Gå til innhold

er det slik at?

JANNE-F

Anbefalte innlegg

-vist man melder seg arb ledig så har man krav på barnetrygd? jeg er selv arb ledig men går på arbeids rettet attføring og det hjelper meg ikke når jeg får barnet. er det ikke slik at engansstønaden får man uansett arbeidssituasjon, mener at jeg leste det. lurer på hva jeg skal gjøre, får meg ikke jobb noen plasser......... er 12 uker på vei så noe må jeg gjøre ang den regelen med at man må ha hatt inntekt de 6 av de 10 siste mnd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Barnetrygd er noe alle får. Dersom du er alene om omsorgen,får du for ett barn mer enn du har.All skattbar inntekt er med på å danne fødselspenger,men om du ikke har tjent mer enn en viss sum(vet ikke hvilken sum trygdekontoret regner ut ifra)så får du en engangs-stønad på rett over 30'000. Du kan også søke på overgangs-stønad.

• 3 uker senere...

hei. Yrkesrettet attføring gir ikke rett på fødselspenger i det hele tatt. Det eneste man har rett på da er engangsstønad. Om ikke samboeren/mannen din tjener nok til livsopphold for dere alle sammen, må du søke hjelp hos sosialkontoret. (men det kan du ikke gjøre før du er i selve krisesituasjonen) Kontakt sosialkontoret og be om å få vite Livsoppholdsatsen for folk i din situasjon, Men; hvis du er enslig forsørger har du rett på en god del ytelser som gjør at du vil klare deg veldig bra. Helt sykt, men slik er det. Yrkesrettet attføring er blandt de to ytelsene en mottar som ikke gir rett til fødselspenger. Alle de andre ytelsen gir rett til det. Helt sløkket.

Utfyllende informasjon finner du på Trygdeetatens nettsider.

De ulike stønadene

Overgangsstønad. Er støtte til livsopphold, i dag er beløpet på 7568 kroner i måneden. Stønaden gis som hovedregel i tre år, men kan på visse vilkår forlenges.

Merk: I den grad du mottar lønn/fødselspenger kan dette føre til trekk, eller bortfall av overgangsstønaden. Tjener du under 50 % av grunnbeløpet (24.545.-) per år, får du overgangsstønad i tillegg til lønnen. For hver krone du tjener over dette beløpet i året, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre.

I vårt eksempel vil Dandy derfor få redusert sin overgangsstønad.

Tjener du 252.000 kroner, eller mer per år, faller overgangsstønaden helt bort.

Kontakt Trygdeetaten for mer informasjon.

Stønad til barnetilsyn. Kan gis når du må overlate barnet til andre på grunn av arbeid, eller utdanning. Stønaden gis vanligvis til barnet har fullført fjerde skoleår, men kan forlenges. Merk: Du må dokumentere utgiftene, og får dekket 70 % av disse opp til et maksimalbeløp. Maksimalbeløpene er 2496 kroner i måneden for ett barn, 3256.- per mnd. for to barn, og 3690 per mnd. for tre/flere barn.

Tjener du mellom 294.540 og 392. 720 i året, blir stønaden halvert, tjener du over dette mister du stønaden til barnetilsyn.

Utdanningsstønad. Kan gis dersom du tar nødvendig utdanning/opplæring for å kunne forsørge deg selv ved eget arbeid. I kravet om "nødvendig utdanning" ligger det at stønaden ikke gis til de som allerede har opparbeidet seg en viss yrkeskompetanse. Gis vanligvis for yrkesutdanning opptil tre år. Stønaden dekker utgifter til kurs, skolemateriell, reiser osv.

Stønaden gis kun så lenge du har rett til overgangsstønad.

Tilskudd til flytting for å få jobb. Må du flytte for å få deg jobb, kan du få dekket flytteutgifter. Flyttetilskuddet gis så lenge du har rett til overgangsstønad, eller innen seks måneder etter at overgangsstønaden har falt bort.

Barnetrygd

Barnetrygden utgjør idag 972.- per måned per barn.

Utvidet barnetrygd til aleneforeldre. Som aleneforelder får du barnetrygd for ett barn mer enn du faktisk har.

Her har Dandy ett barn, og får altså støtte for to. Dette utgjør totalt 1944 kroner i måneden. (972 *2)

Småbarnstillegg. Gis når barnet er mellom ett og tre år. Beløpet er på 657 kroner i måneden. Gis fra og med måneden etter at barnet har fylt ett år, og til og med den måneden det fyller tre år.

Ekstra småbarnstillegg. Gis til aleneforeldre med barn fra null til tre år. Du må også oppfylle vilkårene til utvidet barnetrygd, og samtidig ha rett til uredusert overgangsstønad.

I vårt eksempel vil altså ikke Dandy, som aleneforelder, ha krav på ekstra småbarnstillegg det første året.

Barnebidrag fra far eller mor:

Den av foreldrene som ikke bor sammen med barnet, skal betale barnebidrag.

Dere kan fritt inngå avtale om bidragets størrelse, men hvis dere ikke klarer å bli enige, kan dere be trygdekontoret om å fastsette bidraget.

Dersom bidragets størrelse fastsettes av det offentlige, vil det utgjøre en viss prosentdel av bruttoinntekten (+netto kapitalinntekt over 10.000 kroner) til den bidragspliktige. Satsene er:

Ett barn = 11 % prosent

to barn = 18%

tre barn = 24%

fire, eller flere barn = 28 %

Forholdet mellom overgangsstønad & barnebidrag

Krever du overgangsstønad, skal trygdekontoret fastsette barnebidraget, eller vurdere å øke et bidrag du allerede får. Folketrygden har da rett til deler av barnetrygden

haaper dette hjalp deg litt.

hentet fra www.dinepenger.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...