Gå til innhold

hvordan varme opp mm raskt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har lest at man ikke skal varme i mikro, men hvordan gjør man det raskest, kan man holde flasken under rennende varmt vann? Har så lite erfaringer med dette, håper noen kan hjelpe.

Skrevet

Morsmelk skal ikke være over 40 grader, da dreper en antistoffene. Det lureste en kan gjøre (og det gjorde de på det sykehuset jeg var på også) er å holde melkeflasken under rennende varmt vann samtidig som man rister på den. Bare holder man den der, blir jo melken som ligger ytterst svært varm, men ikke melken inni flasken. Rister man på flasken mens man varm,er den fordeler varmen seg fint. Kjenne på melekn underveis om den er passe.....

Skrevet

takk for svar, da gjør jeg det :)

Skrevet

hvorfor ikke micro da?

Skrevet

???

Skrevet

hmm har alltid varmet mm i mikroen..

Skrevet

Har vi også gjort de siste dagene!

Så?

Skrevet

Jeg har alltid varmet i micro. Men mange snakker om disse farlige strålene i micro`n......

Skrevet

strålene i microen er ikke farlige. Men det er det at mm inneholder antistoffer og "levende" celller som blir ødelagt når de varmes i microen.Derfor skal ikke mm varmes i micro. Mme kan derimot fint varmes i micro....

Skrevet

Men da blir jo disse ødelagt i frysern også da? Vi koker jo ikke melken, bare varmer den!!!! Nei, vet ikke helt om jeg tror på dette!

Skrevet

Fant dette på ammehjelpen.no:

Oppvarming av morsmelk

"Fersk og tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes hvis ikke alt drikkes opp. Varm opp små porsjoner om gangen så blir ikke svinnet så stort.

Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.

Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Den varmes best i lunkent vannbad."

KIlde:

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=173

Skrevet

Jeg koker opp vann i vannkoker jeg, og varmer flaska i vannbad. Blir perfekt varm i løpet av et par minutter da.

Skrevet

#Hege# har rett - og til nestemann så er det altså sånn at en del kjemiske forbindelser (i dette tilfellet antistoffer) i melka tåler mange kuldegrader, men ikke temperatur over en viss grense.

MME i mikro og MM i vann

Skrevet

Morsmelk skal ikke varmes i micro, da ødelegges antistoffene i den.

Ang. varme av mm så er det best å varme den under rennende varmt vann samtidig som en rister på flasken. Da fordeler varmen seg fint. Viss en varmer i vannbad blir den ytterste melken i flasken veldig varm(over 40 grader), og den innerste kald. Rister en på flasken etter å ha varmet opp fordeler temperaturen seg og den blir akkurat passe-MEN en har "ødelagt" halve melken pga. halve melken ble over 40 grader.

Så varm under rennende varmt vann SAMTIDIG som man rister flasken :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...