Gå til innhold

Noen spm :) Hadde vært flott med svar


lioevr- Verdens lykkeligste

Anbefalte innlegg

1. Hva regnes egentlig som å ta det rolig de 3 første mnd? Jeg jobber i barnehage. Vil det da si f.eks å ikke løfte ungene?

 

2. Er det farlig med varme bad?

 

3.Hva slags fisk/ sjømat er det jeg skal holde meg unna?

 

4. dekker jeg det man trenger med folat, multivitaminer og sånne ekstra sterke omega3? (de røde)

 

5. Hvordan kan jeg trene nå? Bare gå turer?

 

6. Finnes det noen midler som hjelper mot sure oppstøt?

 

7. Noen i Oslo området med termin mai/ juni her?

 

*førstegangsfødende*

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å svare :-)

 

1. At du tar ting i det tempoet kroppen din tillater det, man blir ofte fortere sliten når man er gravid og da skal du ta hensyn til dette og ikke presse deg. Du kan godt løfte på de minste barna, men jeg ville kanskje unngått å løfte på de over 4 år med mindre det var krise (selv bærer jeg endel på 2 åringen min men løfter ikke han på 4 år siden han er så stor for alderen), er ekstra viktig at du løfter riktig. Lytt til kroppen enkelt og greit, trenger du en liten hvil på 10 min så ta deg den hvilen, snakk med arbeidsgiver og avlys fester og avtaler vis du føler deg veldig sliten med god samvittighet, hvil deg heller litt ekstra hjemme. Etter første trimester kommer ofte energien tilbake igjen :-)

 

2. Her strides de lærde. Før ble det sagt at det var viktig at gravide unngikk varme bad, badstuer og tok febernedsettende ved feber, men nå er det vist ikke så farlig likevel, så neimen om jeg vet. Jeg for min del tapper litt kaldere vann i badekaret enn til vanlig. Fortsatt varmt, men ikke "glovarmt".

 

3. Som gravid er det anbefalt å holde seg unna ferskvannsfisker på over 2 kg (tror jeg det var), dette pga noe med mulig tungmetaller. Er litt usikker her, spiser ikke fisk selv så jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette. Vær også varsom når det gjelder sushi. Ellers kan du spise sjømat, untatt blåskjell, som du lyster.

 

4. Ja. Bare pass på at du ikke får i deg for mye A og D vitaminer, det kan faktisk være skadelig med for mye av disse også. Så lenge du spiser variert så holder det sikkert med bare folat og omega3 nå.

 

5. Du kan trene selv om du er gravid, men det anbefales vel å holde seg unna kampsort og ballsport hvor en kan riskikere slag eller ball i magen. Du kan ellers trene som normalt så lenge det føles bra, men som sagt i punkt 1, dette er ikke tiden for å presse seg selv. Stopp når du blir sliten og drikk mye vann underveis! Etter 1.timester skal du ikke trene de rette magemuskelene, men du kan fortsatt trene de skrå.

 

6. Ja masse, spør på apoteket. Vet de har link, men er usikker på om det kan tas av gravide, det finnes egne halsbrann midler som passer for gravide, men disse er mest beregnet på halsbrann som blir forårsaket av stor livmor, altså i 3.trimester.

 

7. Det kan jeg ikke svare på ;-)

 

Klem fra en tredjegangsfødende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... prøver...;-)

 

ang løft av ungane vet jeg ikke, men jeg antar at dette er greit? jeg har selv en treåring, og har veldig svårt å tro at alle som er gravide for andre gang ikke bærer rundt på barna sine? - men for sikkerhetsskyld så spør legen ved kontroll..

 

Har hørt at man skal undvike bobblebad pga varmen, så for varme bad er nok ikke så lurt.

 

All fisk og sjømat bør være kokt/stekt dvs. hold deg unna gravet/røkt laks. Hadde også vært veldig forsiktig med ferskvannsfisk.

 

Folat, multivitamin og omega3 dekker det du trenger. senere i svangerskapet kan det hende du trenger jern, men da vil legen gi beskjed om dette etter blodprøve.

 

Du kan i stort sett trene som før, men ikke slit deg ut fullstendig og si ifra på treningssenteret så legger de om øvelsene slik at det passer.

 

Ved halsbrann/ sure oppstøt kan jeg anbefale samarin eller link. Ved slutten av svangerskapet kommer du merke dette enda mere, og blir det illeså gjør som meg... før leggetid en link på hver side i munnen;-)

 

Sorry, ikke Oslo men Fredrikstad på meg...

 

Håper dette var til litt hjelp da! bare spør hvis du lurer på noe, så gjør vi så godt vi kan;-)

 

Lykke til med spiren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til et lite foredrag Alva :)

Jeg kan ikke så innmari mye om dette. Må jo bare spørre.

 

Men du..

Det er ikke noe gæli hvis jeg får vondt av å sitte for lenge?

Det setter seg i ryggen og nederst i magen.

 

Blir sikkert litt vel fort bekymret her, men føler at jeg må spørre alikevel. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen.

Er så godt å få hjelp her. Da slipper jeg å løpe ned legen flere ganger om dagen. he he.

Er ikke bare bare dette, ble veldig mye å tenke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, det håper jeg da ikke, for jeg har det på samme måte ;-) Man skal ha litt vondt i mage og rygg, eller ikke skal, men er helt normalt, ting og tang vokser jo der nedi og man merker det nok ekstra godt når en sitter og slapper av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

På besøk fra 2.trimester jeg da...

 

Ang løft så kan du løfte normalt helt til magen er i veien. Jeg jobber i b.hg med funksjonshemmede (MYE løft av tunge 4 og 5-åringer) ,har vært i fin form hele tiden, og jobber fortsatt fullt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :)

takk for at du beroliger alva.

hakke vært med på dette før jeg vettu :-p

Men det driver å ståler liksom ned i venstre lår, via hoftebeinet også.

sjkønner ikke noe. he he.

prøver å stå og gå så mye som mulig. vet jo at det er bra.

gleder meg til legen den 10. skal bli deilig å få bekreftet og bli beroliget.

kjenner jo på meg at jeg er gravid, men noen ganger kjennes det ut som opptakter til mensen, og da blir jeg virkelig redd.

vi ønsker dette så innmari, og håper virkelig ikke at jeg får ennå en SA.

 

kunne ikke jeg lagt deg til på msn?

er litt fra og til her, glemmer så fort hvilke tråder jeg snakker i *smile*

 

skal iallefall kikke litt på film nuh.

ha en kjempefin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så godt å høre.

hvordan går det med fosteret?

begynt å sparke enda?

 

gleder meg sinnsykt til jeg opplever det selv.

samboeren er helt gira og skal lytte på magen hele tiden.

prøver å forklare at det ikke skjer noen store greier ennå, sånn sett.

he he. er bare glad han er glad da :-p

 

Når har du termin?

 

Masse lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...