Gå til innhold

Har lyst på ks neste gang også...

Anbefalte innlegg

Etter et katastrofe-snitt pga dårlig fremgang, og at snuppa tålte riene dårlig, samt mulig for smalt bekken(!), så har jeg blitt enig med meg selv at jeg ønsker ks neste gang. Et planlagt ks i våken tilstand.

Kan jeg få det?

Frem til nå har jeg syns det har vært helt greit mtp det som skjedde dengang, var bare fornøyd over at snuppa ikke døde.. For det tenkte jeg mange ganger i løpet av det siste døgnet som gravid. Men lykkerusen over at hun var levende og frisk har liksom lagt seg litt nå, og jeg har fått opp nye "øyeblikk" fra fødselsforløpet som jeg hadde glemt. Ønsker virkelig ikke å oppleve frykten igjen for at vi skulle gå ut fra sykehuset tomhendt og hjem til tom vogn, seng, osv.

Da føles et planlagt ks mye tryggere.. Og så får jeg muligheten for å overvære øyeblikket der h*n kommer ut.

Fortsetter under...

Hei.

Hadde det helt likt deg med fødsel nr 1. Ble gravid etter 4 år og alt det vonde kom frem igjen. Snakket da med jordmor og fødselslege og fikk innbilget planlagt ks., (noe som var en fantastisk opplevelse) Har hørt om noen som må krangle seg fram til et planlagt ks, så du må ikke gi deg dersom det er det du ønsker! Ingen kan nekte deg det!!!

Endte med haste-snitt her. Fikk beskjed om at hvis neste unge veier over 4 kg (som forrige gjorde) så blir det ks uansett, men hvis ikke (altså baby under 4 kg) så fikk jeg velge selv.

Tror nok det er lettere for deg å få planlagt ks så lenge du sliter med tanken på forrige fødsel.

Jeg sliter også med denne tanken. Jeg har ikke lyst til å bli gravid igjen om jeg ikke får ks neste gang.

Bare for å legge inn litt bakgrunnsinfo:

Vi kom inn på sykehuset til en vanlig undersøkelse på termindatoen. Hadde hatt undersøkelser m/ ultralyd hver uke den siste mnd av sv.skapet, pga at jeg hadde høyt blodtrykk fra ca uke 15.

Vel da vi kom inn ble jeg satt på ctg, men jm sleit med å finne pulsen til veslegutten min. Da ble jeg sendt opp på føden hvor de prøvde igjen, da fikk de den svakt. Så ble jeg sendt på ultralyd, og da oppdaget de at han hadde veldig svak puls i navlestrengen, og det ble beordret hastesnitt. Hadde vi ikke hatt kontroll denne dagen, så hadde kanskje ikke gutten min levd.

Jeg sliter så med disse tankene i dag, 21 mnd etter. Jeg har kjempelyst på flere barn, men jeg er redd for at det samme skjer igjen.

Jeg skal hvertfall ta en prat med fastlegen min snart, det er kanskje den letteste veien å gå.

Men man får jo som regel innvilget ks når man sliter med fødselsangst, og det er jo det dette på en måte er.

Jeg er i kjempe tvil om hva jeg skal gjøre.. Vi fikk en sønn for 2 år siden med hastesnitt. Var 13 dager på overtid og hadde hatt rier i nesten 2 døgn. Det var 3 cm åpning når jeg kom til sykehuset. Jeg fikk ctg måling på med en gang vi kom inn og fikk etter det ikke lov til å reise meg opp av senga pga dårlig hjertelyd på lillegutt..

Jeg kunne sikkert fortalt i en evighet, men det endte i hastesnitt med full narkose. Fikk ikke sett sønnen min før 6 timer etter!!

Jeg er gravid igjen nå, og er livredd for å oppleve det samme igjen.. Var hos legen i forrige uke og vi gikk igjennom papirene hun hadde fått fra sykehuset, det sto ingenting?! om hva som hadde skjedd..Det syns jeg er dårlig. Vi har ikke fått noe informasjon om hvorfor det gikk som det gikk.

Når jeg fortalte dette til legen begynte jeg å storgråte, skjønte da hvor ille dette egentlig var for meg..

Har snakket med mannen min nå og vi er 90% enig om å søke om planlagt keisersnitt denne gang. Jeg vil oppleve å se mitt barn bli født.

Men samtidig er det de 10% stolthet i meg som for alt i verden vil klare å føde normalt..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...