Gå til innhold

Når kommer øyenfargen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet når man kan se hva øyenfargen blir? Lille perlen min har hatt blå siden fødselen og er nå åtte uker. Kan de fortsatt bli f. eks. brune?

Skrevet

Hei. Det sies vel at øyenfargen først stabiliserer seg rundt ett år, noen tar det lenger tid med, men hvis barnet får brune eller grønne øyne, tror jeg at de ganske tidlig vil få en litt annen blåfarge på øynene (som ikke er like blå på en måte, de er mørkere og mer ubestemmelige i fargen). Jeg tror at hvis perlen din får brune øyne, så vil du nå kunne se anntydningen av det på henne allerede (noen har fått brune øyne allerede når de er 8 uker). Har hun samme blåfargen som andre babyer på samme alder?

Skrevet

Takk for svar;) Jeg synes de er ganske tydelig blå nå, kan ikke se noe brunt iallefall. Er jo det samme for meg hva hun får til slutt,men spennende og følge med! Jeg har blå, far har grønne, men hun har helt svart hår og vi har mange med brune øyne i familien.

Skrevet

Uten å ha sett henne, så ville nok jeg da tippe på at hun får blå øyne.

Skrevet

Har bare hørt at man ikke kan se dette før i ett års alderen...

Min frøken på 2 mnd er blitt litt lysere i øyenfargen synes jeg! Pappa'n har blå øyne (verdens fineste) og jeg har grønne med gul ring rundt pupillen. Er veldig spent på hvilken farge hun får. Håper på blå, men det finnes brune øyne i slekten også, og det hadde jo vært fint det og.

Skrevet

For de som måtte tro det:

Alle barn blir IKKE født med blå øyner...!!

Snuppa hadde mørk brune øyner når ho var født, og har det fremdeles nå(nesten 10 mnd).

Skrevet

Martin hadde også brune øyne når han ble født. nydelig.

Skrevet

Hm...går ikke grønne øyne under blå? Og er det ikke sånn at om begge foreldre har blå øyne så kan de ikke få unge med brune øyne selv om feks besteforeldrene har brune? For for at det skal bli blå så må man vel være blåblå? Pga brun er dominerende.

Hm..husker ikke helt det med arv....hehe,men bare noe som poppa opp i hodet nå..

Jeg har brune øyne, samboern blå.....Lillegull hadde litt mørke øyne i starten, men nå har han knallblå øyne (9mnd) så det ser ut som om det blir blå her.

Skrevet

Grønt er å betrakte som at man er bærer av brunt. Da kan de faktisk få et barn med brune/grønne øyne.

Skrevet

hvis en av foreldrene har burne og bærer brun/brun gen så får barna også brune øyne...men har h*n brun/blå kan barna få blå....

Skrevet

Det finnes jo unntak hele tiden, men de eksemplene jeg har...

Mine foreldre har brune øyne, av fire barn har da tre brune og en blå øyne. Datteren til min far sin samboer har grønne øyne og av fire barn har en brun-grønne øyne.

Mens foreldre med helt blå øyne kan ikke få brun/grønnøyde barn. Men om man er bærer av brunt, så trenger det ikke å slå mer ut en en liten brun flekk på irisen.

Skrevet

Foreldrene mine har blå og grønne øyne. Mine to brødre har brune øyne og jeg blågrønne... Vet ikke om det går an å si noe bestemt at dersom begge foreldrene har blå øyne så blir det slik hos barna også. Litt rart det der. Vil tro at øyenfargen til besteforeldrene også spiller inn. Jeg venter spent på å se hva gutten min får. Han har nå gråblå øyne og er snart 8 uker...

Skrevet

tror det varierer veldig hvor lang tid det tar, og jeg har lest at det kan skifte fram til 2 års alder.

datteren min er snart 1 år og øynene er nå brungrønne.de fleste har trodd at hu alltid har hatt brune, men de var blå( med litt grønt) fram til hun var 6-7 mnd...men de har aldri vært klart blå, mer grumsete på en måte...og veldig mørke.

Skrevet

Lucas begynte få brun øyenfarge når han var 6 uker han, man ser det ikke så godt, men innerst rundt puppillen begynner fargen først og brer seg mer og mer ut i øye.. Nå er Lucas 4 mnd og 2 uker og fargen har kommet litt lengre ut, sånn at nå ser vi at øynene holder på å bli brune.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...