Gå til innhold

hjelp!

♥ emil06 +enya10 ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en 6 dager gammel sønn som skal ha masse mat! men har fått sprukne brystvorter som er så vonde! har nok ammet feil i starten men fikk rettet på det i går... vil det gå over av seg selv eller hva skal jeg gjøre???? jeg må vel ikke slutte å amme eller? og hva skjer hvis jeg får brystbetennelse? kan man amme selv om man tar antibiotika? mye jeg lurer på men er jo helt ny på dette;) håper noen kan svare....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia! Den store første panikken er ikke noe god, nei. Hadde det akkurat slik selv.

Av viktige ting å gjøre: Jeg håper at tilleggingen nå er relativt smertefri? Vær ekstremt nøye med håndhygienen, ikke bruk ullinnlegg rett på puppen, helst papirinnlegg eller kompresser (oppklippet kokt gannlet laken er en grei nødløsning!) mot brystet. Eller melkeoppsamlere hvis du har (de lager luft rundt brystvorten, så deilig!). Eller albueskjell hvis du fikk det på barsel. Sitter innlegg fast i såret så klem ut litt melk slik at det løsner uten at du må rive, eller ta litt vann på. Etter hver amming, smår morsmelk på brystvorten og la det tørke. Klapp gjerne purelan på, eller liknende "ammesalve". (Mye (purelan, simplex øyesalve, melkeoppsamlere) har de i byer på de døgnåpne apotekene!) Så sant du nå er påpasselig og sørger for at brystet er like mykt rundt hele etter hver amming, og passer deg for den verste sprengen (håndpump gjerne ut hvis baby sover!), så går dette greit. Får du kuler igjen etter amming, så gi baby til pappa'n (hvis du har en slik i huset!) og hopp i dusjen og forsøk å håndpumpe ut klumpene. (les om håndpumping på ammehjelpen.no) Eller badekar hvis du har. Får du ikke bort klumpene så kan det bli betennelse. Det er et triks til, det er Lecitin fra helsekosten, det kan holde melken litt mer flytende og hjelpe mot klumper. Er ikke brystet merkbart bedre på mandag, så snakk med legen om bedre salve.

Du må ikke slutte å amme ved brystbetennelse (her kalt bb), og du kan ta antibiotika (ab) i ammeperioden. Du kan også ta paracet og ibuprofen hvis håndpumpinga eller sårheten generelt gjør vondt, ok ved amming. Vær også oppmerksom på at det er generelle ubehager ved utdrivingsrefleksen hos noen (stikker i brystet når baby begynner å svelge unna) eller ved vasospasmer (har med temperaturforandringer å gjøre, da blir gjerne puppen helt hvit eller lilla...) Begge er ufarlige, om enn plagsomme.

Får du influensafølelse, og røde felter på brystet etter klumper så må du til legen og få antibiotika.

Okidikey?

OG det er mange her som har vært igjennom dette og tar en prat når det er krise!

Skrevet

Hei

Du må bare fotsette å amme!

Bare pass på mellom hver amming at du lar litt melk være på brystborten og la brystvorten lufttørke.

Vist du får tak i så kan jeg anbefale deg å kjøpe eller finne albueskjell.

Slike som du vinner i fjæra.

Kok disse i ti min og la de tørke og kjøles ned.

Legg så et skjell over den såre/sprukne brystvorten og ha det på inne i BHen.

Hørest rasrt ut, men det hjelper.

Er det noe du lurer på skal du bare ringe ammehjelpen eller gå inn på hjemmesiden deres: http://www.ammehjelpen.no/

Lykke til med ammingen og den lille sønnen din:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...