ganger før å slutte, men motivasjonen var ikke der. Den dagen jeg så den positive testen, sluttet jeg tvert, og har ikke tatt ett trekk siden.

Jeg skriver ikke dette for å hovere eller noe! Jeg skriver det heller ikke for å hakke på dere som røyker.

Bare prøv å tenk dere litt om neste gang dere "tenner pinnen". Fordi om det har gått bra med naboens barn, så kan du ikke vite om ditt barn har tatt skade av røyken før han/hun kommer ut. Tenk hvor dårlig samvittighet dere får dersom dere får et sykt barn. Selvfølgelig kan barnet kanskje hatt de samme plagene dersom dere ikke hadde røyket, men ikke utsett dere for den usikkerheten.

Det er enda ikke for sent å slutte :)

Lykke til dere som i hvert fall prøver!

(ingen av mine venner trodde at jeg skulle klare det... var skikkelig DAMPER)

En ting er å lese om folk som røyker i 1.trimester, men i desember klubben! Babyen spreller jo som bare det i magen deres! Jeg klarer bare ikke dy meg for å kommentere, blir bare så uffatelig provosert av at folk skriver inn innlegg om det er flere som røyker og prøver å legitimere at de gjøre det selv med kommentarer som "det er godt det ikke bare er meg!". Skulle for guds skyld ønske det bare var en! Aller helst ingen.

Jeg har selv både astma og allergi,min bror har det-men min mor har aldri i sitt liv tatt en eneste røyk.

Men jeg er sikker på at om hun hadde røykt så hadde hun fått skylden for det.

Astma-allergi osv osv kan barna like gjerne få om moren ikke røyker eller røyker.

Så når jeg hører om at folk gir skylden til mora når barnet blir sykt fordi hun har røykt så blir jeg sint.

Svigermoren min tror at nevøen og dama fikk en hjerneskada jente pga at moren røykte gjennom svangerskapet.

Det kommer ikke av røyking-men gener.

Så når hun begynner med slikt blir jeg sint.

Man kan jo ramse opp haugevis av folk som har fått sykdommer som vanligvis er relatert til røyking, men som aldri har tatt en røyk i sitt liv. Det er klart at man ikke skal anta at alle barn som har astma har en mor som røyka under graviditeten, men uansett er det helt forferdelig at folk røyker når de er gravide. Vet at mange med innlegg over meg blir drit forbanna fordi jeg slenger med anti-røyke leppa mi her inne, men noen ganger blir jeg like forbanna over de som røyker!

Jeg sluttet å røyke etter at jeg testet positivt. Dette var ikke det enkleste jeg har gjort, og har fremdeles lyst på en røyk.

Hadde aldri klart å slutte hvis jeg ikke var gravid. Babyen er min motivasjon og jeg tenkte at det er bare noen måneder for min del, men hele livet til babyen.

Noe som hjalp meg å slutte var tankegangen. Først så trappet jeg veldig ned på røyken over noen dager, slik at nikotinbehovet ble mindre da jeg sluttet. Så en dag tenkte jeg at nå har jeg klart 12 timer, da skal jeg klare 12 timer til. Etter de 12 timene, så var det godt 24 timer og da skulle jeg iallefall klare enda 12 timer til. Og hvis jeg sprakk da, så var de timene helt bortkastet. Alt det styret for ingen ting..... Slik fortsatte det og dager ble til uker og så måneder. Det gikk faktisk bedre enn jeg trodde, og jeg vet at hvis jeg må så kan jeg ta meg en røyk med god samvittighet om ikke så veldig lenge.

Stå på jenter, håper det er noen av dere som klare å slutte.

Men jeg håper iallefall at dere røyker ute, slik at dere ikke er pasiv røykere i tillegg.

Jeg sluttet på dagen etter 12 år med 10 - 20 om dagen. Riktignok sluttet jeg før jeg ble gravid, men jeg sluttet fordi vi skulle begynne å prøve. Det er rett og slett et spørsmål om motivasjon. Alle jeg kjenner som har virkelig ønsket å slutte å røyke har selvsagt klart det. Man må bare bestemme seg for det. For øvrig er det ingen som har sagt at du ikke kan ta deg en røyk igjen med en gang ungen er ute og du er ferdig med å amme.

Argumenter om at man kjenner folk som er friske selv om mor røyket under svangerskapet trodde jeg virkelig var noe vi var kvitt i 2006. Alle (og da mener jeg alle) burde skjønne at legevitenskapen ikke lyver. Selvsagt kan du være heldig å få friske barn selv om du damper som en skorstein, men sjansen for at barnet du bærer i magen blir skadet er langt større enn om du hadde stumpet røyken. Ønsker du å ta den sjansen? Dessuten er det jo faktisk ikke "bare" snakk om astma og allergier. I tillegg til den allerede kjente økt risikoen for krybbedød, lav fødselsvekt og prematur fødsel så forskes det på sammenhengen mellom ADHD og røyking i svangerskapet. Så det er nok av farer å ta av. Og siden dette er velkjent, regner jeg med at de som røyker rett og slett velger å lukke øynene og håpe på det beste. Det kan man selvsagt gjøre, men da må man hvertfall være ærlig nok til å innrømme at det er det man gjør. Man spiller hasard med sitt barns fremtidige helse. Jeg trenger vel ikke nevne at man ved hjelp av 3D-UL nå også har kunnet se barnets reaksjon hver gang mor tar en røyk. Det er ingen ønskesituasjon, for å si det sånn.

Bare for å ha sagt det (for jeg regner med å få temmelig mange tilbakemeldinger av typen "pass dine egne saker"); jeg har aldri tidligere skrevet innlegg om røyking på Røykedebatten, da dette ikke har vært et forum for meg. Jeg har respektert røykernes ønske om å få backe hverandre i fred, selv om jeg mener at mye av det som står der inne ikke har noe med å motivere hverandre til å slutte å gjøre. Men når noen nå spør her inne på desemberklubben, så kan jeg ikke annet enn å reagere. Dette er tross alt et forum jeg hører hjemme i.

For øvrig ønsker jeg alle gravide lykke til med sluttingen. For selv om jeg synes dere burde ha sluttet før, så mener man at det hjelper å slutte uansett når i svangerskapet du slutter.

nei, jeg røyker ikke... slutta for akkurat 6mnd og 1dag siden...

er kjempestolt for at jeg klarte det...

jeg var stor røyker og røkte 20-30sigaretter pr dag (bor på svalbard så jeg betalte bare 11-15,- pr 20pakkning...)

testa positiv på gaviditets test den 29.mars men klarte ikke slutte før den 1.april...

men jeg hadde alltid gått rundt å sakt at jeg skal slutte å røyke den dagen jeg fant ut at jeg var gravid...

det var ikke like enkelt men, jeg klarte det helldigvis innen 1 uke... (måtte komme over det største sjokket først)...

men jeg skjønner dere som ikke klarer å slutte å røyke...

det er ikke så enkelt som man skal ha det til...

oxo er det jo en trøst i røyken, sån når man er ekstra trist og lei...

men må oxo si at jeg er veldig stolt som klarte å slutte å røyke... har fått mye skryt...

Ja jeg røyker.... Vet det ikke er bra, men får et sinnsykt høyt blodtrykk når jeg slutter så til og med legen min sier det er bedre med noen få røyk enn et skyhøyt blodtrykk. Røkte ikke med førstemann, men hun kom alikevel 7 uker før termin og veide 1490 gr. Røykte med nr 2 han kom 5 uker før termin og veide 2200 gr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...