Gå til innhold

Pilates? noen som har erfaring?


Jaag

Anbefalte innlegg

Jeg er 13 uker + på vei og har akkurat begynt på et pilates kurs. Hensikten med kurset er å kunne trene litt hjemme. På dette kurset gjorde vi en del sit ups lignende øvelser. Jeg har alltid fått høre at dette ikke er bra for de rette magemusklene. Instruktøren er fysioterapaut, og hun mente at dette ikke var noe problem og at jeg bare måtte gjøre alle øvelser så lenge det ikke gjorde vondt. Det var ikke vondt, men ubehagelig da jeg merket at amgemuskelne mine allerede ikke er som de har vært. Skal jeg gjennomføre disse øvelsene eller ikke? hva mener dere saken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er nå 10 uker på vei og var på Pilates for første gang for et par dager siden. Jeg merket også fort at musklene (og da spesielt magemusklene) var nokså slappe. Jeg tror at så lenge man ikke føler et ubehag eller får vondt under treningen,så er det greit. Man skal være forsiktig med hopping som det av og til forekommer en del av under ulike aerobictimer.

Jeg trener selv på Elixia ca. 3 ganger i uka, og er veldig glad i spinning. Men pilates var også en deilig treningsøkt! Jeg var ordentlig støl dagen etterpå! Jeg fant en artikkel på elixias nettside om trening for de gravide. Den anbefales!

 

http://www.elixia.no/tips/index.aspx?cat=1260&article=176222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ta med noe som står i artikkelen angående magemusklene, som du lurte på. Der står det:

 

"Som generell regel kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet, og det vil derfor ikke gi noen treningseffekt ved sammentrekning av denne. I tillegg synes de fleste gravide at dette er ubehagelig. De resterende magemusklene, som den tversgående magemuskel og skrå magemuskler kan derimot trenes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på pilates et par år, men når jeg ble gravid turte jeg rett og slett ikke. Merket at jeg syns enkelte øvelser var ubehagelige. I stedet kjøpte jeg en dvd gjennom amazon, pilates tilpasset gravide, og den er super! Alle mageøvelsene er justert (selv om du alltid bruker magelåsen), men hofte-, rumpe-, lårøvelsene er som før. Instruktøren bruker også tepper/puter for å støtte korsryggen ift. enkelte øvelser. Føler meg mye tryggere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Meldte meg inn på 3t i dag, og tenkte kanskje pilates og yoga var bra for meg (er i uke 17). Men i brosjyren frarådet de gravide å bli med på pilatestimene... vet ikke hvorfor, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fikk beskjed med instruktør om å utsette pilates til etter svangerskapet. Hun tok ikke sjansen på å ta ansvar for meg i alle fall... Så jeg sluttet, men trener til Kari Jaquesson sin video for gravide. Den anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...