Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Må bare få si en ting: Dere som sier at dere ikke "klarer" å slutte å røyke. Hva med å sitte å ha så vodt som det kan være når kroppen skriker etter nikotin - og spare sitt dyrebare barn all skaden - istedetfor å dekke ens egne skrudde behov?? Jeg vet selv hvor jævlig det er å slutte å røyke, men bør vi ikke gå igjennom det helvete det er, istedenfor å la barnet lide for vår dumskap? Det er så egoistisk at jeg har ikke ord for det!! Vi vet jo alle som har røykt, at det verste er over i løpet av noen dager. Etter 14 år som røyker var det ikke engang et alternativ for meg å fortsette å røyke etter jeg ble gravid. Det burde det ikke være for noen av dere andre heller!! Når vi vet det vi vet, og allikevel setter vår egen "velvære" foran vår babys, da er det noe som virkelig skurrer et sted!! Også seier en del av dere "ja, men ikke døm oss, det er ikke så lett. Det kan være mange grunner til at vi røyker, som du ikke har noe med!" Ingen grunn er god nok, til å gi sin baby kramper og skader! Jeg vet at ikke det er lett, men gå heller igjennomm et par ukers helvete - istedetfor å la deres barn gjøre det for dere!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Mange som følte seg truffet ? Det pleier jo å være respons på røykeinnleggene;)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Kanskje folk har hørt det før!!?
Bea80 & Gullgutten Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Helt enig, ALLE burde slutte å røyke når de ble gravide....og helst før. Alle er livredde for løsemidler, mat, trafikk o.l. som kan skade babyen i magen, men hva med røyken, den er enda farligere enn alt det andre til sammen....... halvparten av alle som røyker dør av røyking.....det vil si at for hver person som dør i trafikken, dør 4 av røyking..............Har dere noen gang tenkt på d????????? Har selv røykt i 10 år, men klarte med et helvete og slutte å røyke....Det var ikke lett, men det var definitivt verdt det! Har ikke tatt et eneste trekk etter at jeg ble gravid, selvfølgelig har det fristet, det skal jeg ikke påstå at det ikke har. Men gu så viljesterk en blir når en har andre enn seg selv å tenke på..............Stå på alle som vil/holder på eller har sluttet....Det er en fin belønning til slutt. Røykesuget forsvinner faktisk.
Love2bemom Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Folk er vel lei av å høre det...? Men egentlig kan det ikke sies for ofte.kanskje det er det som skal til for noen,en slags "wake up call"? For der det noe vi menneesker er BEST til så er det "fortrenge"og tenke:det skjer ikke meg osv. Men vi kan ikke styre andre...får bare håpe de klarer å slutte! Men et utrolig bra argument som du skrev : At vi kan gå igjennom et par uker i helvete-istedenfor at barna våre skal gjøre det for oss.For det er jo faktisk slik...klarer ikke mor å stumpe røyken,så er det den lille som tar støyten. Og ellers i livet ville vi jo gått gjennom ild&vann for våre barn,ofre alt som er å ofre for at barna skal ha det best mulig.
chill+enda en til Skrevet 30. september 2006 #6 Skrevet 30. september 2006 Da får folk bare være lei av å høre det. Virker ikke som om å det går inn bestandig uansett.. For det er INGEN problem å slutte å røyke. Jeg gjorde det selv. Etter ti år. Kuttet ut på dagen da jeg sto med en positiv test i hånden. Har ikke rørt tankene mine å ta så mye som et trekk etter det. Og da sitte å høre på folk som bare MÅ røyke selv om de er gravide.. fytti.. kjenner jeg blir kvalm.. Det er babyen dette går utover, og ditt eget barn er vel for søren verdens beste grunn til å la være å ta seg en røyk?!!!! Var ei som fortalte meg at hun ikke sluttet da hun ble gravid. Og hun ble så sint da hun fikk masse stygge blikk da hun sto og nøt sin røyk med sin høygravide mage.. Eeeeh..?..
25 år gammel mamma Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 Alle som ikke slutter å røyke umiddelbart har dårlig samvittighet hver gang de tar en røyk.Jeg synes uansett det er mere viktig og oppmuntre de som røyker til å utsette hver eneste røyk i stedet for å sette opp pekefingeren, det hjelper ihvertfall ikke.Kanskje du var en av de som kunne slutte når som helst også før du ble gravid?! Jeg vil ihvertfall oppmuntre alle til å utsette alle de røyk de klarer i løpet av en dag, kanskje de en dag bare slutter uten å tenke på det også. I dagens samfunn vet vi at å gi pekefingeren ofte gjør mer skade enn godt.Stå på alle dere som prøver å slutte....Hvis dere klarer å slutte en mnd før termin i allefall, så slipper Deres lille å ha røykeabstinenser, dette fikk jeg opplyst av min jordmor.Jeg er nå selv i uke 24 og røyker mellom 3-5 røyk pr. dag og er ganske fornøyd med at jeg klarer å holde meg til de, med tanke på at jeg lå på rundt 15 røyk daglig før svangerskapet.Nå skal de 3-5 pr. dag bare gå nedover..Nå sto alt bra til med min lille på ultralyd og jordmor sa at ikke alle klarer å slutte umiddelbart på dagen, men alle kan vi klare det..Alle Dere som tror Dere ikke klarer også...
selma07 og engel Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Jeg vil starte innlegget med å si at jeg ikke røyker selv. Det er enkelte som sier at det er mer stress for fosteret at moren blir stressa av å ikke røyker, enn at mor tar inntil fire sigaretter i døgnet... Jeg vet ikke jeg, men vet hvor jævlig det er å slutte... Gjordet det for 6 år siden... Men jeg tror ikke at det er noen gravide idag som røyker og gjør det med god samvittighet... Man kan pøse på med kramper, død og fordervelse noe som kan gjøre det enda vanskeligere å slutte... Tror jeg da... Men til alle som skal slutte, lykke til og det kan være lurt å tenke konsekvenser for babyen hver gang man får lyst på røyk.. For konsekvensene er der uten tvil....
Har den kuleste jenten på 3 Skrevet 30. september 2006 #9 Skrevet 30. september 2006 Til A. k, og dere andre som påstår at dere har så dårlig samvittighet hver gang dere tar en røyk. Jeg bare lurer på en ting, som for meg er uforståelig: HVORFOR tar du den røyken allikevel? Hvorfor biter du ikke tennene sammen, og heller kjenner på det ubehaget som kroppen påføres? Du dør jo ikke av abstinenser... Jeg hadde selv røykt i mange år, og hadde et helvete når jeg måtte slutte på dagen. For jeg måtte - jeg er jo gravid! Jeg klarer ikke i min villeste fantasi, å forstå hvordan dere kan forsvare at dere påfører barnet deres skade, med viten og vilje.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Jeg skal slutte i morgen. Eller i morgen er min første røykfrie dag på 25 år.. Tenk det!! Jeg dømmer ingen som røyker, men det verste jeg ser må være en høygravid dame som røyker.. Og det skal iallefall ikke være meg..
Veslejenta-klar*for*nr*2 Skrevet 30. september 2006 #11 Skrevet 30. september 2006 Heisann... Jeg røyket en god del, nærmere 10-15 sigaretter daglig Barclay menthol faktisk Men så fant jeg ut at jeg var gravid da, så da sa jeg "OK nå er det røykestopp for fullt!" Men dette er da myyye lettere sagt enn gjort. Så jeg klarte å holde opp i en dag og 2, men så var det på'n igjen... Men jeg trappet gradvis ned da... fra 15 til 2-3 daglig.... Dette er da en KJEMPEGOD start! Etterhvert så trappet jeg enda mer ned, til 1-2 daglig... og se nå... nå røyker jeg max 2 i uka! Det er utrolig vanskelig for enkelte å slutte å røyke, det er ingen lett jobb i det hele tatt. Men om man virkelig bestemmer seg for å gjøre det beste for barnet sitt så klarer man det! Men ikke føl deg "misslykket" om du ikke klarer slutte med en gang, dette er som regel en prosess som tar tid... Ros deg selv med noe godt hver gang du klarer å gå en hel dag uten røyk, så skal du se Og tenk på at for hver dag du ikke røyker, får barnet ditt det bedre Man kan selfølgelig få helt friske og fine barn selv om man røyker gjennom hele svangerskapet, men røyking ØKER faren for for tidlig fødsel, samt en rekke andre sykdommer... Så om du har viljen så prøv vertfall så godt du kan å slutte Så om du har så stort behov for den sigaretten mellom fingrene, så vent til barnet er ute Da er det deg du utsetter for mer fare, ikke barnet ditt. *håper da dette virket litt fornuftig * hehe *hilsen en som røykte 10-15 sigaretter daglig for 6 mnd siden og som nå røyker 2-3 i uken! * *klemmer*
Tommage♀♂ Skrevet 30. september 2006 #12 Skrevet 30. september 2006 Selvsagt slutter man å røyke når en vet en er gravid. Å røyke med barn i magen er uaktuelt. Det står ene og alene på viljestyrke om en vil slutte eller ikke. Er ikke snakk om å klare eller ikke klare, det er snakk om å ville eller ikke ville!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå