Gå til innhold

Skal skal ikke, skal skal ikke....en tråd om å slutte å røyke...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg holdt ut i dag òg. Men regner med å begynne igjen og heller slutte når jeg har kontrollen på det selv. Slutter når jeg er ferdig med den røyken jeg har eller når jeg blir gravid, tar det som kommer først :-)

Annonse

jepp, tar en røykepause nå... men dere seriøst, jstopp meg, har vært å putta i handlekurv på babyplanet jeg.... bodyer og litt av hvert.... mørkt for meg, skal liksom sitte spire her nå tror jeg....

Annonse

Hei. Jeg skulle også slutte å røyke når jeg fikk positv grav.test. Men i 1.pp leste jeg boka til Alan Carr, og slutta... Nå er lillejenta snart tre år, og jeg har ikke smakt røyk siden... :o) Tror ikke at man greier å slutte å røyke når man er blitt gravid hvis man VIRKELIG ikke vil. Da er det jo mentalt så store opp-og nedturerøre alikevel om man ikke skal bekymre seg for røyksug i tillegg. Det sies vel at om man røyker så kan man også ha mindre sjanse for å bli gravid. Blodomløp og slimhinner generellt i kroppen blir jo betydelig redusert hos røykere,- men akkurat HVA det er som reduserer fruktbarheten vet jeg ikke. Bare at det er sånn.

Jeg har virkelig lyst på røyk noen ganger, men da tar jeg meg selv i nakken og tenker, hva i himmelens navn vil jeg tjene på å ta meg en røyk??? Det er jo godt bare i de knappe fem minuttene en sigarett varer..... Og det er dyrt... Ikke noe vinn-vinn situasjon nei :-)

Bare kast sigarettene (du VET at det ikke er unnskyldning at du har igjen mange sigaretter. Du VET at det ikke finnes EN ENESTE unnskyldning for å ta seg en eneste røyk til. Og må man lete etter unnskyldninger for å ta seg en røyk, da er det virkelig på tide å slutte)

Nei, jeg håper dette ikke blir for pekefinger. Jeg vet som eks-røyker at det ikke går an å slutte hvis man ikke selv vil. Også er det noe med det at hvis for mange maser om at man skal slutte, så føler de at de skal ha en del av Æren for å ha fått deg til å slutte med det også. Mens man som røyker føler at at man trenger all den æren selv for det lille helvete man må igjennom. For å si det sånn, en av grunnene til at jeg ikke har røyka igjen er min erfaring med å slutte å røyke...

LYKKE TIL: Og når du har slutta. Ikke begynn igjen da. Da må du heller legge til side de kronene en pakke røyk koster. Legg til side den summen hver gang du ville ha kjøpt deg en ny pakke hvis du hadde vært røyker igjen, og vent 3-4 måneder. Tell over gevinsten og KJØP DEG NOE FINT :o)

Hei du :-)

Jeg vet at hvis jeg røyker når jeg blir gravid, så VET jeg veldig godt at jeg slutter på sekundet når testen viser positiv. Det har jeg gjort 4 ganger før og kommer til å gjøre det igjen.

hehe, ja jeg vet at unskyldningen om at jeg har masse røyk her ikke duger ;-) Men vet enda ikke hva jeg gjør....men har enda ikke tatt en røyk, men om jeg skulle begynne igjen, så slutter jeg hvis jeg blir gravid.

Takk for innspill :-)

Så du ahr ennå ikke tatt en røyk? KJEMPEBRA!! Tror nok at hvis du greier å holde deg unna nå, så er det større sjans for at du greier å holde deg etter at fødselen er over også....

Hva er det værste med å ikke kunne ta seg en røyk da, eller har det kanskje gått så lang tid at det går litt bedre? Jeg drakk ENORME mengder kaffe jeg. Kaffe var før forbundet med røyking, men utrolig nok så hjalp den også mot røyksuget mitt :-) Håper virkelig du klarer å slutte. Du MÅ prøve å legge til side pengene du sparer når du ikke kjøper deg røyk. Jeg ble nesten litt rik jeg. Ca 200 kr i uka ble fort penger....... Og det ble raskt en viktig motivasjonsfaktor for meg, ja...

Nei, nå skal jeg ikke komme med fler råd. Du finner selv ut hva som vil være det beste for deg. Vi er jo alle forskjellige, og røykte av forskjellige årsaker. Måten å bli røykfri på vil derfor også være forskjellig.

MEN STÅ PÅ: Du har jo vært kjempeflink så langt. Jeg tror du er blitt ikke-røyker jeg :o)

Hei igjen :-)

Jeg har vært syk, og hver gang jeg er det, så røyker jeg ikke (blir mobbet for å være pingle røyker, hehe) Men når jeg blir frisk, så begynner jeg igjen. Men denne ganger er det litt anderledes, for jeg har planlagt å slutte når jeg var ferdig med de pakkene jeg har.

Det hjelper ikke noe særlig for meg å legge tilside penger jeg skulle brukt på røyk. Får røyk stort sett fra tax free....og jeg røyker "bare" 4 om dagen, så det blir ikke så mange kr i mnd. Men for andre er det et godt forslag, for nå er det virkelig dyrt med røyk!!!

Vi får se :-)

*men vet ikke om jeg tør å si det her inne hvis jeg begynner å røyke igjen*

Om du sprekker, så sprekker du. Men jeg tror ikke du gjør det jeg.. :o)

-så får det bli jeg som tar feil og ikke du som gjør noe galt hvis det skulle skje. Ha en kjempefin, røykfri dag. I morgen blir det ENDA lettere.

Hei Maja-mor

Jeg vil bare si at det ikke er så lurt å sitte å vente til du er motivert -for enkelte blir det faktisk aldri. (tro meg: jeg har ventet i 10 år på å få motivasjon til å slutte, men den dukket aldri opp)

Finn heller en dag du skal røyke (en fest du skal på om noen uker/mnd) Da har du noe se frem til. Da synes jeg iallfall det er enklere å slutte. Når dagen endelig kommer er stort sett røyk en nedtur og du har kanskje ikke så lyst på alikevel:-)

Ønsker deg lykke til:-)

For å være helt ærlig Maja, så syns jeg du skal vente med å slutte og røyke til du er 100% motivert for det.. Jeg har nemlig en svigermor som "slutter" stadig vekk uten å være motivert.. Hun sprekker etter TRE dager!! Så jeg syns du skal vente til du enten har en grunn for å slutte (......) eller at du er motivert nok ;)

Stor klem

Tusen takk for innspill alle sammen, dere kan jammen brukes til mye :-)

Jeg er enig med Trine, jeg kommer bedre ut av det hvis jeg slutter når jeg har planlagt det. Ikke noe poeng i å slutte når man stritter imot.

Men jeg ser dere andres poeng òg. Jeg har ikke røyka på 9 dager og er veldig godt i gang, men jeg vil slutte når jeg har gått tom og når jeg har lest gjennom boken...

Hei Maja-Mor:)

Først og fremst må jeg si du har vært veldig flink så langt! Kjempestolt av deg!!!!! Du sier at du ikke er motivert, men jeg får en fornemmelse av at du er litt motivert likevel siden du faktisk ber om råd her inne! Det er jo kjempebra!!!!! Og så kan du jo ta en dag av gangen. ikke si til deg selv at nå blir det aldri mere røyk! Det er jo trist tanke synes jeg. Har selv røkt i 10 år og har vært røykfri 1 mnd i dag:)

Jeg fikk jo litt hjelp med moralpreken da jeg lå på sykehuset for en mnd siden, hvor kegen sa at dersom jeg ikke slutter å røyke vil jeg ikke bli gravid. Jeg ble selvsagt sur på denne legen og jattet bare med for syns skyld! Hvorfor skulle jeg ha lyst å slutte å røyke når jeg lå der med knust håndledd lissom??????

Jeg hadde jo så masse tax-free røyk hjemme vet du:)

Men legen sa jo også at hånden ville gro veldig sent hvis jeg fortsatte å røyke, så jeg tenkte at jeg kan nå prøve å holde meg unna røyken og ta en dag om gangen. Da jeg var på kontroll 3 uker etter viste det seg at dette hadde god effekt. Hånden ser bedre ut enn forventet og 5 dager etter det igen så fikk jeg jo positiv test også:)

Så om du sliter med å finne en grunn: Det kan hjelpe deg å bli gravid hvis du slutter. Ikke vent til du evt blir gravid. Jeg tenkte også at jeg skulle vente til jeg ble gravid, men 17.pp tok det før jeg sluttet og det er jo litt rart at så fort jeg sluttet så satt spiren..... Det kan kanskje være en motivasjon for deg også?

Og uansett Maja-Mor: Om du skulle sprekke; hva så? Da er det jo bare å prøve igjen! Det værste som kan skje er at du må ha flere forsøk, og det er ikke så ille vel?

og du: hvis du bestemmer deg for å virkelig prøve å slutte anbefaler jeg deg å gi bort all røyken du har liggende. For når suget kommer er det mye lettere å kommee seg gjennom det hvis du ikke har noe liggende i hus.

Ønsker deg uansett lykke til jeg!

Stor klem fra meg:)

Hei både røykende og ikkerøykende damer!

Det er jammen mange ulike meninger og synspunkter på dette med å slutte å røyke. Jeg storrøyka i mange år, før jeg tilslutt greide å slutte for noen år siden. Og jeg pleier å si at når jeg kunne greie det, da kan alle greie det! Jeg røyka utrolig mye, og hadde ikke troen på at jeg skulle klare å slutte, selv om jeg ville det inderlig.

Jeg tror det med motivasjon er individuelt, noen må være 100 % motiverte, mens andre aldri kommer dit. Jeg var ikke motivert i det hele tatt til å slutte. Jeg sa til meg selv at jeg skal "holde meg" i dag. Dagen etter fant jeg ut at jeg kunne klare å holde meg den dagen også, og når jeg hadde klart det, greide jeg hele helga. Slik fortsatte jeg, og etter ca. ett år begynte jeg å si for meg selv at jeg hadde slutta å røyke, ikke bare holdt meg.

Dersom jeg hadde hatt som mål og aldri mer røyke fra dag en, kunne jeg gitt opp med en gang. Jeg måtte venne meg til det før jeg kunne si at jeg hadde slutta.

Jeg tror at alle må finne sin egen måte å gjøre det på. Dette er min, og det fungerte for meg. Har ikke tatt ett trekk på 4 år nå. (uteom litt sigar på nyttår da!!)

Lykke til majamor og dere andre som har planer om å slutte, jeg er sikker på at dere kan greie det!!

Og husk- for hvert forsøk du gjør, uansett om det mislykkes, så er du et skritt nærmere målet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...