Gå til innhold

Godnattsanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke godnattsanger synger dere for barna deres?

Her går det i:

- Kvelden lister seg på tå

- Når trollmor har lagt sine elleve små troll

- So ro lille mann

- Sov du vesle spire ung

Har vært innom "Ole Lukkeøye," vet ikke helt hva den heter.

Må se å få lært meg "Sov dukkelise." Kan bare refrenget.

Alle disse sangene har ofte uendelig mange vers!

Skrevet

"So, ro, lille mann"

Og så en "egenkomponert" på melodien til den salmen SisselKyrkjebø synger; "mitt hjerte alltid vanker". Hos oss heter den "Godnatt, godnatt små jenter"

"Byssan lull", der lager vi ekstra vers om det som har hendt i løpet av dagen. Rim og rytme er ikke avgjørende her, det blir alltid supervellykket - ungene syns det så fint med "personlige" vers i nattasangen!

Mammas sangstemme er heller ikke avgjørende for et godt resultat - heldigvis! c",)

Skrevet

- Vinden rider høyt på sky

- So ro Lillemann (og de andre sangene fra Hakkebakkeskogen)

- Byssan Lull

- Mannen han gjekk seg i vedaskog (alle versene hvis det tar tid før innsovning skjer)

Skrevet

Her går det i

Trollmor

So ro Lillemann

Kjære Gud jeg har det godt

Alle tre er de samme sangene som min mamma alltid sang for meg:-)Gode barndomsminner å føre videre til mine egne barn synes jeg.

Skrevet

Synger disse vanlige slik som "Kjære Gud", og "Jeg folder mine hender små".

Ellers så har jeg lært meg en "englesang" som jeg synes er trygg og god (selv om jeg ikke kaller meg kristen):

Når jeg legger meg til hvile tretten engler om meg står;

Tvenne ved min høyre side,

Tvenne til min venstre går.

To på vakt ved hodeputen,

To ved foten desforuten,

To meg dekker

To meg vekker

En meg viser alle Himlens paradiser

Skrevet

Vi synger:

So ro godt barn

Byssan lull

Skrevet

Oi, nå ble jeg nesten skremt! Vi har akkurat samme regle her, bare motsatt rekkefølge....

Skrevet

Vi har sunget So Ro Lillemann hver kveld siden hun var nyfødt.

Jeg har den på CD med Babelfish (husker dere dem?) i en nyyydelig versjon. Barnetimen ga ut en promo-CD for noen år siden hvor kjente po/rockband spiller barnesanger. Den er bare så fin! Dum Dum Boys synger Kasper og Jesper og Jonatan... Snakk om Røvervise!

Av og til synger vi Ole Lukkøye og Kjære Gud jeg har det godt - disse to sang farmor for meg.

Og så synger vi sammen med spilledåsa:

Twinkle-twinkle, little star

How I wonder what you are

Up above the world so high

Like a diamond in the sky

Twinkle-twinkle, little star

How I wonder what you are

(spilledåsa spiller bare verset om og om igjen, så jeg kan bare dette...)sa)

Skrevet

Hehe... Den CDen har jeg! Meget bra!

Skrevet

Og vi synger bua bua lalla, lalla lalla bua på mellodien å jeg vet en seter. Fola fola blakken.

Av og til so ro lillemann, byssan lull, og jazzlåten "once uppon the summertime"

Skrevet

Synger mest for Peter, Christian må foreløpig bysses i søvn med bæresele, og da holder det med en sang. Alltid so ro lille mann, den får jeg klump i halsen av. Sikkert fordi pappaen min sang den for meg, og jeg syntes den var så nydelig. Noen ganger trollmor, og det er så nusselig når Peter synger med. AjajajaaboffboffajajajaBOFF! Også Lykkeliten. Også vil Peter alltid høre Bæbælillelam, han tror det er godnattsang. Jeg sang den alltid for ham i fjor, da var det en av de få sangene han klarte å synge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...