Gå til innhold

Hva er egentlig HCG-verdi?


Graviden/4.mann*har*født*

Anbefalte innlegg

Litt treig på ting jeg...lurer på hva HCG-verdien egentlig betyr??? Alle snakker så mye om det, blir nysjerrig. Har vært gravid to ganger før, men tror aldri jeg har hørt snakk om noe HCG før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hcg er graviditetshormonet, når du tar graviditetstest så er det dette som gjør at en test kan bli positiv, hcg er vesentlig for å hindre kroppen i å støte fosteret fra seg og det stiger enormt fort frem til det når toppen i uke 12, deretter faller det litt, men er der helt frem til endel uker etter fødselen. Hcg-verdi er hvor mye hcg som kan måles i blodet til ulike tidspunkter i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar:)) Føler meg litt teit som spør om sånt "som en bør vite":))

Men hvorfor er alle så opptatt av hvor høy verdi alle har?? Fordi de er redde for å miste viss verdien er lav da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok ikke opptatt av dette, men det virker ofte som om dette, SA, MA og tidelig UL er veldig vanlig her inne av den enkle grunn at de få som har gjort/opplevd dette skriver om det, mens alle de som ikke har gjort/opplevd dette naturlig nok ikke skriver egene innlegg om det ;-)

 

Men, ja, stigningen på hcg nivået kan være med på å si noe om fosteret utvikler i riktig retning. Ved en MA (altså fosteret dør men blir ikke støtt ut) så tror jeg hcg nivået stangerer eller synker og da vil en slik måling kunne være til hjelp, spesielt veldig tidelig i svangerskapet kan man ikke alltid se noe på ul selv om alt står bra til, derfor må en benytte andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man på noen måte oppdage at man har en MA?? Blir nervøs..

Har ikke vært hos doktor enda (er 10+2), og føler at grav.symptomene minker litt..-selv om halsbrann, og småkvalmen fremdeles herjer.

En kan jo bli helt paranoid om man leser alle innleggene her... Synes skikkelig synd på alle dem som opplever å miste (!!!), men tar meg selv i gå rundt selv og være livredd for å begynne å blø og sånt. Har aldri mistet selv før...dette er mitt tredje sv.skap, og føler det nesten er for godt til å være sant at det skal gå bra også denne gangen..med tanke på hvor vanlig det er å abortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så langt på vei kan du ta UL, det er før uke 7 at det noen ganger er vanskelig. Uansett, dersom magefølelsen er god trenger du neppe å bekymre deg, men forstår veldig godt tankegangen din. Om det er til noen trøst så har min mormor 7 velskapte barn og aldri mistet, så noen er heldige! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...