Gå til innhold

Gratulerer til september-stjerna!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding fra Anette fredag:

"Martine ble født kl 12.37, etter 40 timer med rier. Etterpå fikk jeg full narkose og opererte bort morkaka som ikke kom av seg selv. 52 cm og 4.560 gram."

Gratulerer så mye, Anette! Hørtes ut som en tøff fødsel, og kan tenke meg at du er godt fornøyd med at det hele er over! Min fødsel blir jo rene pusling-fødselen i forhold!!

Gleder meg masse til å hilse på Martine - det gjør lille T også.

Lille T er en veldig snill fyr og alt går kjempefint her hjemme. Selvsagt blir det mindre søvn, men det går over all forventning.

Masse lykkeønskninger fra Tonis og Lille T (jada, han får snart navn...)

Skrevet

Gratulerer så masse med Martine!!! :)))

Blir morsomt å hilse på nykomlingene.

Skrevet

Hei, Anette! gratulerer masse med Martine!!! Det høres ut som ei koselig lita tulle!

Høres ut som en kjempetøff fødsel, ja? Hvordan gjorde de det med den opereringa? Ble det snitt i magen? Jeg skjønner ikke...hm, uansett hørtes det ikke ut som det var så lett, dette,...stakkars deg! Er det godt å være ferdig?

Mini-Smurf ligger på armen til pappa og venter på at flaskematen skal bli passe varm, det er ikke morsomt å vente, skal jeg si; så jeg håper for begge deres del at du får til amminga og ikke minst har nok melk!!!

Skrevet

Gratulerer så mye!!!jada, er så misunnelig atte :0)

Skrevet

Gratulerer så mye med september-barn! Den nicken din slo virkelig til.... Tror også jeg ville sett stjerner etter 40 timer med rier.... Huff, du fikk virkelig gjennomgå. -Og så blei det ei jente, ei virkelig STOR jente. Du innehar foreløpig rekord. Blir store barn på hele gjengen og de blir bare større og større.... Uæææh! -og jeg som skal ha sist.....

Kos dere masse alle dere som har fått nurkene deres, og så ønsker jeg lykke til til Florry som definnitivt blir neste.

Skrevet

Hei og gratulerer SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye med den lille prinsessa!!

Det er bare så gøy å høre om babyene som kommer som perler på en snor her! Huff, du må ha hatt en tøff fødsel, Anette, håper du er i god form nå etterpå da! Men hun var jammen stor! Det er så rart, jeg var på 6-ukers kontroll med Emma nå på torsdag, og da veide hun 4700 gram, var 55 lang, og 38 rundt hodet..Det kunne liksom vært like stort som enkelte er ved fødsel...grøss og gru, jeg synes det er ufattelig at det går an! Men du har vært flink, Anette!! Jeg ønsker dere alt godt, så håper jeg at vi ses på treff den 11.? Martine var et aldeles nydelig navn, da!! Det var på favoritt listen min også når vi skulle velge navn...

Kos dere med den deilige babytiden! Den går så utrolig fort...

Skrevet

Gratulerer så mye med stjerna di, Anette! Godt å høre at du slapp å vente til oktober. Men skrekk og gru for en fødsel! Håper formen din er bra ellers og at vi ses den 11. med lille Martine som en av gjengen :-) Lykke til videre!

Florry: nå er det din tur! Vi vet jo alle at du godt kunne tenke deg og få redusert magen og økt antallet barn så fort som mulig! ;-) Håper det går greit for deg og at den lille kommer snart. Lykke til!

Alle dere andre: Lykke til videre med de små som er ute og de som er inne fortsatt!

Skrevet

Her var det stille om dagen gitt!

Jeg lurer på en ting i forbindelse med treffet neste onsdag. Jeg kan godt ha det hjemme hos meg, men det passer så utrolig mye bedre å ha det på dagtid enn kvelden... Men det passer sikkert dårlig for dere som ikke er ute i permisjon ennå?? Så hva sier dere: Skal vi ha det her på dagtid, eller skal vi ta en siste gang på Barolo på kvelden?

Ellers går det veldig bra her hjemme. Litt lite søvn og mange bekymringer blir det jo selvsagt... I dag mistet Lille T restene av navlestrengen sin, og jeg fikk helt hetta da jeg så hvordan det så ut under. Stygt sår (i mine øyne) med puss og gul guffe, i tillegg til at det stinka skikkelig. Samboeren måtte komme hjem fra jobb og jeg ringte både føden OG helsestasjonen. Begge steder mente navlen var HEEELT normal ut fra min beskrivelse... Det mente samboeren min også. Huff, så det er ikke bare-bare å være bekymret nybakt mor gitt!!

Anette - har du kommet hjem fra sykehuset eller? Hvordan er formen din?

Og florry - hvordan går det med deg?? Ingen bebiss ennå?

Og dere andre som venter - hvordan er formen deres?

tonis

Skrevet

Hei og hå!!

Her hos megskjer det ingenting desverre. Var på kontroll idag og fikk beskjed om at jeg nok må forvente overtid... så der har dere meg :0)

så nå er jeg egentlig litt sur og skal stappe i meg en sjokolade eller to og finne ut hvordan jeg skal få de nærmeste dagene til å gå!!

Skrevet

Hei hei jenter!

Tusen takk for all omtanke! Fikk tårer i øynene igjen, det er visst ingenting som skal til lenger før jeg får det...

Jeg kom hjem på onsdag, 4.okt. Hadde en dag lenger på sykehuset pga hvordan ting har vært.

Skriver "kortfattet" om min fødselsopplevelse her, for jeg kommer bare til å begynne å gråte hvis jeg skal fortelle alt på neste treff...:

Jeg begynte med rier onsdag kveld, og disse varte som sagt i ca 40 timer før vesla kom ut. Men mine rier var dårlige, kom liksom ingen vei. Reiste på sykehuset torsdag morgen, hadde kontrolltime da. Så ble jeg skrevet inn. Riene var der hele tida, med 10-15 min mellomrom. Men de ble ikke sterke nok. Fikk ristimulerende akupunktur uten at det hjalp. Torsdag kveld ville jordmora sette meg igang, men overordnet lege ville ikke. Og riene ble vondere og vondere, uten at det åpnet seg noe særlig. Kl 00.30 gikk jeg i badekaret, og det hjalp litt. Men oppe av karet igjen ble det like vondt. 05.45 ble det endalig bestemt å ta vannet.Det hjalp litt, men det var fortsatt bare 5 cm åpning. Til slutt fikk jeg drypp, tror det var i 9-10-tida. Og det satte sving på sakene! Da måtte jeg ty til lystgassen. For en genial oppfinnelse! Kl 12.37 var hun ute.

Så begynte det kjipe, som jeg føler at jeg absolutt ikke trengte da. Morkaka ville ikke løsne. Flere leger prøvde i 45 minutter å få den ut, uten hell. Så bar det ned på operasjonsstua, og jeg fikk full narkose. Det eneste jeg vet om operasjonen er at de brukte hånda til å dra ut morkaka... (Skal ha samtale med jordmora på søndag for å snakke om fødselen) Alt dette førte igjen til blodtap, jeg mistet over 1 liter blod. Jeg ble liggende på intensiven til overvåkning til kl 18.30. Da kom jeg på rommet og fikk endelig se igjen Martine og Thomas. Men jeg kunne ikke gå ut av senga. Sånn ble jeg liggende til lørdag ettermiddag, først da klarte jeg å reise meg uten å svime av.

Ammingen ble selvfølgelig bare trøbbel pga situasjonen. Hun ville ikke suge siden det hadde gått så lang tid. Jeg måtte pumpe for å stimulere, uten at det kom noe særlig. Dette har igjen sammenheng med blodtapet.

Søndag var jeg enda slappere enn dagen før, og mandag var verst. Da fikk jeg blodoverføring. En liter blod hjalp veldig, og tirsdag var en veldig bra dag for meg. Men jeg sleit fortsatt med amminga. Måtte vekke Martine hver tredje time, veie henne før og etter måltid, og jeg sleit virkelig med å få henne til å suge. Hun gikk ned 10% av fødselsvekten, så det var viktig å få opp vekten igjen.

Torsdag reiste vi hjem, hun har lagt på seg igjen og suger bra selv.

Hjemmetilværelsen er koselig, men spesielt. Lite søvn om natta har jeg blitt vant til, og det går i spising og bæsjing. I natt har jeg hatt sinnsykt brystspreng, og det bare drypper og drypper. Trodde jeg skulle få hjelp av henne til å tømme for melk, men hun er plutselig dårlig på å suge igjen. Men det går seg vel til...

Håper jeg får til å komme den 11.oktober, men vil ikke love noe.

Anette

Skrevet

Hei Anette!

Så fint at du er hjemme igjen! Og det er beundringsverdig at du fortsatt prøver å amme... stakkars stakkars deg, for en tøff fødselopplevelse du må ha hatt... Jeg skriver bare kort her nå, Emma henger nemlig i puppen her samtidig...

jeg ville bare ønske deg masse lykke til videre, og nå håper jeg alt går bra fremover! Jeg håper virkelig du kommer på onsdag, men om du ikke gjør det skjønner jeg jo det også godt... og siden det er litt tøft for deg å snakke om fødselen, skal vi ikke bringe det på bane heller. lykke til på jordmorsamtalen!

Klem Mona og Emma

Skrevet

Ja, det der hørtes veldig, veldig tøft ut! Ingen fødsel er lik - det er helt sikkert!!

Må si at du har vært utrolig, utrolig flink, Anette! Martine skal være glad som har en så tøff mamma:-)

Når det gjelder onsdag så foreslår jeg at vi møtes på Barolo kl 18, en siste gang? Høres det greit ut eller? Fant ut at det kanskje blir litt stress å ha det her hjemme akkurat nå. Lille T - som har fått navn - han heter Torbjørn! (men vi kaller han stadig for Lille T...) er litt ustabil i søvnen. Noen dager er han flink og sover masse, andre ganger sover han en time av gangen og skal ha pupp HELE TIDEN. Det er litt slitsomt... Var innom føden for å veie han her en kveld, og han hadde gått opp fint i vekt. Jordmora vi prata med mente at han kunne ha økedager de dagene han bare ville ha pupp og ikke ville sove noe særlig. Men i helga har han heldigvis vært en liten gullunge:-)

Neste treff kan vi ha hjemme hos meg - jeg lover:-)

Tonis

Skrevet

Hei, alle sammen!

Anette, du er ei fantastisk jente! ! Hørt på makan til tøffe dager...Da er det godt at strevet også inneholder ei lita prinsesse! Så flott at du får til amminga, selv om det er litt strev. De fleste har visst litt strev, har jeg hørt. Hva strevet innebærer er ikke godt å si. Smurfen min har endelig begynt å suge direkte på puppen, men det går i flasker likevel, hun er liksom ikke helt fornøyd med puppen, dessverre. Hun må vel suge litt annerledes og har vel ikke tid og tålmodighet,da, når sulten er som verst...? Virker også som det er lite melk der når hun er "på", mens når hun ikke er så intersessert,så renner det bort. Ikke så artig for mammaen hennes, men jeg prøver å tenke på at pappaen hennes har fått et nærmere forhold til henne gjennom melkeflaska, og det oppveier en hel masse. Det er viktig å lete etter det som fungerer og ikke henge seg opp i de andre tingene, har jeg funnet ut.

Lykke til med de første dagene, virkelig!

Må skrive resten senere, er ei sint lita jente på armen min....

Skrevet

Hei, igjen!

Nå er det rolig her igjen, sulten er stillet...

Tonis!

Vel, tenkte å bemerke det fine navnet dere har valgt!, ..det har vi også så vidt lukta på, Tonis! Vi landa på Vebjørn, etter å ha tumlet mellom to navn som var litt mer i sikte enn de andre vi var innom. Torbjørn og Tormod var et par av de navnene vi var innom og smakte på, men ikke fant helt "tonen" med..., vi syntes det var virkelig vanskelig med guttenavn. Så det var deilig å få jente. Med det navnet vi har valgt til tulla vår nå, blir det vel enda vanskeligere med guttenavn senere, hahaha....

En helt annen ting. I morgen mandag er det treff på helsestasjonen kl. 13.00 Skal prøve å komme meg dit. Hadde vært kjekt å se de kjente fjesene der, altså dere! Tenkte at det var ålreit å få med seg litt fakta om nyfødte...

Dagene er litt mer ...eh..spontant lagt opp nå. Kjenner meg så¨igjen i dere andre, F,eks Mona og Tonis, selv om det er noen forskjeller også, ammer jo ikke og har dermed ingen som akkurat henger så veldig i puppen, men...

Gleder meg til å treffe dere igjen, enten det blir i morgen eller onsdag eller begge dagene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...